• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
A magyar fuvolázás története Zene

Mit üzen a 19. századi fuvolásaink arcszőrzete?

Szerző: Czeloth-Csetényi Gyula2022. november 28.
Facebook Twitter E-mail

Herman Ottó szavaival: „A dolog nem oly kicsi, mint aminőnek látszik”. A néprajzkutató, zoológus, polihisztor – számos kiváló könyv alkotója – 1906-ban jelentette meg rövid, de annál jelentősebb tanulmányát, amelyben a fenti mondat található. Tizenkilencedik századi fuvolaművészeink külsejét – akiket korábban ebben a posztsorozatban tárgyaltunk – ennek fényében vesszük most vizsgálat alá.

Herman Ottó A magyar bajusz című írásában huszonkét bajusztípust határozott meg, természetesen számos átmenettel és átfedéssel. Ma az a mű tekinthető a magyar arcszőrzetkutatás alapvetésének – mert ilyen is van! Napjainkban dr. Fogarasi Klára néprajzkutató-fotótörténész foglalkozik a témával, és az említett két kutató alapgondolatinak felhasználásával fogjuk a címben jelzett témát kibontani, 19. századi fuvolásaink küllemén tűnődve.

De mielőtt rátérnénk a művészek arcszőrzeteinek vizsgálatára, szükségesnek látszik néhány alapgondolat felvázolása. Alapjában véve nyugatról keletre haladva az arcszőrzetnek egyre nagyobb a jelentősége, de korszakonként is változnak az ezzel kapcsolatos felfogások. A 19. század a magyar történelem olyan, fordulatokkal teli időszaka volt, ami jól tükröződik a bajuszok és szakállak különféle változatain a század folyamán.

Fontos megértenünk, hogy a 19. század emberének külső megjelenése nem elsősorban a divat és a stylistok ötletelése nyomán jött létre, hanem önmagán túlmutató jelkép volt, viselője önazonosságának, szellemi és társadalmi identitásának, valamint törekvéseinek félreismerhetetlen jelképe, amely mély belső öntudatból, elhivatottságból, önismeretből táplálkozott. Így könnyen beazonosítható volt a vidéki és városi ember, ezen belül a társadalmi állás, és az is, hogy az adott személy milyen szellemi áramlatot preferál. Azért maradandóak és kitörölhetetlenek emlékezetünkből már első látásra is Széchenyi István, Kossuth Lajos, az aradi tábornokok, Deák Ferenc, Arany János vagy akár Ferenc József császár arca, de ugyan így érezhetünk Liszt Ferenc borotvált arcával kapcsolatban is. Mindez igaz a 19. század sok más emblematikus, vagy éppen kevéssé ismert közszereplőjére is. Ugyanakkor a vidéki nép körében gyakran fordultak elő nyilvánvalóan állatszarvakat imitáló bajuszformák – elsősorban háziasított haszonállatoké – amelyeket szinte soha, vagy egészen ritkán láthatunk városi, szellemi foglalkozású férfiak körében.

Természetesen a történelmi személyiségek szakáll- és bajuszviseletükkel – ma úgy mondanánk – divatot is teremtettek, de ez nem teljesen azonos a mai divat működésével, hanem elsősorban vállalást és sorsközösséget jelentett a követett személlyel. Ilyen értelemben terjedt el Kossuth-szakáll és Széchenyi szintén jellegzetes szakálla (amely az állat erősen szabadon hagyja), és a reformkor illetve az 1848-as eszmékkel való azonosulást jelentette. Ezek a formák a forradalom és szabadságharc leverése utáni Bach-korszakban nem voltak betiltva (a hivatalnokok és köztisztviselők számára igen!), de aki arcszőrzet tekintetében a reformkor alakjaihoz, vagy akár a 13 aradi tábornok viseletéhez hasonult társadalmi érvényesülésre, előmenetelre nem számíthatott. Ilyen előzmények után érdemes újszerű pillantást vetni néhány, a 19. századból ismert fuvolásaink portréira.

Amtmann Prosper János Pál (1809-1854)

A fiatal Amtmann Prosper
A fiatal Amtmann Prosper

Amtmann Prosper, Pécsről indult, de Európát megjárt fuvolaművészünk, fiatalkori, ismeretlen mestertől származó ábrázolásán olyan bajuszformát visel, mint Arany János fiatal korában. Ez  jellegzetesen magyar forma – véli Herman Ottó – amely átalakul életének vége felé vendég- vagy toldott bajusszá, ami – ugyancsak a kutató meglátása szerint – inkább külföldi forma. Amtmann esetében ez a bajusz szakállal egészül ki, azzal kissé össze is van növesztve. Mindez jól megfigyelhető Trischler Ferenc pécsi szobrászművész által készített plaketten, amely a Pécsi Szimfonikus Zenekar 1986-ban alapított Amtmann Prosper-díja.

Amtmann arcképe Trischler Ferenc plakettjén
Amtmann arcképe Trischler Ferenc plakettjén

Valószínűleg nem járunk messze a valóságtól, ha ennek alapján feltételezzük: Amtmann életének első, nemzetközi szakaszában magyarságát hangsúlyozta, míg életének utolsó etapjában, hazatelepülését követően a világot látott művészt jelenítette meg.

A fiatal Arany János bajuszformája és az Amtmann viseletéhez közelálló formák, Herman Ottó cikkében - forrás: Arcanum
A fiatal Arany János bajuszformája és az Amtmann viseletéhez közelálló formák, Herman Ottó cikkében – forrás: Arcanum

Doppler Ferenc (1821-1883) és Doppler Károly (1825-1900)

Újszerű pillantást vethetünk a Doppler testvérpárra is, ha közelebbről tekintünk rájuk arcszőrzetüket kutatva. A bajusz itt is vendég- vagy toldott és hosszú szálai kissé oldalt terjeszkedve össze vannak nőve, alakítva a szakállal. A testvérek a 1848-49-es szabadságharcot követő Bach-korszakban voltak harmincas éveikben, amikor minden tilos volt, ami magyar. Ilyen módon Doppler fivérek – éppen legaktívabb életszakaszukban – rendkívül nehéz, sőt lehetetlen helyzetbe kerültek az általuk képviselt zenével. „Szép megoldás” – mondhatnánk a testvérpár arcszőrzetén tűnődve, hiszen egyikük sem viselt németesnek mondható formát, de a magyar formát sem hangsúlyozták túl. Gondosan ápolt, mérsékelt arcszőrzetük egyértelműen polgári benyomást tesz.

Doppler Károly arcszőrzete
Doppler Károly arcszőrzete

Károly bajuszformája viszont feltétlen magyaros jellegű, mégsem népies, de minden hetykeség, magamutogatás nélkül. Ugyanez elmondható Ferenc estében is, ahol a bajusz-szakáll találkozása nem annyira szögletes, mint Károly esetében, mert a bajusz-szakáll kombináció lágy, fekvő S vonalat formáz, amely kedves tekintélyt kölcsönöz viselőjének. Ebben a vonatkozásban Károly formája több szigort sugall, de végül a testvérek teljes szellemi közösségre következtethetünk arcszőrzet-viseletükből.

Doppler Ferenc arcszőrzete
Doppler Ferenc arcszőrzete

Terschak Adolf (1832- 1901)

Pontosan az ellenkezőjét figyelhetjük meg Terschak Adolf esetében. A fuvolaművész valóságos bajusz-szakáll költeményt viselt. A művész bécsi tanulmányai alatt készült az alábbi felvétel, amelyen hatalmas oldalszakállat figyelhetünk meg. Önkéntelenül is Ferenc József császár arcszőrzete jut az eszünkbe, bár ő ekkor még nem viselte oly jellegzetessé vált szakállát.

Terschak Adolf arcszőrzete bécsi tanulmányai körül
Terschak Adolf arcszőrzete bécsi tanulmányai körül

Terschak esetében egyértelműen a császárváros miliőjével való azonosulás manifesztációját láthatjuk arcán, de éppen ezért érdekes egy későbbi ábrázolás, amelyen a szakáll felett, a lefelé kanyarodó bajusz helyét kunkorodós forma veszi át.

Terschak Adolf kunkorodó bajuszformája
Terschak Adolf kunkorodó bajuszformája

Herman úgy véli ez egyértelműen magyar forma, és már ez a megállapítás önmagában elég kellene legyen, hogy számoljunk a fuvolaművész magyar, vagy részben magyar származásával. A szakértő táblázatában a 3-as illetve 4-es formáknak is megfeleltethető. A 4-es az úgynevezett pörge-bajusz, amelynél a szarvállás egészen befelé kunkorodó (egyértelműen állatszarvat imitál), valamint az úgynevezett nyalka-bajusz (3.) esetében Herman rámutat: ez a forma a törekvő, rátarti fiatalemberekre kedvelt és jellemző bajuszalakzata. Terschak esetében ez aligha lehet tévedés, hiszen kevés olyan céltudatos fuvolaművész volt a 19. században, mint ő. Ezzel a formával a nemzetközi karrierjét építgető fuvolaművész tudatosan és egyértelműen vállalta fel magyar gyökereit.

Terschak bajuszához közelebb álló formák Hermann Ottó szerint
Terschak bajuszához közelebb álló formák Hermann Ottó szerint

Burose Adolf (1858-1921)

Burose Adolf, a Zeneakadémia első fuvolaprofesszora talán a legizgalmasabb példa, ha az arcszőrzetet, mint identitás-útjelzőt vizsgáljuk. A német születésű művész Hamburg közelében látta meg a napvilágot, de élete úgy alakult, hogy harmincnégy évesen ő lett a budapesti Operaház zenekarának első fuvolása, valamint ő lett a Liszt Ferenc Zeneakadémia első intézményes fuvolaprofesszora.

A fiatal Burose Adolf
A fiatal Burose Adolf

Már fiatalkorában is erőteljes bajuszt viselt, amelynek állása még lefelé irányult, ám a Zeneakadémia 1907-es tablóképén ez a hatalmas alakzat már egyértelműen felfelé kunkorodik. A kollégáit messze felülmúló arcszőrzet egyértelműen magyaros jegyeket mutat. Herman Ottó szerint ez a vastag bajusz, amelyről a népi mondás így szól: „mintha varjút nyelt volna le – de künn maradt a szárnya”. Az ápolt bajusz középső szőrszálai egész kanyart írnak le lent, hogy azután felfelé irányuljanak, ilyen módon Burose Adolf professzor arca egyértelműen egy vidéki magyar, kifejezetten falusi férfi benyomását kelti.

A fiatal és idős Burose Adolf bajuszának összevetése
A fiatal és idős Burose Adolf bajuszának összevetése

Aligha lehet kétségünk, hogy a fuvolaművész, a Hamburg közelében született Burose Adolf örömteli attitűddel vállalta fel a magyar fuvolázás hagyományát, különösen annak népies vonulatát, örökségét, amely a Doppler-fivéreken át ívelt, egészen az ő tevékenységének idejéig, és ezt az azonosulást külső megjelenésével is hangsúlyozta. Háromkötetes Fuvolaiskolája – a Zeneakadémia hivatalos tananyaga – nemcsak az első magyar írásos fuvolametodika, hanem tartalmát illetően is a világ élvonalába tartozott a maga idejében.

fuvola amtmann prosper doppler ferenc doppler károly terschak adolf arcszőrzet herman ottó burose adolf
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÉrtékesíthető dallamok – használt tangóharmonika eladás
Következő bejegyzés A Birgit Nilsson-díjas Nina Stemme lép fel a Müpában 

Ajánlott Bejegyzések

Bretz Gábor és Dragony Tímea - fotó: Kummer János / Labancz Viktória
Intermezzo

Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

2023. március 25.4 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Jankovits József operetténekes

2023. március 25.1 perc olvasás
Szűcs Máté
Intermezzo

Először szólal meg Magyarországon Eötvös Péter brácsaversenye

2023. március 25.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.