Lukácsházi Győző, a zenei ismeretterjesztés egyik legismertebb hazai képviselője – a BonBon Matiné alapítója, a Bartók Rádió gyerekműsorainak szerkesztője, a Szegedi Szimfonikus Zenekar korábbi igazgatója – tavaly nyáron, idő előtt hagyott itt minket. Emlékére a Magyar Zene Háza február 4-én szakmai programot rendez, ahol a magyar koncertpedagógia helyzetét, gyakorlatait igyekszik áttekinteni.
A Magyar Zene Háza által szervezett emléknapon Lukácsházi Győző alakjának, szellemiségének felidézésével tulajdonképpen a koncertpedagógia kerül középpontba; azaz a zenepedagógia azon része, amikor egy zene-, pontosabban egy koncertpedagógus konkrétan egy koncert keretein belül ad át ismereteket a közönségnek, kicsiknek és nagyoknak egyaránt, mesél nekik az elhangzó művekről, zeneszerzőkről, zenészekről, hangszerekről.
Lukácsházi Győző éppen ennek a fajta zenei ismeretterjesztésnek volt a nagyhatású alakja, megkérdőjelezhetetlen doyen-je, olyasvalaki, aki ösztönösen tudta, mi érdekelheti például a gyerekeket, aki az első pillanattól partnerként kezelte, és barátainak szólította őket. Nem módszertani alapon közelített hozzájuk, hanem a lehető legtermészetesebben mesélt nekik zenéről, zenészekről, hangszerekről, stílusokról. A gyerekek pedig nagyon szerették őt, és éppen ezért szerették azt is, amiről mesélt nekik. Az általa szerkeszett és vezetett – és saját maga által fő tevékenységének tartott – BonBon Matinékkal az elmúlt 25 év alatt több ezer gyereket vezetett be a koncerttermek világába, a legrangosabb zenei produkciókon keresztül.
Magyarországon tudományos alapon Körmendy Zsolt foglalkozott és foglalkozik jelenleg is koncertpedagógiával, ő 2015-ben doktori disszertációját is ennek a témának szentelte. Rajta kívül sajnos kevesen művelik a zenepedagógia ezen ágát, ám a Magyar Zene Házának zenepedagógusai köztük vannak, és ők elkötelezettek a koncertpedagógia iránt – ez mutatkozik meg az emléknap szervezésében is.
A február 4-i emléknapon elsőként Tarr Ferenc, a Zene Háza zenepedagógusa (Lukácsházi Győző veje) beszél a koncertpedagógiáról, annak elemiről, és Lukácsházi Győző munkamódszeréről. Ezután Tápai Dóra zenepedagógus-karnagy tart bemutatót azokról a játékokról, formákról, módszerekről, amelyek eredményesen használhatók akár koncertkörnyezetben is. Végül a Zene Háza zenepedagógusai a szakmai programra érkezett kollégákkal közösen állítanak össze egy példatárat, illetve gyakorlat-csomagot, a helyszínen kitalált vagy bemutatott játékokból, módszerekből.
És hogy kiket várnak erre a szakmai programra? Elsősorban a koncertpedagógia iránt érdeklődő, és zenepedagógiában jártas szakembereket, de mellettük olyan zenészeket is, akik a koncertjeiken a hangszeres játékon kívül szívesen mesélnek stílusokról, zeneszerzőkről, zenetörténetről is.
További információ és jegyvásárlás ide kattintva.
A cikk megjelenését a Magyar Zene Háza támogatta.