A tizenkét döntős versenyző fellépésével, a díjak ünnepélyes átadásával és a különdíjak bejelentésével szeptember 9-én este véget ért a Zeneakadémia 2024-es Marton Éva Nemzetközi Énekversenye a budapesti Operaházban.
A gálakoncerten a megmérettetés védnöke, Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter beszédében gratulált Marton Évának, illetve teljesítményükért a versenyzőknek, továbbá a zsűri tagjainak és a szervező Zeneakadémiának ahhoz a kiemelkedő színvonalú munkához, amellyel segítették Magyarországot a nemzetközi klasszikus zenei színtér élvonalába emelni.
Emlékeztetett arra is, hogy a verseny karrierindító lehetőségek tárházát nyitja meg a résztvevő előtt. Kodályt idézve úgy fogalmazott: ha egy szóval akarnánk jellemezni a zenei nevelés lényegét, az az ének, hiszen „mechanizálódó korunk olyan úton halad, amelynek végén az ember géppé válik, ettől csak az ének szelleme véd meg”.
Hozzátette: a cél az értékőrzés mellett az értékteremtés, e téren az értéket képviselő klasszikus kultúrának kiemelt szerepe van. A zene és az ének az emberiség legősibb korától elválaszthatatlan kísérőnk, az életet minőségibbé, szebbé, boldogabbá teszi, közösségi élményt teremt, emellett nem csupán szórakoztat, hanem értéket és értelmet ad életünknek, inspirál és motivál ismeretlen területek felfedezésére, az embereket okosabbá, lélekben szebbé teszi – hangsúlyozta a tárcavezető. Marton Éváról szólva kiemelte: a művésznő feledhetetlen emléket hagyott a nemzetközi operaszínpadokon, az egész világ operavilágának ragyogó csillaga, örökre a halhatatlanok sorában foglal helyet.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Marton Éva értékelésében elmondta: nem csökkent a verseny és a jelentkezők színvonala az elmúlt tíz évben, sőt egyre jobb énekesek érkeznek a megmérettetésre, így ezúttal is nagyon jó hangú tehetségek voltak itt. Háláját fejezte ki azért, hogy az Operaház helyet ad a gálának, és hogy a Zeneakadémia végzi a szervezést. Nincs ilyen verseny, nincs ilyen Operaház, nincs ilyen Zeneakadémia a világon, mint amilyenek nekünk vannak – tette hozzá. „Barátságos, kedves és tehetséges nép a magyar, fel tudjuk venni a versenyt bárkivel a világon, akár a tudományban, akár az irodalomban, akár a zenében” – hangsúlyozta. Megköszönve a zsűritársak munkáját, emlékeztetett arra, hogy ezen a gálakoncerten a legjobb versenyzők énekelnek ismét.
Amint az már előző este nyilvánossá vált, a 30 ezer euróval járó első díjas Park Jihoon koreai tenor lett, a 20 ezer euróval járó második helyezett Mihai Damian román bariton, a 10 ezer eurós harmadik díjat pedig Wu Hongni kínai mezzoszoprán nyerte el. Marton Éva a személyes különdíját, amely a Magyar Művészeti Akadémia jóvoltából 10 000 euróval jár, Alexandra Zotova orosz szopránnak adta, a közönségdíjat pedig Yeo Yeeun koreai szopránnak ítélték oda a szombat esti döntő nézői.
A további rangos különdíjakat a vasárnapi gálán jelentették be. A legjobb Liszt-dal interpretációért járó elismerést a zsűri döntése értelmében Zoe Hippius orosz szoprán, valamint Park Jihoon vehette át. Utóbbi felkérést kapott a Magyar Állami Operaháztól, amely meghívta Wu Hongnit is.
Mihai Damian román bariton fellépési lehetőséget kapott a Müpától és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől.
Alexandra Zotova mesterkurzuson vehet részt Anatoli Goussev ukrajnai születésű, Olaszországban élő énekmesternél, valamint fellépési lehetőséget kapott a Margitszigeti Szabadtéri Színháztól.
Elizaveta Kulagina orosz szoprán a Zeneakadémiától és a Magyar Állami Operaháztól kapott meghívást, továbbá elnyerte a Fidelio médiacsomagját is.
Dinmukhamed Koshkinbajev kazah bariton a Classic Mecenat Foundation Of Mongolia 1000 eurós Bravo Baritone díját vehette át.
Shannon Keegan amerikai szoprán kapta a Magyar Zene Háza meghívását, Gebe-Fűgi Renáta magyar szoprán pedig a Papageno médiacsomagját nyerte.
A Zeneakadémia 75 000 euró összdíjazású, a MOL Új Európa Alapítvány és az NKA támogatásával megrendezett hatodik Marton Éva Nemzetközi Énekversenye 56 résztvevővel kezdődött el hétfőn. A rangos nemzetközi zsűriben Marton Éva Prof. em. KS. elnökletével ismét az operavilág magyar és külföldi kiválóságai foglalnak helyet: Miguel Lerín, az egyik legbefolyásosabb spanyol művészeti menedzser; Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera House casting directora; Christina Scheppelmann német származású menedzser, a Seattle Opera igazgatója és jövő évtől a brüsszeli La Monnaie vezetője, Anatoli Goussev ukrajnai születésű, Olaszországban élő és dolgozó tenor, énekmester; Vittorio Terranova olasz tenor; Dmitrij Vdovin, a Bolsoj Színház ifjúsági operaprogramjának igazgatója; Meláth Andrea mezzoszoprán, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője; valamint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.