Katowice mindennapjait évszázadokon át a bányászat határozta meg. A szénbányákat azonban a rendszerváltáskor bezárták, a nehéz, de dolgos napokat csend és üresség váltotta fel. Az utóbbi években aztán újra élet költözött a környékre, az elhagyott bányák területén múzeum, színház és kongresszusi központ épült. Napjainkban a város folyamatos mozgásban-változásban van, miközben gyökereiről sem feledkezik meg.
Modern, de a múltba ágyazódik a Lengyel Rádió Nemzeti Szimfonikus Zenekarának (NOSPR) 2014-ben megnyitott, a lengyel építész, Tomasz Konior tervei alapján felépült új koncertközpontja is. A téglaoszlopok, az érdes felületek, a világosvörös mélyedések a 19. század végének jellegzetes sziléziai bányászházait idézik. Közepén egy színes betonból készült, monumentális, tégla alakú blokk rejti az 1800 fős hangversenytermet, melynek nézőtere minden oldalról körülveszi a színpadot, lerövidítve így a zenészek és a közönség közötti távolságot, és a terem méreteit meghazudtoló, barátságos, közvetlen légkört teremtve. A Yasuhisa Toyota (Nagata Acoustics) munkáját dicsérő tökéletes akusztika lehetővé teszi, hogy minden hang eljusson a hallgatósághoz, ugyanakkor visszafelé is működik: a közönség rezdüléseit is közvetíti az előadók felé.
Az utóbbi időkig a színpad fölött csak egy orgona alakú díszítés kapott helyett, hamarosan azonban egy valódi hangszer – Európa egyik legnagyobb hangversenytermi orgonája – fog megépülni Julian Gembalski orgonaművész és orgonaépítő irányításával.
Az EU, a lengyel kulturális minisztérium, illetve Katowice városának anyagi támogatásával készülő, 13 méter magas, 9 méter széles és 6 méter mély, francia szimfonikus stílusú, de a legmodernebb elektronikus, elektromágneses és optikai szálas technikával felszerelt hangszeróriást több mint egymillió alkatrészből szerelik össze.
(A hármas együttműködés keretében az orgonán kívül más hangszerek és eszközök beszerzésére, a terem hangrendszerének és hangstúdiójának fejlesztésére is forrást biztosítanak.) A kivitelező a szlovén Škrabl cég, amelynek munkái már a világ számos koncerttermében és templomában megtalálhatók, ők építették a katowicei Szymanowski Akadémia hangszerét is. A munkálatok már el is kezdődtek, és bár befejezésükre 2023 januárjáig várni kell, a leglátványosabb elem – a sípokat megmutató orgonaszekrény – már az idei szezon elején a helyére került.
A nagyterem és a stúdió mellett egy háromszáz fős kamaraterem, valamint irodák, próbatermek és egy étterem is helyet kapott az épületben, kívül pedig szabadtéri színpad, illetve egy gyertyánfákból kialakított labirintus található – a gyertyánfát még Krzysztof Penderecki javaslatára választották, aki nemcsak a hangok, de a fák nagy szakértője is volt. A hangversenyközpont „főbérlőjét”, a Lengyel Rádió Nemzeti Szimfonikus Zenekarát Grzegorz Fitelberg alapította 1935-ben, még Varsóban – csak a 2. világháború után költözött az együttes Katowicébe.
A 20. század második felében világszerte ismertté vált zenekar a legnagyobb művészekkel – köztük Leonard Bernsteinnel, Martha Argerichcsel, Arthur Rubinsteinnel – működött együtt, a világ legnevesebb koncerttermeiben lépve fel. Ők mutatták be Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Górecki vagy Krzysztof Penderecki számos művét, és a kortárs lengyel zene iránti elkötelezettséget a NOSPR mai műsorpolitikája is tükrözi: kétévente rendezik meg a Bemutatók Fesztiválját, amelyen kizárólag kortárs lengyel szerzők műveinek ősbemutatóira vagy lengyelországi bemutatóira kerül sor. A fesztivál változatos műfajú programjának idei fellépői között nagyzenekart (NOSPR, Franck Ollu vezényletével), ensemble-t (Kompopolex, AUKSO, Klangforum Wien), kvartettet (Sziléziai Vonósnégyes), énekegyüttest (Camerata Silesia), valamint természetesen kiváló lengyel hangszeres és énekes szólistákat is találunk.
A jelenleg Lawrence Foster művészeti vezetésével dolgozó együttes a tőle megszokott, magas szintű zenekari munka mellett egy értékes, fiatalokat segítő projektet is működtet: a NOSPR Akadémia egy ösztöndíj és mentorprogram, amely olyan 18–30 év közötti hegedű-, brácsa-, cselló- és nagybőgőművészeknek szól, akik az egyik legnevesebb lengyel zenekarnál szeretnének tapasztalatokat szerezni. Amellett, hogy lehetőséget ad a fiatal muzsikusok számára a zenekari játék gyakorlatának tökéletesítésére, a program arra is igyekszik felkészíteni őket, hogyan boldoguljanak a zenei piac valóságában. Az ösztöndíjasok a szólamvezetők irányításával részt vesznek a zenekar munkájában, de egyéni órákat is vehetnek a NOSPR muzsikusaitól, illetve az intézmény működésének megismerésére is lehetőséget kapnak. Ezt a tudásukat kamatoztathatják – először, de nem utoljára – a „Fiatalok Színpada” sorozat szezonvégi kamarakoncertjének előkészítése során, melynek megszervezéséért és műsoráért is ők felelnek.