A Müpával egyidős, 2005 óta ismétlődő Hey, June! fesztivál minden évben (2022. június 3-23.) a nyarat köszönti, a szünidő kezdetét ünnepli és beindítja a zenés fesztiválszezont. Két rendhagyó év után idén végre ismét testközelből.
Az évadzáró, fesztiválszezon-indító programsorozat a szabadság, a kikapcsolás és az extra csavarok jegyében telik, csupa egyszeri koncerttel, amely mindig kihagyhatatlan a szóban forgó előadó rajongótábora számára. Nincs ez másként idén sem, hacsak nem annyi további örömmel, hogy az előző két év kényszerűségből online közvetített eseményei után (a pandémia miatt 2020-ban régi felvételekkel, 2021-ben friss online koncertekkel zajlott a Hey, June!) idén végre ismét élőben merülhetünk el az élményben. Csupa aktuális (Mayberian Sanskülotts, Mmamt, Galaxisok), nagynevű (Anna and the Barbies) és egyedi projekttel (Gotthard—Szebényi).
A Mayberian Sanskülotts 2020-ban ünnepelte volna tízéves fennállását az az évi Hey, June!-on, ám ez kényszerű okok miatt elmaradt, most viszont színpadra lép a Müpában a kiváló zenekar, amely jelenleg is az egyik legfrissebb, legaktuálisabb megszólalású itthon. A 2010-ben startolt formáció Csordás Zita és Balogh Gallusz szobaduójából egyre bővülő tagsággal mára élőben is lehengerlő szextetté alakult. Korai kiadványaikon atmoszférateremtő képességük, csúcsalbumaikon (Adlait — 2016, Neverending Sorry — 2019) álomszerű, keserédes romantikusságuk és grandiózusságuk emelkedik ki, legutóbbi lemezeiken (Rekult I. — 2020, Rekult II. — 2021) pedig az első évek magyar nyelvű dalait dolgozták át és rögzítették stúdiókörülmények között. Teljes pompájában áll tehát előttünk az életmű, amelynek személyessége és emelkedett spiritualitása ezen a koncerten és helyszínen további elemekkel egészülhet ki.
A Mmamt szinte észrevétlenül vált a kortárs magyar popzene egyik legizgalmasabb projektjévé, pedig Egyedi Péter egyáltalán nem észrevehetetlen alakja a hazai zenei életnek, hiszen az Annabarbi, az Isten Háta Mögött és az Óriás is népszerű és a maguk színterén igencsak meghatározó formációk. Az ezek árnyékában, szólóprojektként indult Mmamt már a 2019-es első nagylemezzel jelezte, hogy legalább ugyanolyan rangú Egyedi pályáján, mint az előzmények, a 2021-es II című album pedig egyenesen az év egyik legjobb kiadványaként még hangsúlyosabbá tette mindezt. Az akusztikus kiindulópontból mára élőben is dús megszólalású nagyzenekaros kaland lett. Az artrockos és elektronikus elemekkel játszó, váratlan váltásokkal meglepetéseket szerző lemezanyag ezen a koncerten teljesedik ki igazán, először szólalva meg élőben úgy, ahogyan eddig csak a dalszerző-énekes fantáziájában. Már a koncert címe is nagyon ígéretes: Így változtam nagyzenekarrá — Egyedi Péter története.
Az előző két fellépőhöz hasonlóan a Galaxisok is meghatározó előadója az elmúlt tíz évnek, mi több, a Szabó Benedek vezette zenekar az egyik legnépszerűbb a huszonéves generáció körében. Igazán látványos sikertörténetet tudhat magáénak a kvartett, amely legutóbbi albumaival (Cím nélküli ötödik lemez — 2020, Történetek mások életéből — 2020) korlátait feszegette és vált igazán sokszínű, izgalmas popzenekarrá. Sikálós-gitáros dalok, zongorás világvége-balladák, dél-amerikai és afrikai hatású legfrissebb szerzemények — ma már valóban szinte minden megtalálható repertoárjukban. Most azonban a rajongótáborával erős kapcsolatot ápoló együttes nem közönségkedvenc műsorral készül, éppen ellenkezőleg: csakis azokat a dalokat játssza, amelyeket maguk a tagok kedvelnek legjobban az életműből — nyilván éppen ezzel fogja a koncert kivívni a rajongók érdeklődését és szeretetét.
Közönsége szeretetét a közel húszéves Anna and the Barbies is mindig kivívja, pontosabban inkább megtartja. Akkor is, amikor hangosan zúz egy nagykoncerten, és minden bizonnyal most is, amikor látványos akusztikus estet ad. Az EKHO című eseményen az életmű java áthangszerelt verzióban szólal meg, speciális üzenettel, de ez nem meglepő egy olyan együttestől, amely közönségét mostanság az elmúlt évek nehézségein felülkerekedő dalokkal rázta fel és biztatta. Ezúttal az ókori görög filozófus, Platón barlanghasonlatát keltik életre egy összművészeti eseményen, pulzáló biodíszlettel, hangsúlyos üzenettel: ne a telefonodat nyomogasd a kanapén, inkább keress olyan kalandokat, amelyek tényleg azt jelzik, hogy élsz.
A Gotthard—Szebényi páros több mint tíz éve tartó közös pályájuk összegzésével készül a Hey, June!-ra. Mike Gotthard gitáros és Szebényi Dániel billentyűs már a zeneművészetin eltöltött éveik alatt együtt zenéltek, és a Mooterstől a Blues MD-n át az Electric Shockig számos projektben vettek részt közösen, nem is szólva arról, hogy egymás szólómunkáiban is közreműködnek, tehát igazán összeillő párosról van szó, amelynek eddigi életműve megérett egy alapos élő válogatásra. A lasts of a dying breed című koncerten ez a sokrétű, műfajokon átívelő zenei világ szólal meg, saját elmondásuk alapján „egy hangzásában, energiájában rock-, felfogásában jazz-, ritmusában funk-, attitűdjében pedig blues-est lesz.”