Idén először nyílt pályázaton válogatta ki a szakmai zsűri a Müpa Jazz Showcase három napjának délutáni műsorában fellépő fiatal zenekarokat. A három esti nagykoncert továbbra is számít a korábban itt bemutatkozott vagy figyelmet kiérdemelt muzsikusokra, és nyitottan értelmezi az ország- és stílushatárokat.
Gyémánt Bálint: Vortex of Silence
Odaadás és alázat a zeneművészet iránt, figyelem minden részletre, még a külsőségekre is, ezek Gyémánt Bálint szemléletének sarokkövei. Mondandóját pedig a fantázia és eredetiség teszi izgalmassá. Bár ezeket az erényeket sok kiemelkedő zenész magáénak mondhatja, Bálintot fiús huncutsága és keményfából faragott személyisége nemzetközileg magasan jegyzett jazz-zenésszé teszi. Saját szerzeményeiben átélhetően tud megjeleníteni történeteket, érzéseket és helyzeteket. Nagy segítségére van ebben triójának minden hájjal megkent basszusgitárosa, Bartók Vince, és a dobokat szintén nem csak ritmushangszerként kezelő, mindig nagyon kifejezően játszó Szabó Dániel Ferenc. A Gyémánt-trió a Jazz Showcase első napján, február 16-án tartja a német Jazzhausnál megjelenő, a rá jellemző műgonddal elkészített, Vortex of Silence című albumának bemutatóját, ami különösen érdekessé teszi ezt a koncertet.
New Fossils és Mathias Eick
Szabó személye kapcsolja össze a Gyémánt-triót a második este fellépőjével, a New Fossils-zal, amely nem egy tag nevét viseli, hiszen közösségként alkotó, több szerzőt (sőt, máshol zenekart vezető muzsikust is) felvonultató együttesről van szó. Csak három éve működnek ezen a néven, ám ha Szabó, ifj. Tóth István gitáros, Varga Dániel szaxofonos vagy Gyányi Marcell bőgős pályáját tekintjük át, olyan neves formációk sorára bukkanunk, mint a Mörk, a Mordái, Pátkai Rozina, Dés András és Tálas Áron együttesei, vagy éppen a Dresch Quartet. A csapat Benjáminja Ocsovay Damján billentyűs, aki nem olyan rég még bemutatkozó fiatalként volt Showcase-résztvevő.
A New Fossils hol hömpölygő, hol lüktető zenéje nem hagyja el a jazz improvizációs és kompozíciós kereteit, de tágas zenei környezetbe ágyazódik, rengeteg invenciót mozgósít és érdekes tónusokat jelenít meg. A húszas–harmincas generáció nagyon hamar felzárkózott a zenekar mögé, meghívásaik egymást érik, és 2023 tavaszán megjelent albumuk most már LP-n is kapható. Gyányi szerint nem idegen elképzeléseiktől, hogy erre a zenére a közönség táncolni, mozogni szeret.
A Müpába Mathias Eicket hívták vendégszólistának. A negyvennégy éves norvég trombitás az ECM lemeztársaság kiválósága, többek között a francia dobos, Manu Katché, a Trondheim Jazz Orchestra, a műfajok fölötti Jaga Jazzist és a svéd bőgős, Lars Danielsson zenekaraiban szerepelt. Kenny Wheelert és Tomasz Stańkót tartja példaképének, de szerzői lemezeit már önálló, saját hangjukért dicsérik. Műfajok iránti nyitottsága és nagy formákban gondolkodó, atmoszferikus játéka kiválóan illik a New Fossils világához.
Àbáse
A háromnapos fesztivált február 18-án a berlini afrobeat produkció, az Àbáse zárja. Aki még nem találkozott velük, ne csodálkozzon, hogy meghívást kaptak, hiszen a zenekar vezetője, a vérbeli világpolgár Bognár Szabolcs öt éve él Berlinben, korábban pedig bejárta a fél világot, különösen azt a felét, ahol latin zenék szólnak. Itthon egyebek között az Irie Maffia, az Akkezdet Phiai és az Amoeba együttesekkel dolgozott. Világzene, gondolhatnánk az Àbáséról, és nem járnánk messze az igazságtól, de a billentyűs-sokhangszeres szerző zenéje sokkal letisztultabb, nem a keverék, hanem az ötvözet jegyeit mutatja.
Zenekarának ezúttal is több (hazai) magyar tagja lesz: a minden jó buliba bevonható Hock Ernő bőgős, az állandó partner Zahár Fanni fuvolás, énekes és DJ, valamint az ugyancsak kontinensek közt ingázó Koroknay András basszusgitáros (Európa Kiadó, Manaky, Papaver). Az Àbáse, ami yoruba nyelven az egységre és az együttlétre egyaránt utal, jelöli Bognár szólófellépéseit — például táncklubokban —, és ezt az együttest, amely most kiegészül az ausztrál Ziggy Zeitgeist dobossal és Eric Owusu énekes-ütőssel. A táncolhatóság ezen a koncerten is jellemző lesz, ahogy a New Fossils esetében is, de a hangszerek, a vokál és a sűrű elektronika az Àbáséban kollektívaként érvényesül, a groove nem elnyomja, inkább aláfesti a zene változatosabb elemeit, kiemeli az egyéni teljesítményeket.
„Mind a három zenekar műfajokon átívelő, eklektikus, sokféle stílus felé mozduló zenét játszik” — hangsúlyozza Bércesi Barbara, a Müpa művészeti szerkesztője és a program gazdája a kezdettől fogva. „Törekvésünkké vált, hogy az esti koncertekre olyan zenekarokat hívjunk, amelyek néhány éve Showcase-szereplők voltak, mára azonban a jazzélet népszerű és fontos résztvevőivé értek, mint például a 2023-as fellépők közül a Jazzbois, vagy éppen Gyémánt Bálint és állandó társa, Harcsa Veronika.” Bércesi azt is elmondta, hogy a tizenhat éves Jazz Showcase nemzetközi rangot vívott ki magának, ezért úgy döntöttek, hogy formálisabbá teszik a pályakezdő együttesek jelentkezését. A határidőre tizenhét pályázat érkezett, közülük választották ki a hat produkciót, amelyek résztvevői a megszokott műsorrend szerint továbbra is délután játszanak, mindennap két fellépő követi egymást a Fesztivál Színház ingyenes koncertjein.
Az előzsűri október 31-én hirdette ki döntését. Részlet a sajtóközleményből: „Az elmúlt hetekben az előzsűri kiválasztotta a hat legígéretesebb formációt, akik bemutatkozási lehetőséget kapnak a háromnapos tél végi jazzfiestán! A zsűrinek persze — hála a szép számban beérkezett, és igen magas minőséget képviselő pályázatoknak — nem volt könnyű dolga, de hosszas mérlegelés után az alábbi együtteseket juttatták tovább a megmérettetésre: Claudia Raquel Sextet, Emingó, Grace & Gravy, Intergeese, Koncz Kriszta Group, Up To The Surface.”
Az előzsűri munkájában Bércesi Barbara mellett Borbély Mihály és Fekete-Kovács Kornél vett részt. Bár Fekete-Kovács a Showcase-koncertek zsűrijében is elnököl, e nagyobb, nemzetközi grémium összetétele lapzártakor még nem végleges. „A zenekarok nagy többsége az utolsó pillanatban adta be videóklipes jelentkezését, és technikailag nem is volt mindegyik felvétel tökéletes” — számolt be a zsűri tapasztalatairól. Az új rendszer bevezetését azonban mégis elkerülhetetlennek tartja. — „A Jazz Showcase ma Magyarországon a legrangosabb zenei megmérettetés a műfajban.” Hozzátette: „a zenekaroknak éppen ezért éri meg a jelentkezés technikai részébe is energiát fektetniük.” Új tendencia vagy irány ezúttal nem keltett figyelmet a jelentkezők munkáiban, de Fekete-Kovács Kornél megjegyezte: élvezetes volt hallgatni a felvételeket, és a mezőnyben kiemelkedően jók is akadtak.