Hogyan lesz mítosszá a történelem? Milyen hatással vannak a mítoszok a történelemre? Milyen szerepe lehet mindebben az operai műfajoknak? Ezeket a kérdésköröket járja körbe a Magyar Állami Operaház 2022/2023-as, tematikus évadában.
Hunyadi László, Bánk bán, Don Carlos, Az álarcosbál svéd királya, III. Gusztáv, vagy az immár szimfonikus változatban is meghallgatható rockoperából ismert államalapító Szent István királyunk csak néhány olyan történelmi alak, akikről a széles körben kialakított képet nem (csupán) a történelmi tények, hanem az életük egy-egy sorsfordító – általában tragikus – történése és romantikus művészeti értelmezések nyomán ismertük meg. Ezek a személyek és a hozzájuk kapcsolható, sorsdöntő történelmi események önmagukon túlmutató jelentések okán váltak mitikus történetekké. A fent említett személyekhez köthető alkotásokon túl – amelyek mind szerepelnek az OPERA tematikus évadában – más, általában embert próbáló, a valódi emberi minőséget felszínre hozó korok is inspirációt hordoznak a művészek számára. Legyen szó a napóleoni háborúk idején a római rendőrállamról, amiben Tosca áldoz fel mindent szerelméért, vagy az ugyancsak napóleoni időkben játszódó Háború & béke fájóan aktuális témáiról.
A mítoszok ritkán vannak hatással a történelemre, de hatásuk az egyetemes kultúrára, írhat történelmet. Gondoljunk csak a jövő évad repertoárján ismét szereplő Kékszakállú herceg világsikerére, a kiteljesedett, maga teljességében visszatérő, grandiózus Ring-ciklus mitológiai alapjaira, vagy a premierek közül Dido & Aeneas, Orfeusz & Euridiké vagy Idomeneo, Kréta királyának antik görög-római történetére, Tankréd & Klorinda kereszteshadjáratok korában játszódó tragikus szerelmére. Ezek az allegorikus, ugyancsak mögöttes értelemet hordozó elbeszélések is évszázadok óta velünk vannak és formálják gondolkodásunkat.
A különleges gondolati kapcsolatot kívánja szimbolizálni a latin „et” kalligráfiája is, ami nem csak az előadások címében helyettesíti ebben az évadban az „és” szimbólumot, hanem az évadkreatívnak is hangsúlyos eleme. Az OPERA kreatív arculatát csaknem egy évtizede meghatározó Mátai és Végh Kreatív Műhely tervezőinek nem volt könnyű dolga, hiszen az évadhirdetéssel párhuzamosan egy másik kampányon, az Operaház újranyitásán is dolgoztak, a két eltérő szín- és formavilágú plakát mégis testvére egymásnak, amiben az OPERA „O” logójának aranyló csillogása központi pozicionálása a közös elem. Míg az ünnepélyességet tükröző újranyitó kampányban értelemszerűen a fehér szín használata mellett az Andrássy úti Ybl-palota grafikája volt a központi elem, addig a Mítosz & történelem kampány hátterében a két fogalom egy mitikus homályba burkolódzó, mozgalmas pannó benyomását kelti.
A megújult Operaház és az ugyancsak frissen átadott Eiffel Műhelyház gazdag kínálatába 16 premier, köztük 9 egész estés és 7 egyfelvonásos opera- és balettprodukció, továbbá több mint 70 repertoárdarab és 40 hangverseny szerepel a Mítosz & történelem évadában. A változatos programokat 40 különféle, nagy kedvezményeket nyújtó bérletkonstrukcióban tárja közönsége elé az OPERA, amelyek június végéig voltak megválthatók a Hajós utcai Opera Értékesítési Centrumban vagy online, a www.opera.hu felületen, amit azután júliustól felvált az egyéni jegyvásárlás lehetősége.