• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene Címlap

Almási-Tóth András: „Az Idomeneo a legalapvetőbb kérdésekkel szembesít”

Szerző: Pallós Tamás2023. május 11.
Facebook Twitter E-mail
Almási-Tóth András - fotó: Emmer László
Almási-Tóth András - fotó: Emmer László

„Ez egy erőteljesen stilizált realizmus, amely az apokalipszisfilmek hangulatát idézi” – summázza rendezői koncepcióját röviden Almási-Tóth András, aki éppen Mozart Idomeneójának május 13-i premierjére készül.

Az 1781-es müncheni karneválon bemutatott Idomeneo, Kréta királya 20. század közepi újrafelfedezése óta világszerte repertoárdarabbá vált. Itthon még nem. A Magyar Állami Operaház 1979-ben tűzte először műsorára; tizenhat előadást élt meg akkor. A karmester, Fischer Iván bizonyára hitt benne, mert 1993-ban, immár a Budapesti Fesztiválzenekar élén és nemzetközi gárdával a Zeneakadémián is előadta e bizalomra érdemes operát. Az Idomeneo közben elfoglalta méltó helyét a palettán, a diszkográfiája is szépen gyarapodott; címszerepét olyan művészek énekelték, mint Gedda, Pavarotti, Domingo, Shicoff, Vargas… Az Idomeneo izgalmasságait nézve minden Mozart-kedvelőnek feltűnik, hogy a zeneszerzői életműben és a műfaj történetében egyaránt fordulatot jelentő operában a nagy kórustablók, balettek sora, de leginkább Elettra hisztérikussá fokozódó áriája már-már a romantikát elővételezi.

Az OPERA májusban Almási-Tóth András olvasatában veszi elő a darabot. Mozart fő művein túl a kedvencei közé tartozik a Titus kegyelme és az Idomeneo is, amelyeket keresztmetszet formájában már többször rendezett zeneakadémiai operavizsgákon. Legutóbb is az Idomeneót választotta: „Pszichológiai szempontból ez egy különösen érzékeny és sokszínű történet. Nem olyan »egyproblémás« opera, mint a Così fan tutte, amely közel sem tárja fel a létezés annyi síkját, mint az Idomeneo. Ráadásul minden gazdag tartalmú műalkotás jelentése tovább dúsul az idő múlásával, és sokféle asszociációra ad lehetőséget.” 

Almási-Tóth András számára ihletforrást jelentettek az elmúlt évek történései:

„Az Idomeneo arról szól, milyen az, amikor az évszázadok, évezredek alatt felépített, kifinomult emberi kultúrában való létezésünk veszélybe kerül. Hirtelen a legalapvetőbb kérdésekkel kell szembesülnünk: élet, halál, fennmaradás, megsemmisülés, túlélés. Abban a high-tech környezetben, amit magunk köré teremtettünk, gyakran elfelejtjük átgondolni, mi az életünk értelme, melyek a valós értékek. És jött a Covid-járvány, amely nem ismert kivételt, kort, társadalmi rangot, falak adta védelmet…”

„Mozart operájában Idomeneo a trójai háborúból visszatérve viharba kerül a tengeren. Fogadalmat tesz, ha túléli a hajóutat, az első embert, akivel a parton találkozik, feláldozza Neptunusnak. A harcokban edzett király azonban – aki addig kevéssé foglalkozott az emberi élet értékével – először a saját fiát pillantja meg. Azáltal, hogy a gyerekét kellene megölnie, Idomeneo uralkodói mivoltát, a lezajlott háborút, sőt egész létezését kénytelen átértékelni. És kénytelen feltenni magának a nagy kérdéseket…” 

Kocsár Balázs karmesterrel összefogva feszes történetmesélésre törekszik a rendező: a kortárs színházi tempóhoz, a közönség befogadóképességéhez igazítva sűrítik némileg a zenei anyagot, hogy a szélsőséges drámai helyzetek még sarkítottabban, hatásosabban érvényesülhessenek. Már eleve a komponista is kísérletező volt az Idomeneóval: az opera seria és a francia opera keveréke a darab, amellyel Mozart kiszélesítette a műfaj határait.

A leendő produkcióban ifjú énekesgárdára alapoznak: „Fontos számomra, hogy mindenki »friss« legyen, előkép nélküli. Ilyen művész az eddig elsősorban barokk énekesként megismert Baráth Emőke Ilia szerepében. De említhetem Brickner Szabolcsot, Balga Gabriellát, az Elettrát alakító Ádám Zsuzsannát és Topolánszky Laurát, akik közül többek a tanítványaim voltak.” 

Milyen lesz a látványvilág? „A disztópikus sci-fi filmek hangulatát szeretném megidézni. Ehhez igazodnak Sebastian Hannak díszletei, Márton Richárd jelmezei. A Parsifallal való munkámban is nagyon szerettem, hogy meg kellett találnunk: Wagnernél a teljesen absztrakt hogyan keveredik a hétköznapival. Az Idomeneo is ilyen: van egy nagyon reális szintje, amely folyton absztrakcióba, egyfajta transzcendenciába csap át.” 

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

interjú Operaház almási-tóth andrás idomeneo
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMájusban is sokszínű programokat kínál az ISON
Következő bejegyzés A fairy tale for adults – Dvořák’s Armida returns to Prague Spring

Ajánlott Bejegyzések

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor
VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

2023. június 3.5 perc olvasás
Újvárosi templom, Szekszárd - fotó: Kocsis Katalin/Kataliszt
Kataliszt

A templom, ahol először kellett volna megszólalnia Liszt Szekszárdi miséjének

2023. június 3.4 perc olvasás
Kokas-Kelemen
Fesztivál Akadémia

Változatos műfajú koncertekkel és nívós mesterkurzusokkal jön a Fesztivál Akadémia

2023. június 3.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.