Folytatódik sorozatunk, amelyben inspiratív társkapcsolódásokat idézünk. Sorsok, anekdoták, mítoszok helyett mindennapi epizódok, új megvilágítások. Joanne Woodward és Paul Newman évtizedeken átívelő története mára már a 20. századi ikonográfia megkerülhetetlen jelensége. A két művész közössége nem csupán filmes, hanem színházi fronton is elmélyültnek és gazdagnak bizonyult.
Különösnek hathat egy olyan miliőben, mint Hollywood, a tartós, mintegy ötven étvizeden át tartó házasság. Joanne Woodward sokrétű egyéniség volt, ahogyan Paul Newman is. A színészeten túl mindketten jelentős alkotásokat hoztak létre, a rendezés, produceri munkákat illetően is, különösen fontos ez Woodward esetében, aki a totálisan férfidomináns showbizniszben emancipált jelenségként (is) működhetett, önálló, gondolkodó lényként. Magánéletükre ugyanaz a lazaság, a legpozitívabb értelemben vett hétköznapiság érvényes, mint szakmai markőrjükre.
Kapcsolatuk korántsem minősült tökéletesnek vagy zökkenőmentesnek, azonban rendkívül tartósnak és értékállónak. Históriájuk kevéssé annyira lángoló szerelemről, mint inkább elmélyült barátságról, szövetségesi, egyszerre rendeltetett, mégis szabad akaratból vállalt sorsközösségnek. Woodward viszonylag stabil, karakteres habitusa relevánsan passzolt a szűkös ’bel ami’ státuszt folyamatosan meghekkelő Newmanéhez.
A pár először egy Broadway-előadás során találkozott 1953-ban, William Inge Picnic című ősbemutatója kapcsán. Mindketten érezték az ismeretség furcsaságát, hamar románc alakult közöttük, amely azonban nem jutott tovább egy furcsa szerelmi viszonynál. Évek teltek el, amíg a sors végül összehozta őket ismét ezúttal közös filmes munkában, a Hosszú forró nyárban. Innentől kezdve nem lehetett megállás, mindketten szakítottak addigi életükkel a közös jövő reményében. A házasságkötésre 1958-ban került sor.
Mindkettejük látásmódját és értékrendszerét meghatározta a hollywoodi miliőtől eltérő és a megalomániáról lecsatlakozott szellemiség, így nem csoda, hogy Beverly Hills-i villa helyett a filmipar központjától távol, az új-angliai, kontinentális értékekkel rendelkező Connecticutban telepedtek le 1961-ben. Csak a munkák ideje alatt tartózkodtak Hollywoodban, színházi munkáik esetén New Yorkban, különben mindketten a vidéki élet és kikapcsolódások mellett tették le a voksukat. Házuk egyfajta központ is lett, ahol szakmai és szakmától teljesen független alakok is gyakran fordultak meg.
Woodward a házasság első éveiben a családra és a gyermeknevelésre fektette a fókuszt. Lányuk, Melissa Newman elmondása szerint Newman – akit kevés dolog zavart annyira, mint a képmutatás – sem a tipikus amerikai sztárszínész típusnak mutatkozott, sokkal szívesebben töltötte szabadidejét a helyi egyszerű emberek társaságában, mint a csillogó koktélpartik forgatagában.
Newman úgy nyilatkozott, hogy egész életük során valami furcsa „ragasztó” huzalozta össze őket, ami sosem engedte el igazán köztük a kapcsot. Számos nehézséggel és konfliktussal kellett szembenézniük és megküzdeniük az évek során, az egymás iránti lojalitás, tisztelet, szövetség azonban képesnek mutatkozott ezek áthidalására. Ezek felett kiapadhatatlan szellemi és hivatásbeli inspirációt is akkumláltak egymásnak. Newman kifejezetten szeretett feleségével dolgozni, egyik leghíresebb közös munkájuk a Rachel, Rachel című filmdráma volt 1968-ban. Számos film viseli nagyszerű együttműködésüket, többek között a Párizs blues, a Győzni Indiananapolisban, a Mr. és Mrs. Bridge vagy a Felkavart víz.
A közös munkák és a különleges hangulatú családi fészek mellett a humor bizonyult a harmadik legerősebb tartóoszlopnak a két ember között. A színész utolsó életrajzi könyvében lejegyezte, szépség ide, szépség oda, felesége tartása, belső ereje és az a tulajdonsága, hogy bármikor, a legkritikusabb helyzetben is meg tudta nevettetni és fel tudta oldani a gondok alól, Woodward talán legkiváltságosabb vonásának bizonyult számára. A The Extraordinary Life of An Ordinary Man: A Memoir című kötet tavaly jelent meg. A posztumusz könyvben még a ’80-as években megkezdett oral history anyagok gyűjteménye található a színész és párja életének meghatározó állomásairól.