Szerző: Rácz Ráchel

November 14-ig látogatható a Nagylátószög – 120 éves a magyar film című nagyszabású kiállítás a Ludwig Múzeumban. A tárlat kurátorai, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum munkatársai, Ráduly György igazgató és Kurutz Márton gyűjteményezési és kutatási menedzser számos olyan érdekességbe, anekdotába avat most be minket, amelyek segítségével mélyrehatóbban értelmezhetjük a gazdag felépítésű, hiánypótló tárlatot. A teljesség igénye nélkül, a kiállítás két különösen hangsúlyos, paradigmaváltóan új megvilágításba helyezett korszakáról és alkotóiról beszélgetünk. Heuréka! „A kiállítás ötlete 2020 novemberében fogalmazódott meg bennünk. Izgalmas kihívást jelentett számunkra, hogy a magyar film 120 éves történetét minél pontosabban és érthetőbben mutassuk be. Képeskönyvek, lexikonok, különböző szakkönyvek…

Tovább

A világ egyik legnagyobb hagyományú jelmezkölcsönző cége, a Theaterkunst mostantól a hazai díszlet- és jelmeztervezők számára is megnyitotta kapuit Budapesten.  A Paulay Ede utcai bemutatóteremben lehetőség van helyben jelmezeket kiválasztani, amelyeket a színészek és színésznők fel is próbálhatnak. Korábban többek között Meryl Streep, Jeremy Irons, Brad Pitt vagy Anya Taylor-Joy filmjeihez is választottakmár jelmezeket ebből a gyűjteményből.Andrea Petersszel, a berlini anyacéggel szorosan együttműködő Theaterkunst Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk. – Mikor nyitotta meg budapesti bázisát a Theaterkunst? Miért esett a választásuk Varsó után a magyar fővárosra? – A pandémia miatt a tervezett 2020-as nyitást sajnos egy teljes évvel el kellett halasztanunk.…

Tovább

Szeptember 26-án mutatta be a Radnóti Színház Shelagh Delaney Egy csepp méz című kultikus darabját, Mészáros Blanka és Kováts Adél főszereplésével. Az új generációs, korszakváltó mű olyan aktuális témákat dolgoz fel, mint a fiatal nemzedék kilátástalansága és elveszettsége, a társadalmi determináció, a kirekesztés, a szegénység, vagy anti-humanitárius rendszerek. Súlyos analógiák, kíméletlen tükrök és „mélymenetek.” Valló Péterrel, a darab rendezőjével beszélgettünk. – Valóban 10 nap alatt született meg az 1958-as színmű, amit egy mindössze 20 éves lány írt? – Shelagh Delaney megnézett egy darabot Manchesterben és kijelentette, hogy ilyet bizony ő is tud! Megírta az Egy csepp mézet, amely frissessége és…

Tovább

Az „Arcanum-függőség” ma már nem újdonság a hazai kulturális nyelvhasználatban. Az eleinte szinte csak kutatók, történészek, egyetemisták, oktatók, publicisták vagy családfa-kutatók által használt felület napjainkra – korosztálytól függetlenül – nagyon széles felhasználói körben ismert. Az utóbbi évtizedek talán legnagyobb hazai közművelődési robbanása a Biszak család missziója. Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, amely 1989. január 1-jén kezdte meg működését és kultúrmisszióját. A családi vállalkozás ötletgazdája és alapítója Biszak Sándor, aki a következőképpen foglalja össze a digitális felület esszenciáját: „A kultúránk akkor fejlődhet, ha a múltunkat, közös tudásunkat és identitásunkat hordozó elemeinkből minél többet tudunk eljuttatni a lehető legtöbb emberhez;…

Tovább

Az idei ősz egyik legizgalmasabb darabja Krasznahorkai Balázs első nagyjátékfilmje. A Hasadék egy apa és fia épp megszülető kapcsolatán keresztül mesél a családi kötődés erejéről és ellentmondásosságáról, a bűn és bűnhődés végzetszerűségéről, az újrakezdés és megváltás lehetőségéről. A magashegységek világának szigorú törvényei vannak: aki itt bűnt követ el, azt egyszer utoléri a büntetés. Ezen a vidéken a múlt, a jelen és a jövő: a születés, az élet és a halál egybeér. A rendezővel beszélgettünk. – Milyen inspirációk merülnek fel a film kapcsán? Hogyan készült a forgatókönyv? – A hegyek kiismerhetetlen, időtlen és félelmetes világa gyerekkorom óta nagyon vonz, vizuálisan mindig…

Tovább