Rendszeresen számolunk be itt a Senki többet? blogban egy-egy alkotó az éppen aktuálisan valamilyen kiemelkedő árverési sikert elérő (vagy akár csak előzetesen azzal kecsegtető) munkáiról, most viszont egyetlen művésznek, Pablo Picassónak a tavalyi évi összesített aukciós eredményeit vesszük egy kicsit szemügyre, hiszen ez is jellemző adatokkal szolgálhat a világ műkereskedelmének aktuális helyzetéről.
Pablo Picasso (1881–1973) évek óta az a művész, aki mindig ott van az árverési bevételeket összesítő listák élmezőnyében, ráadásul legtöbbször éppen az első helyen. Nem volt ez máshogy tavaly sem, amikor is az év végi „zárszámadásnál” megint csak az ő neve állt a világon az elmúlt tizenkét hónapban a legtöbb bevételt hozó alkotókat bemutató rangsor élén, méghozzá nem kevesebb, mint – a bármilyen más valutában történt adás-vételek összegét is amerikai pénzre átszámítva – 665,5 millió dollárnyi (ez több, mint 208,5 milliárd forint) összeredménnyel. (Csak hogy legyen némi összehasonlítási alapunk: 2020-ban egész Franciaország összes árverésein „mindössze” 578 millió dollárnak megfelelő eurót fizettek ki a licitnyertesek.)
Persze ehhez az eredményhez kell az a hatalmas életmű is, amit a katalán mester létrehozott: közismert tény, hogy Picasso halálakor Maurice Rheims (1910–2003) francia művészettörténész, műkereskedő, Picasso hagyatékának kezelője nem kevesebb mint százhúszezer művet vett leltárba. Ebből a hatalmas anyagból az elmúlt negyven évben az artprice.com adatbázisa szerint csaknem nyolcvanezer fordult meg a világ árverésein, ezen belül csak tavaly 3462 tétel, ami eszerint tehát azt is jelenti, hogy 2021-ben átlagban csaknem tíz Picasso-alkotás került minden egyes nap kalapács alá szerte a világban. (Ebben a rangsorban a második helyen Salvador Dalí szerepel 2387 tétellel, a harmadikon pedig Andy Warhol 1591-gyel.)
Picasso tavalyi bevételeinek ráadásul csaknem az egyhatodát, egészen pontosan 103.410.000 dollárt (30,599 milliárd forint) egyetlen festménye hozta: májusban a Christie’s New York-i árverésén a Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse) (Ablaknál ülő nő – Marie-Thérèse) című, 1932-ben készült portréért – amelyen a festő akkori párját, Marie-Thérèse Waltert örökítette meg – előzetesen ugyan csak 55 millió dollár körüli összeget vártak, ám a licitek zárásaként a kalapács végül 90 milliónál csapott le, és ehhez jöttek még hozzá a jutalékok, így alakult ki a végső vételár. Ami egyébként azt is jelentette, hogy 2019 tavasza, vagyis a világjárvány kitörése előtti időszak óta akkor először (és mindeddig egyedüliként) lépte át árverésen egy műtárgy ára a 100 millió dolláros „álom-küszöböt”. (Ugyanez a festmény 1997 májusában a Christie’s New York-i árverésén 6,8 millió dollárért; 2013 februárjában a Sotheby’s londoni árverésén pedig 28.601.250 fontért – 45.001.207 dollár; 9,747 milliárd forint – cserélt tulajdonost.)
Ha pedig a festő további tavalyi eladásait nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a katalán mester 2021-ben összesen ötvenkét művével tudta átlépni a 10 millió dolláros vételárat. Ennek ellenére is azonban a Picasso-alkotások gyűjtése nem csak a leggazdagabbak kiváltsága, hiszen a művész tavaly elkelt munkái közül 43 százaléknak az ára nem haladta meg az 5000 dollárt sem; igaz, ezek legnagyobb része nem egyedi alkotás, hanem valamilyen sokszorosított nyomat volt.
És bár a fenti 103 milliós tavalyi top-eredménnyel Picasso ugyan messze elmaradt az egyéni aukciós rekordjától – mint ismert, ezt a Les Femmes d’Alger (Version O) (Algériai nők – O változat) című 1955-ös vászna tartja az érte 2015 májusában a Christie’s New York-i árverésén megadott 178.365.000 dollárral (48,819 milliárd forint) –, azért egy másik műfajban a sokoldalú művész mégiscsak új csúcsot tudott felállítani. A Sotheby’s novemberi New York-i árverésén ugyanis valaki 1–1,5 millió dolláros becsérték után 3.892.000 dollárt fizetett ki a La Chouette (Bagoly) című 1953-as szoborért, amivel ez lett a mindeddig legdrágábban eladott Picasso-kerámia a világon (ebben a kategóriában a művész korábbi rekordja 2,5 millió dollár volt).
És persze az évek óta tartó kiemelkedő sikerek jó előjelnek számítanak az idei év várható Picasso-licitjeihez is. Március 1-jén például a Christie’s londoni aukcióján a La fenêtre ouverte (A nyitott ablak) című, 1929-ben készült festményéért például előzetesen 19 és 32 millió dollár közötti összeget várnak, májusban pedig a Macklowe-gyűjtemény második New York-i árverésén egy 1958-as, egy fiatal férfit ábrázoló bronzszobornak pedig 1–1,5 millió dollár az előzetes becsértéke. A többit meg majd meglátjuk…