Maezava Juszaku milliárdos japán vállalkozó és műgyűjtő – aki tavaly decemberben űrturistaként tizenkét napot töltött a Föld körül keringő nemzetközi űrállomáson – hat évvel ezelőtt több mint 57 millió dollárt fizetett ki egy ötméteres Basquiat-festményért. Most ugyanezt a képet idén májusban újra árverésre bocsátja, ám most már legalább 70 millió dollárt remél kapni érte.
Amikor 2016 májusában a Christie’s New York-i árverésén Jean-Michel Basquiat: Untitled (Devil) (Cím nélkül – Ördög) című, 1982-ben olajjal festett, 240×500 centiméteres vásznát a 40 millió dolláros előzetes becsértékhez képest a licitek végén 51 millió dolláron ütötték le, vagyis a vevő a jutalékokkal együtt 57.285.000 dollárt (15,792 milliárd forint) fizetett ki a képért (amelyik pedig 2004 júniusában a Sotheby’s londoni árverésén még „csak” 2,4 millió fontért – akkori árfolyamon 4,4 millió dollár – kelt el), akkor egy csapásra ez lett a fiatalon elhunyt afroamerikai művész mindaddig legdrágábban elkelt alkotása.
Hamarosan az is kitudódott, hogy a vásárló az 1975-ben született japán Maezava Juszaku, egy egykori popzenész, de addigra már milliárdossá lett divatáru-kereskedő volt (akinek 2021 decemberében a Forbes Magazin kereken kétmilliárd dollárra becsülte a vagyonát).
Maezaváról köztudott volt, hogy élénken érdeklődik a modern és a kortárs művészetek iránt. 2012-ben Tokióban ő volt a kezdeményezője és egyben legfőbb támogatója egy kortárs művészeti alapítványnak, amely támogatást és kiállítási lehetőséget ad fiatal alkotóknak. Gyűjteményében mások mellett Pablo Picasso, Bruce Nauman, Alexander Calder, Christopher Wool, Richard Prince, Adrian Ghenie, Georg Condo, Andy Warhol és Jeff Koons művei is ott vannak. Mint utóbb kiderült, ugyanakkor, amikor a 2016-os árrekorder Basquiat-festményt is megvette, két nap alatt összesen 98 millió dollárért vásárolt műtárgyakat különböző árveréseken.
Egy évvel később, 2017 májusában pedig egy újabb Basquiat-festményt vásárolt, méghozzá megint csak rekordáron, ezúttal a Sotheby’s-nél, de ugyancsak New Yorkban: egy szintén 1982-es és szintén Cím nélküli, 60 millió dollárra becsült vászonért akkor 98 milliós leütés után végül 110.487.500 dollárt (30,500 milliárd forint) adott, ami nemcsak Basquiatnak jelentett új szerzői csúcsot, de ezzel az összeggel ő lett a legdrágább amerikai művész, a legdrágább fekete művész, és ez lett az első 1980 után készült mű, amely átlépte a 100 millió dolláros aukciós ár-határt. (Ezt a képet Basquiat galériása 1982-ben 5000 dollárért adta el; 2017-es eladója pedig 1984 májusában – 12.000–18.000 dolláros becsérték után – 19.000 dollárért vette meg a Christie’s New York-i árverésén.)
Maezava ráadásul a műgyűjtés mellett másra sem sajnálja a pénzt. 2021 decemberében egy Szojuz-űrhajóval űrturistaként felment a Föld körül keringő nemzetközi űrállomásra, ahol tizenkét napot töltött el (és saját részvételének befizetése mellett az asszisztensét is magával vitte); emellett jelenleg egy kortárs művészeti magánmúzeum alapításán és megnyitásán dolgozik lakóhelyén, a Japán sziget délkeleti oldalán fekvő Csibában.
Talán éppen emiatt lehet némi „pénzszűkében”, merthogy a napokban bejelentette, hogy a Phillips május 18-i New York-i 20. századi és kortárs árverésén áruba bocsátja a 2016-ban megvásárolt „ördögös” festményét, a mindeddig a harmadik legmagasabb áron eladott Basquiat-művet.
Az aukciósház pedig ugyanakkor azt közölte, hogy a képért most legalább 70 millió dollárt várnak (és hogy az árverésen kriptovalutát, tehát például Ethereumot vagy Bitcoint is elfogadnak), és mivel azt is elárulták, hogy a tételre garanciájuk van, tehát az biztos, hogy mindenképpen lesz rá vevőjük.
Persze hogy végül is majd mennyiért, az ma még kérdés, de az előjelek igencsak jók: Basquiatnak csak tavaly három munkáját adták el árveréseken 40 millió dollárnál magasabb áron – a legtöbbért, 93.105.000 dollárért (27,452 milliárd forint) májusban a Christie’s New York-i aukcióján az In This Case (Ebben az esetben) című festményét, amivel ez lett a művész második legdrágábban eladott alkotása –, és 2021-es aukciós összbevétele 439,6 millió dollárt tett ki, ami az eddigi legjobb éves eredménye, és amivel Picasso mögött tavaly az összesített aukciós toplista második helyét szerezte meg.
Mindenesetre ha a ház várakozásai beválnak, akkor Maezava elég szép nyereséget realizálhat majd a hat évvel ezelőtt megvásárolt festmény eladásával. Pedig a két évvel ezelőtt egy Piergiorgio Pepe nevű műgyűjtő és hét gyűjtőtársa által megalapított párizsi székhelyű Quantum Ethics nevű, a műgyűjtés etikai irányelveinek kidolgozására és azok őrzésére létrehozott szervezet által éppen a napokban megjelentetett első gyűjtői etikai kódex (lásd: https://ethicsofcollecting.org) kifejezetten óva inti a műgyűjtőket attól, hogy kizárólag befektetési célból vásároljanak műalkotásokat.
Persze egyáltalán nem biztos, hogy Maezava emiatt vásárolt, illetve ad most el. Lehet, hogy csak megszerette a képet, most meg pénzre van szüksége. Arról meg nem tehet, hogy közben Basquiatnak ennyire megnőtt az értéke.