Egy héten belül kétszer is megdöntötte saját árverési rekordját Adrian Ghenie román festőművész, akit ma már az egyik legjelentősebb kortárs alkotónak tartanak a művészettörténetben. Az ő példája jól mutatja, hogy adott esetben a kelet-európai „perifériáról” is be lehet törni a nemzetközi art world centrumába, és ott komoly műkereskedelmi sikereket is el lehet érni.
Adrian Ghenie 1977-ben született Nagybányán. Középiskolásként szülővárosában kezdte meg művészeti tanulmányait, majd 2001-ben szerzett diplomát a kolozsvári Művészeti és Design Egyetemen. 2005-ben több művésztársával, mindenekelőtt Mihai Poppal közösen megalapította a Plan B Galériát, amely azóta is nemcsak kiállítótérként, de egyben a modern román képzőművészet jelentős kutatóhelyeként is működik.
A Plan B 2008-ban sikeres fiókgalériát nyitott Berlinben, egy évvel később pedig egyik kezdeményezői és szervezői voltak a kolozsvári Ecsetgyár nevű kortárs művészeti projektnek, amelynek keretében a város üresen álló ipari komplexumában egy független kulturális központot hoztak létre, ahol számos galéria, illetve műterem kapott helyet és működött együtt. Ghenie ma Kolozsváron és Berlinben is tart fenn műtermet, felváltva él a két városban, illetve egyre több időt tölt Amerikában is.
2015-ben ő képviselte Romániát a Velencei Biennálén (a kiállítás kurátora Pop volt), de számos egyéni kiállítása volt máshol is a világban, többek között a Denveri Kortárs Művészeti Múzeumban (2013-ban), a Stedelijk Museum voor Actuele Kunsban Gentben, a velencei Palazzo Ciniben, a Tate Liverpoolban, a San Francisco-i Modern Művészetek Múzeumában, a firenzei Fondazione Palazzo Strozziban. 2017-ben a világ egyik legjelentősebb műkereskedelmi galériájában, a Pace-ben mutatta be a munkáit, egy évvel később pedig egy másikban, a Galerie Thaddaeus Ropacban. 2020–21-ben ismét a Pace New York-i galériában volt kiállítása, ahol az ekkor kiállított képeinek az árai már a tíz évvel azelőtti árainak több mint százhatvanszorosára emelkedtek.
Ghenie munkáira ma hatalmas a kereslet a világ műtárgypiacán: az artnet adatbázisa szerint 2011 óta, amikor is az első festménye feltűnt a Phillips egyik árverésén, több mint kétszázhúsz aukciós eladása történt, az árai pedig fokozatosan emelkednek. 2014 júniusában például a Sotheby’s londoni árverésén a 2010-es The Fake Rothko (A hamis Rothko) című vásznáért 250.000–350.000 fontos becsértékéhez képest 1.426.500 fontot (2.428.140 dollár) fizetett ki a licitek nyertese, két évvel később, 2016 februárjában ugyanott a 2014-ben, van Gogh-parafrázisként festett The Sunflowers of 1937 (Az 1937-es Napraforgók) című festmény 400.000–600.000 fontos becsértékéhez képet már 3.117.000 fontot is megért valakinek.
Az elmúlt napokban pedig Ghenie újabb jelentős sikereket ért el: előbb május közepén a Sotheby’s New York-i árverésén a Degenerate Art (Elfajzott művészet) című 2016-os képével állított fel új szerzői ár-csúcsot az érte kifizetett 9.286.700 dollárral, majd pár nappal később a Christie’s hongkongi árverésén – 68 millió hongkongi dolláros becsérték után – már 81.060.000 hongkongi dollárt (10,3 millió dollár; több mint 3,7 milliárd forint) is megadtak a Pie Fight Interior című sorozatának 2014-ben festett 12. számú darabjáért. (A vásárlóval a kapcsolatot telefonon az árverésre az interneten New Yorkból bejelentkező Alex Rotter, a Christie’s 20. és 21. századi művészetért felelős elnöke képviselte.)