• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás

Több millió dollárt ér a pajtában, madárürülék alatt talált van Dyck-kép

Szerző: Martos Gábor2023. január 23.
Facebook Twitter E-mail
Anthony van Dyck: Vázlat
Anthony van Dyck: Vázlat a Szent Jeromos-festményhez (részlet) – forrás: Sotheby’s

Január 26-án a Sotheby’s New York-i árverésén kalapács alá kerül egy Anthony van Dyck által festett olajvázlat, amely egy idős férfit ábrázol. A festményért az aukciósház 2–3 millió dollár közötti összeget vár, pedig húsz évvel ezelőtt a mostani eladó felmenője mindössze 600 dollárt fizetett érte. Igaz, a farmon, egy pajtában megtalált képet akkor még némi madárürülék is borította.

Hogy hogyan került Albert B. Roberts 2002-ben a 17. század végén holland telepesek által alapított New York-állambeli Kinderhookban (Albanytól mintegy húsz kilométerre délre) egy helyi árverésre, azt csak sejthetjük, mindenesetre az biztos, hogy az amerikai köztisztviselő (többek között az állam szenátusának Adóügyi bizottságának elnöke) és „amatőr” műgyűjtő – aki sok éven át igazgatótanácsi tagja is volt az Albany Institute of History & Artnak, és mintegy félszáz, általa felfedezett művet adományozott az intézménynek – ekkor már csaknem három évtizede vadászott minden szabadidejében különféle vidéki aukciókon, garázsvásárokon és ingatlaneladások alkalmával általa értékesnek vélt műtárgyakra, sőt egy (bár azóta sem publikált) könyvet is írt az ilyen helyeken fellelhető „kincsek” megtalálásának és beazonosításának a módszereiről.

Ezen a kinderhooki árverésen is felfigyelt egy 95×58,5 centiméteres, több helyen megrepedt fatáblára rögzített festményre, amelyet nem sokkal korábban találtak egy helybeli farm pajtájában, és bár az eladás előtt úgy, ahogy megtisztították, még ekkor is láthatók voltak rajta az évek során rárakódott madárürülék-rétegek nyomai. Roberts azonban ebben az állapotában is azonnal megvásárolta a festményt, méghozzá 600 dollárért.

Anthony van Dyck: Vázlat a Szent Jeromos-festményhez
Anthony van Dyck: Vázlat a Szent Jeromos-festményhez
Forrás: Sotheby’s
« ‹ / 2 › »

A vásárlás után az új tulajdonos először is rendbe hozatta az eredetileg vászonra festett, majd valamikor később megrepedt fatáblára kasírozott képet, és közben nyomozni kezdett annak lehetséges szerzője után. 2019-ben azután Susan J. Barnes (1948) művészettörténész, aki 1990-ben összeállította Anthony van Dyck (1599–1641) eddigi legteljesebb életmű-katalógusát, megerősítette az addigra kialakult feltételezését, miszerint a festmény a holland festő saját kezű, fiatalkori alkotása még abból az időből, amikor Peter Paul Rubens (1577–1640) antwerpeni műhelyében dolgozott segédként. Méghozzá nem is akármilyen portré, hanem minden bizonnyal egy élő modellről festett vázlat az 1618 és 1620 között készült Szent Jeromos egy angyallal című Van Dyck-festményhez, amely jelenleg a rotterdami Boijmans van Beuningen Museumban látható.

Anthony van Dyck: Két tanulmány egy szakállas férfifejhez – forrás: Sotheby’s
Anthony van Dyck: Két tanulmány egy szakállas férfifejhez – forrás: Sotheby’s

Albert Roberts 2021 augusztusában, 89 éves korában hunyt el, és a Van Dyck-festmény a hagyatékából került be a Sotheby’s január 26-i New York-i Régi mesterek árverésére, ahol is előzetesen 2–3 millió dolláros (720–1080 millió forint) becsértéket állapítottak meg neki. Hogy végül is mennyiért talál vevőre, azt hamarosan meglátjuk; ami biztos: 2010 januárjában New Yorkban a Sotheby’s árverésén a művésznek egy olyan tanulmányképéért, amelyen ugyancsak egy szakállas férfi fejéről készített két portré látható, 5–7 millió dolláros becsérték után 7.250.500 dollárt adtak; 2009 decemberében pedig Londonban egy Önarcképéért – 2–3 millió fontos becsérték után – 8.329.250 fontot adott fizetett a licitek nyertese.

Pár évvel később ez az illető ismét áruba bocsájtotta a festményt, és egy amerikai gyűjtőtől kapott is érte egy 12,5 millió fontos ajánlatot, aminek nyilvánosságra kerülése után a londoni National Portrait Gallery 2014-ben országos gyűjtést hirdetett, hogy a festményt ők tudják megvennie ennyiért, és így az Angliában maradhasson. A pénz – állami, intézményi és magánadományokból – össze is jött, így ez ma a legmagasabb összeg, amennyit egy Van Dyck-képért valaha is kifizettek. (És így ez a kép ma a londoni National Portrait Galleryben látható.)

aukció festmény sotheby's anthony van dyck
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésLemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián
Következő bejegyzés „A tervezés csapatmunka” – 60 éves Zoboki Gábor építész

Ajánlott Bejegyzések

Polgár Judit nemzetközi sakknagymester és Havadtőy Sámuel, Yoko Ono képzőművész egykori élettársa performansza - fehér mezőkön fehér bábukkal játszanak egy sakkpartit - a Magyar Nemzeti Múzeum A háborúnak vége! Ha akarod - Tribute to Yoko Ono című kamarakiállításán forrás: MTI/Lakatos Péter
Intermezzo

Polgár Judit sakkozott Yoko Ono egyik műalkotásával

2023. február 5.3 perc olvasás
El Greco: Angyali üdvözlet, 1600 körül - Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Intermezzo

Hosszabb nyitvatartás a Szépművészeti Múzeum El Greco-kiállításán

2023. február 5.2 perc olvasás
Antal Csaba és Jókai Ági
KultúRecept

Tényleg taposunk a szerzőkön? – Antal Csaba a KultúRecept Portréjában

2023. február 4.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.