Esett már szó itt, a Senki többet? rovatban többször is a képregények műtárgypiacának kiemelkedő sikereiről. Most viszont egyenesen egy új világcsúcsról tudunk beszámolni ebben a kategóriában, miután a műfaj egyik legnagyobb művészének az alkotása rekordösszegért kelt el egy amerikai árverésen.
Frank Frazetta (a családnevében eredetileg dupla z betű volt, de egyet tudatosan elhagyott belőle) 1928-ban született Brooklynban. Már kétévesen rajzolt (nagymamája minden egyes új alkotásáért egy centet adott neki, így aztán nem csoda, hogy ha mást nem talált, akkor a vécépapírt használta alapanyagként), nyolcévesen pedig már a Brooklyn Academy of Fine Arts hallgatója volt (bár saját bevallása szerint nem sok mindent tudtak neki ott megtanítani, mert tanárai nemigen tudtak hozzászólni azokhoz a munkákhoz, amelyek a keze alól kikerültek).
Tizenhat éves volt, amikor 1944-ben elkezdett dolgozni Bernard Baily (1916–1996) képregényrajzoló és -kiadó műtermében. Első önálló, nyolcoldalas képregénytörténete 1944 decemberében jelent meg. Ettől fogva folyamatosan alkotta újabb és újabb képregényeit, majd a műfaj visszaszorulása után főleg plakátokat, valamint könyv- és lemezborítókat festett. Robert E. Howard (1906–1936) Conan, a barbár című történetének 1966-os kiadásához általa festett első címlapjával pedig megteremtette azt a képi fantasy világot, aminek aztán a legnagyobb mestere lett. (Frazetta később még hét másik Conan-történethez készített címlapképeket.)
Az 1980-as évek elején megalapította a Frazetta’s Fantasy Corner nevű galériát és múzeumot, amelyben egyrészt saját munkáit, illetve rendszeresen kollégái alkotásait mutatta be, 1998-99-ben saját magazinja jelent meg Frank Frazetta Fantasy Illustrated címmel, 2003-ban pedig Frank Frazetta: Painting With Fire címmel dokumentum-játékfilmet forgattak róla. Ekkorra jobb keze különféle betegségei miatt már szinte teljesen megbénult, de megtanult ballal is festeni. Élete utolsó éveit pennsylvaniai birtokán töltötte, ahol 2010-ben hunyt el. 2020 márciusában a Florida egyik nyugati félszigetén fekvő Boca Grandéban megnyílt a munkásságát bemutató Frazetta Art Museum.
Frazetta sajátos képi világa természetesen a műgyűjtők egy részét is erősen vonzza, ráadásul látványosan vad, néhol brutális, erősen maszkulin munkáit a rock- és metálrajongók is igencsak kedvelik. Rajongói elsősorban a könyv- és képregénycímlapjaihoz készített eredeti festményeit vásárolják. Kirk Hammett (1962), az amerikai thrash metal együttes, a Metallica szólógitárosa például már 2009-ben 1 millió dollárt adott a Conan the Conqueror (Conan, a hódító) című Howard-regény Frazetta által megálmodott címlapjának eredeti festményéért.
Az utóbbi években pedig igencsak megugrottak a Frazetta-művek műkereskedelmei árai. 2018 májusában például a dallasi Heritage Auctions árverésén – 600.000 dolláros kikiáltási árról indulva – 1,79 millió dollár (478,6 millió forint) adtak a Death Dealer (Halálosztó) című képregénysorozat 6. füzetéhez készített címlap eredeti festményéért (de ezen kívül is több Frazetta-tétel lépte át az egymillió dolláros ár-határt).
Egy évvel később, 2019 májusában ugyancsak a Heritage által szervezett, de Chicagóban megrendezett képregény-árverésen Frazetta Egyptian Queen (Egyiptomi királynő) című, 1969-ban festett munkájáért, amelyik az abban az évben megjelent 23. számú Eerie horror képregénymagazin címlapképe volt, már 5,4 millió dollárt fizetett ki a licitek nyertese, ami akkor világrekord volt a képregényműfajba sorolható művek piacán. (Ez a kategória a világ árveréseinek kínálatában egyaránt magába foglalja a nyomtatott képregény(füzet)eket, azok eredeti oldal- vagy képkockarajzait, illetve a kiadványok címlapjaihoz készített eredeti festményeket vagy rajzokat, sőt mint látjuk, esetenként a képregényeket is rajzoló művészek könyvekhez-lemezekhez készített borítófestményeit is.)
Ez a világrekord dőlt meg a múlt héten, amikor is – megint csak a Heritage online árverésén – valaki nem kevesebb, mint kereken 6 millió dollárt (2,049 milliárd forint) fizetett ki Frazettának az 1976-ban készített Dark Kingdom (Sötét királyság) című festményéért, amelyik először az amerikai horror-, science fiction- és fantasy-író és -kiadó Karl Edward Wagner (1945–1994) Dark Crusade (Sötét kereszteshadjárat) című regényének volt a címlapképe, majd 1979-ben ugyanezt a festményt emelte második, Flirtin’ with Disaster (Flörtölni a katasztrófával) című albuma borítójára a Molly Hatchet nevű amerikai rockegyüttes is.
De ezen kívül a talán legtöbbször reprodukált Frazetta-festmény megjelent már a plakátoktól kezdve pólókon át egészen a kávésbögrékig. Eredeti viszont csak egyetlenegy darab van belőle, és mostantól az tartja a kategória világcsúcsát – legalábbis, amíg valaki majd ezt is meg nem dönti.