Bírósági döntés alapján mostantól bárki megvásárolhatja, de ami még fontosabb, akár külföldre is magával viheti azt a Franciaországban előkerült aprócska papírlapot, amelynek egyik felén az időközben elvégzett vizsgálatok szerint egyértelműen egy Leonardo da Vincinek tulajdonított rajz, a hátoldalán pedig ugyancsak a reneszánsz mester kezétől származó vázlatok és jegyzetek találhatók. Igaz, aki magáénak szeretné, mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
Egy nyugdíjas francia orvos fél évszázadon át őrzött az otthonában egy dobozban egy aprócska, mindössze 19,3×13 centiméteres rajzot, amelyet még az édesapjától örökölt. 2016-ban azonban úgy döntött, hogy árverésre adja, és hogy adott esetben külföldiek is licitálhassanak érte, exportengedélyt kért rá az ez ügyben illetékes francia kulturális minisztériumtól. Válaszként kapott egy levelet, amelyben azt írták, hogy az exportengedélyt megtagadják, mivel „a becses lap” – amely minden bizonnyal Leonardo da Vinci saját kezű alkotása – „nemzeti kincsnek minősül”, és ugyanebben a levélben felajánlottak a tulajdonosnak 10 millió eurót (akkori árfolyamon nagyjából 10,6 millió dollár), hogy a művet a Louvre számára megvásárolják. Az idős doktor azonban visszautasította ezt az ajánlatot.
Egy évvel később a párizsi Tajan árverezőház meghirdette a „rendkívüli felfedezés” nyilvános kiállítását, miután Patrick de Bayser, a régi grafikák szakértője, majd őutána Dr. Carmen Bambach, a New York-i Metropolitan Museum of Art rajzgyűjteményének kurátora is valóban a reneszánsz mester munkájának ítélte a Szent Sebestyént ábrázoló vázlatot. Véleményüket minden bizonnyal megerősítette a papírlap hátoldala, amelyen Leonardo optikai tanulmányaihoz kapcsolódó, a fényről és az árnyékról szóló, a jellegzetes leonardói tükörírással írt jegyzetek és vázlatrajzok találhatóak.
A szerzőség megállapítását követően két igazságügyi műtárgyszakértő – akiknek egyikét a tulajdonos, a másikat pedig a minisztérium kérte fel – egyaránt nagyjából 15,6 millió dollárra értékelte a munkát, aminek nyomán a minisztérium egy újabb levélben közölte, hogy ennyiért nem kívánják azt megvásárolni.
A tulajdonos erre újabb exportengedély-kérelmet nyújtott be, ám ekkor – 2021 januárjában – már személyesen Roselyn Bachel akkori francia kulturális miniszter válaszolt neki, aki levelében nemcsak hogy megpróbálta rávenni a most nyilvánosságra került bírósági iratokban mindenhol csak „AB” névvel „fedett” doktort, hogy álljon el az eladási szándékától, hanem azzal is kvázi „megfenyegette”, hogy „súlyos és egybehangzó feltételezések vannak arra vonatkozóan, hogy a rajz bűncselekmény, konkrétan lopás” révén kerülhetett a felmenői birtokába, egyúttal felszólította, hogy „igazolja a tárgy törvényes származását”.
A tulajdonos ügyvédje útján visszautasította a miniszter vádjait, és újabb exportengedélyért folyamodott, ám erre a hivatal már csak nem is válaszolt. Ekkor fordult a doktor panasszal a bírósághoz, kérve, hogy az kötelezze a minisztériumot az igazolás kiadására. Ez az ítélet született meg néhány napja, amely arra kötelezi a kulturális tárcát, hogy két hónapon belül adják ki a kiviteli engedélyt (plusz fizessenek 2000 eurót a perköltségekért).
Hogy mi lesz a szövevényes ügy következő lépése, azt persze most még nem tudhatjuk, de ha a tényleg megérkező engedély birtokában a rajz valóban nyilvános árverésre kerül, akkor alighanem nagy nemzetközi érdeklődést fog kelteni, ha pedig a licitek során eléri a becsértékeként meghatározott összeget, akkor Leonardo legdrágább grafikai munkájává fog előlépni. Ezt a rangot ugyanis jelenleg az a mindössze egy 7×7 centiméteres papírlapra ezüstvesszővel rajzolt medvefej viseli, amelyért 2021 júliusában – 8–12 millió fontos becsérték és 7,5 millió fontos leütés után – a jutalékokkal együtt végül 8.857.500 fontot (akkori árfolyamon 12.196.778 dollár; 3,671 milliárd forint) fizetett ki új tulajdonosa. (Korábban ezt a rajzot a Christie’s egyik 1860-as árverésén 2,50 fontért adták el.)