Ha már legutóbb Andy Warhol és Jean-Michel Basquiat közösen festett képe kapcsán utaltunk rá, hogy a két művész egyénileg is mennyire sikeres napjaink műkereskedelmében, gyorsan mutassunk is egy konkrét példát: májusban New Yorkban egy olyan Basquiat-festmény kerül kalapács alá, amely gyakorlatilag megszületése óta ugyanabban a magángyűjteményben volt, és most akár a művész ötödik legdrágább alkotása is lehet.
A Rómában született Francesco Pellizzi (1940–2023) szülővárosában, Párizsban és Cambridge-ben tanult archeológiát, majd haláláig a New York-i Columbia Egyetemen oktatott és kutatott, elsősorban Közép-és Dél-Amerika, illetve Óceánia korai kultúráinak a témájában. 1981-ben társalapítója, és ugyancsak haláláig szerkesztője volt a Res: Anthropology and Aesthetics (RES: Antropológia és esztétika) című, évente két tanulmánykötetet kiadó szakperiodikának. Tudományos munkája mellett ugyanakkor nagyon komoly kortárs képzőművészeti gyűjteményt is létrehozott: többek között Francesco Clemente, Vija Celmins, George Condo, Julio Galan, Daniel Lezama, Dan Flavin művei kerültek be a kollekciójába.
Pellizzi – alighanem már csak a közös európai gyökerek miatt is – szoros barátságban volt az ugyancsak Olaszországból a tengerentúlra érkező Annina Nosei (1939) galeristának, aki talán arról a legismertebb a műkereskedelem világában, hogy a nyolcvanas ével elején ő volt Jean-Michel Basquiat (1960–1988) első műkereskedője. Pellizzi több képet is vásárolt Noseinél a fiatal művésztől, sőt hamarosan személyesen is megismerkedtek, és a tudós komoly támogatója, mentora is lett a festőnek.
Pellizzi tavaly augusztusban hunyt el, és a hagyatékából májusban három Basquiat-mű is árverésre kerül a Phillips aukciósháznál: 14-én két festmény egy New York-i liciten, majd a harmadik a hónap utolsó napján Hongkongban. A három kép közül a legjelentősebb mindenképpen az az 1982-ben – a szakértők szerint Basquiat karrierjének „legjobb” évében – készült Untitled (ELMAR) (Cím nélkül – ELMAR) „című” nagyméretű (172×236,5 centiméteres), spray-vel és zsírkrétával megfestett vászon, amelyet Pellizzi elkészülte után két évvel vásárolt meg Nosei galériájában, és azóta is folyamatosan nála volt (bár közben számos jelentős Basquiat-kiállításon szerepelt New Yorktól Los Angelesen át Párizsig).
Ezért a képért a Phillips szakértői 40–60 millió dollár közötti árat várnak (a másik New York-i képért 6,5–8,5, a hongkongiért pedig 12–18 milliót). Márpedig ha a licitek során a kép ára eléri a felső becsértékhatárt, akkor azzal ez lesz az árveréseken az ötödik (és ha a magáneladásokat is beleszámítjuk, akkor a hatodik) legmagasabb áron eladott Basquiat-műalkotás. (A legtöbb, amennyit eddig a művész egy munkájáért fizettek, az 110.487.500 dollár – akkori árfolyamon 30,500 milliárd forint – volt; ennyit 2017 májusában a Sotheby’s New York-i árverésen adtak egy ugyancsak 1982-es festményért.)
És akár jó előjelnek is tekinthetik az árverezőháznál, hogy két évvel ezelőtt májusban ugyancsak New Yorkban szintén ők adtak egy másik 1982-es képet a festőtől, és az Untitled (Devil) (Cím nélkül – Ördög) című vászonért akkor a 75 milliós leütés után a jutalékokkal együtt végül pontosan 85 millió dollárt (31,257 milliárd forint) fizetett ki a licitek nyertese.