Május 15-én a Sotheby’s New York-i esti kortárs művészeti árverésén kerül kalapács alá az olasz Lucio Fontana egyik jellegzetes munkája: a tojásalakú, egyszínű sárgára festett, és vésővel sűrűn átlyuggatott felületű vászon akár meg is döntheti a művész jelenlegi aukciós csúcsát – amit egy szinte pont ugyanilyen sárga és lyukas „tojással” ért el csaknem tíz éve.
- hirdetés -

Lucio Fontana (1899–1968) olasz képzőművészről egyszer már írtunk itt a Senki többet? blogban (2020. február 16-án), bemutatva jellegzetes, az általában egyszínűre festett vásznat behasogató-kilyukasztgató képeit és azok műtárgypiaci szereplését.
Azt is megírtuk, hogy a művész akkori – és máig is – legdrágább munkája egy 1964-ben készített, egyszínű, kadmiumsárgára festett és vésővel össze-vissza lyuggatott, tojásalakú festmény, amelyért 2015 novemberében a Christie’s New York-i árverésén nem kevesebb mint 29.173.000 dollárt fizetett ki valaki. A rekorder Concetto spaziale, La fine di Dio (Térfogalom, az Isten vége) című alkotás egy összesen harmincnyolc darabból álló sorozat része: a hatvanas évek közepén Fontana ennyi ilyen alakú, különböző színűre festett és más-más módon át-átlyuggatott művet készített, és mindnek ugyanezt a talányos címet adta.

Lucio Fontana: Térfogalom, az Isten vége (a 2015-ben elárverezett változat) – forrás: Christie’s
A sorozatnak a rekordárat elérten kívül még három olyan darabja van, amelyek sárga színnel készültek; ezek egyikét 2003-ban a Sotheby’s egyik londoni árverésén a Howard és Cindy Rachofsky texasi műgyűjtő-házaspár vásárolta meg, átszámítva 2,3 millió dollárnak megfelelő fontért, ami a legmagasabb ár volt, amit a művész egy munkája nyilvános árverésen addig valaha is elért. A festmény azóta is az ő birtokukban volt, miközben 2019-ben az egyik legnagyobb sztárja volt a New York-i Metropolitan Museum of Art nagy Fontana-retrospektívjének.

Lucio Fontana: Térfogalom, az Isten vége (a most kalapács alá kerülő példány) – forrás: Sotheby’s
Most azonban ez a szép nagy (nagyjából 180×125 centiméteres) sárga „tojás” újra kalapács alá kerül: a Sotheby’s májusi New York-i kortárs művészeti licitjén lehet majd érte versengeni, ahol is a ház szakértői előzetesen 20–30 millió dollárra becsülik az érte kapható árat.

Lucio Fontana: Térfogalom, az Isten vége (a most kalapács alá kerülő példány) – forrás: Sotheby’s
Vagyis amennyiben ez a „tojás” tényleg elérné a felső becsértékhatárát, akkor túlszárnyalná a másik, csaknem ugyanilyen „tojás” jelenlegi Fontana-rekordját. Merthogy ezek szerint az egyik tojás mégsem éppen ugyanolyan, mint a másik.