Sokat érhet ma a piacon, ha egykor maga Rubens festette át egy kortársa vásznát

Szerző:
- 2024. június 26.
Herri Met de Bles: Fantasztikus táj holdfényben – részlet (Forrás: Sotheby’s)

Július 3-án a Sotheby’s londoni árverésén egy különleges festmény is kalapács alá kerül majd: az esemény előtt nagyon alaposan megvizsgált képnek a legújabb ismeretek szerint ugyanis három alkotója is van. Mivel egykori tulajdonosának nem minden részlete tetszett, ezért azokat inkább átfestette. Igaz, a kritikus szemű „belejavító” nem más volt, mint Peter Paul Rubens, és ez bizony nagyot „dob” a kép értékén.

- hirdetés -

Herri Met de Bles (1500 körül–1566 után) flamand festő volt, aki a maga idejében elsősorban vadregényes képzeletbeli tájképekeiről volt ismert. Mivel azonban figurákat alighanem nem igazán tudott jól ábrázolni, ezért az egyik ilyen, 57×73 centiméteres, magas hegyeket, zord sziklákat, sűrű erdőket és hatalmas távlatokat ábrázoló képének az egyik sarkába egy ismeretlen kortársa festette oda Szűz Mária, József, a kis Jézus és az ugyancsak még gyermek Keresztelő Szent János alakját.

A festmény később valahogyan az ugyancsak németalföldi festőművész, Peter Paul Rubens (1577–1640) tulajdonában kerülhetett (legalábbis a halála után készült leletárban a leírás alapján minden bizonnyal ez a kép is ott szerepel), ám további sorsáról nem tudunk. Ami biztos, hogy tavaly márciusban Baselben az Artcurial aukciósház licitjén bukkant fel „Herri Met de Bles és Lambert Lombard követője” attribúcióval; a 30.000–40.000 svájci frankra becsült tétel akkor végül 247.388 frankért (akkori árfolyamon nagyjából 220.000 font) került egy svájci magángyűjteménybe.

Peter Paul Rubens – Herri Met de Bles: A Szent család Keresztelő Jánossal tágas tájban, utazókkal (Forrás: Sotheby’s)

Az új tulajdonos azonban nem nyugodott bele az árverezőház által megadott szerzőségbe, inkább komoly vizsgálatoknak vettette alá a festményt – és neki lett igaza. A Sotheby’s szakértői által elvégzett röntgenes és infravörös átvilágítások ugyanis végül bebizonyították, hogy az alakokat az egykori tulajdonos, maga Rubens festette át a ma látható formára, miután az ismeretlen „társszerző” munkája alighanem nem felelt meg az ízlésének. Ugyanakkor a háttérhez, a de Bles által megfestett tájhoz egyáltalán nem nyúlt hozzá, vagyis annak kvalitását nyilván elismerte.

A korszerű technika segítségével készített felvételek alapján pontosan láthatóvá vált, hogy Rubens a figurális kompozícióban jelentősen megváltoztatta a két gyermek helyzetét, illetve módosította a Szűz Mária alakját övező drapériákat is. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy a Journal of Historians of Netherlandish Art című folyóiratban egy 2019-ben megjelent cikkében Melanie Gifford művészettörténész azt írta:

„Köztudott, hogy Rubens gyakran dolgozta át tanítványai és munkatársai festményeit, illetve más művészek műveit is retusálta a gyűjteményében.”

Az ilymódon „újjászületett” festményt a Sotheby’s a jövő héten a két művész közös munkájaként, 600.000–800.000 fontos (280–375,5 millió forint) becsértékkel fogja kalapács alá vinni.

Peter Paul Rubens: Az ártatlanok lemészárlása (Forrás: Sotheby’s)

Ami pedig a két művész eddigi „egyéni” műkereskedelemi sikereit illeti, ott természetesen Rubens viszi el a pálmát: nemcsak sokkal gyakrabban szerepel árveréseken, mint de Bles (előbbinek több mint négyszázötven, utóbbinak összesen alig több mint félszáz aukciós szerepléséről tud az Artprice műkereskedelmi adatbázis; igaz, azok egy része mindkettőjüknél „műhelye”, vagy „követője” munkája), hanem az árszintjük is nagyon messze van egymástól.

Rubens kétszer is szerepel az ötven millió dollár felett eladott művek listáján – 2022 júliusában a Sotheby’s londoni érverésén 49.506.650 fontot (75.930.440 dollár, 19,354 milliárd forint) adtak Az ártatlanok lemészárlása című 1610-ben festett vásznáért, 2016 júniusában pedig a Christie’s londoni aukcióján 44.882.500 fontért (58.167.720 dollár; 16,539 milliárd forint) vette meg valaki a Lót és lányai című, 1613–14 körül készült munkáját. Ezzel szemben Herri Met de Bles jelenlegi legnagyobb árverési sikere „mindössze” 137.000 font; ennyit – 80.000–120.000 fontos becsérték után – 2015 decemberében ért el egy fantázia-tájképe a Sotheby’s londoni árverésén.

Most viszont majd Rubens „belepiszkálása” alighanem az ő ázsióját is alaposan megnöveli.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo