Sokszor esett már szó itt a Senki többet? blogban arról, hogy a világ aukciós műkereskedelmének legnagyobb sikerei mennyire alig néhány nagy „világközpontba” – New York, London, Hongkong – koncentrálódnak. Most egy újabb nagyon is szemléletes példát tudunk mutatni erre: miközben a világ idei első félévi árverésein összesen nyolc olyan tételt adtak el, amelyekért vevőik több mint 30 millió dollárt fizettek (a csúcs csaknem 46,5 millió dollár volt New Yorkban egy Basquiat-festményért), addig Németországban már nem egészen 10 millió dollárral elérhette valaki az idei év legmagasabb ottani leütési rekordját.
Alekszej Georgijevics Javlenszkij (1867–1941) orosz származású, ám huszonkilenc éves korától élete további részét már Németországban – illetve az első világháború éveiben Svájcban – élő festőművész 1909-ben készített egy portrét Helene Nesnamokoffról, akkori élettársának, Marianne von Werefkin (1860–1938) orosz származású festőnőnek a szolgálólányáról (akitől ekkorra már egy gyermeke is született, és akit később, miután szakítottak Werefkinnel, majd 1922-ben feleségül is vesz).
Az ezen a képen spanyol táncosnőként megörökített múzsáról készített portré – amelynek a hátoldalán egy tájkép is látható, amelyik a szakértők szerint a ma a müncheni Lenbachhausban őrzött, ugyancsak 1909-ben készült Javlenszkij-festményhez, a Muranaui tájhoz készített előtanulmány – 1919-ben Josef Gottschalk düsseldorfi műgyűjtő kollekciójába került, és csaknem száz évig, 2017-ig több generáción át a család birtokában maradt. Ekkor az örökösök a müncheni Galerie Thomason keresztül – ismeretlen összegért – eladták, az akkori vevő pedig idén elérkezettnek látta az időt a tovább-értékesítésre: beadta a képet Németország egyik vezető aukciósházába, a müncheni Ketterer Kunsthoz, ahol a júniusi árverésen 7–10 millió eurós becsértékkel vitték licitre.
Az árverés előtt jó előjelnek lehetett tekinteni, hogy három hónappal korábban, márciusban a Christie’s londoni árverésén is szerepelt egy Javlenszkij-munka, és a Frau mit Fächer (Hölgy legyezővel) című kép – 4–6 millió fontos becsérték után – végül 4.759.000 fontért (akkori árfolyamon 6.088.444 dollár) került új tulajdonoshoz.
A Németországban kalapács alá került Spanyol táncosnő aztán még ezt az összeget is felülmúlta: a kalapács 7 millió eurónál koppant, a jutalékokkal emelt ár így 8.338.000 euró (9.010.895 dollár) lett, ami egyrészt a második legmagasabb összeg, amennyit eddig valaha egy Javlenszkij-alkotásért fizettek (a szerző csúcs-ára 11.282.500 dollár 2011 májusából; ennyit akkor a Frau mit grünem Fächer – Hölgy zöld legyezővel – című képéért adtak a Sotheby’snél New Yorkban), ez az ár pedig a legmagasabb, amennyi németországi árverésen kifizettek az idei év első hat hónapjában.
És csak a bevezetőben már említett összehasonlításul: 2024 első félévében csak a Christie’s árverezőház összesen 2,1 milliárd dollár értékben árverezett műtárgyakat a világban.