Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazzkvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös vonós kvartettjének munkája.
Dresch Quartet: Árnyékban
A klasszikus – és már legendás, nagy múltra visszatekintő – Dresch Quartet lemeze Árnyékban címmel jelent meg. Az unikális fúvós társai ezen a lemezen Lukács Miklós (cimbalom), Gányi Marcell (bőgő) és Csizi László (dob), míg Dresch Mihály tenor és szoprán szaxofonon és az általa megalkotott fúvós hangszeren, a fuhunon játszik a felvételen.
A lemezen hallható összes kompozíció Dresch Mihály szerzeménye. A felvétel a Pannónia Stúdióban készült 2020-ban, a borítókép a szerző leányának, Dresch Annának a munkáját dicséri. A lemez mottójául Jász Attila egy költeményét választották:
Magam mögött húzom az árnyékom. / Súrlódik az aszfalton, noha suhannia kéne, / el ne kopjon még idő előtt. El ne szakadjon / a szerelmes viszony, ami összeköt / a lenti és a fenti világgal. Amíg. / Amíg csak lehet.
Dresch Mihály pedig így vall személyes hangú ajánlásában:
Árnyékban lenni számomra annyi, mint nem a rivaldában, folyamatos ricsajban, dumálásban… Árnyék hűvösében figyelni, szemlélődni, tevékenykedni. Ez az árnyékban!
Dresch Vonós Quartet: Ongaku
Sok közös koncert után az Ongaku a Dresch Vonós Quartet második lemeze, ebben a felállásban – tagcsere után – az első. A lemezen Dresch Mihály társai Csoóri Sándor Sündi (brácsa, tambura), Zimber Ferenc (cimbalom), Bognár András (bőgő), míg Lőrincz Hortenzia egy szám erejéig énekesként csatlakozik. A vonós – talán a cimbalmot tekintve inkább húros – kvartettben a jazz és a magyar népzenei tradíciók metszéspontján új zenei minőséget teremtő alkotó, Dresch Mihály társai több népzenei formációban aktív népzenészek, akik éltető, kreatív fúzióra lépnek egymással és az életművével egész stílust teremtő dalszerző-fúvóssal.
Dresch Mihály így vall a lemezről: japánul az ongaku zenét jelent. Kínaiul ez az írásjegy egy jellel különbözik az orvosságtól. Egy próba alkalmával mikor még nem kapott végleges nevet ez a kompozíció, megszólalt bennünk a keleti kultúrák felé mutató hangulata. Magyar gondolkodással is könnyen összeköthető e két fogalom. A zene és a lélek kapcsolata nem újszerű gondolat, jótékony hatását már az ókori görögök is felismerték. Reményeim szerint ez az album közelít ehhez a két jelentéshez.