Fanny Mendelssohn, akit édesanyja „a múzsák nővérének” nevezett, a 19. században feleség és anya volt, de saját zenei pályát is bejárt, és korának egyik legjelentősebb zongoraművésze lett, több mint 400 darabot komponált. Paula Ríos spanyol zongoraművésznő When in Silence of the Soul című lemezén nyolc általa szerzett darabot játszik, méghozzá kivételes interpretációban.
Fanny Mendelssohn (később Fanny Hensel, született Mendelssohn-Bartholdy) kompozíciói mindig is kivételes minőségűek és érdekesek voltak. Paula Ríos a Húsvéti szonátával nyitja az albumot, ami kivételesen jó kezdésnek bizonyul. Ríos elmondja, hogy azután döntött e mű felvétele mellett, hogy 2019-ben Spanyolországban és Portugáliában több hangversenyen is bemutatta a művet, a közönség pedig szinte tombolt.
Ríos ezután rátér az egészen elragadó e-moll Allegro molto-ra (világelső felvétel), amely egyszerűen lüktet, gondosan visszafogott energiát érzünk. Négy másik, hasonlóan élvezetes rövidebb mű is szerepel, de a 4 Lieder, op. 8 és a g-moll szonáta az album fő attrakciói. A lemezt záró rövid B-dúr Andantino szintén most szerepel először hanghordozón.
Fanny Mendelssohn talán nem szárnyal, mint testvére, Felix, de figyelemre méltó, jelentős tehetségű zeneszerző. Sajnos kora megfosztotta attól, hogy művészi pályát teljesítsen be, mivel a nemének és osztályának korában elvárt életet kellett élnie. Bár ritkán játszhatta saját műveit, a kor legnagyobb szellemi és zenei tehetségei vették körül.
Fanny több mint 400 darabot komponált. Az, hogy hivatásos karriert futott be, hogy saját neve alatt publikált, vagy hogy kritikákat kapott, döntő fontosságú volt számára és a zenéjében is megjelent. Ez a félig nyilvános élet védte, de kötelezettségei, bizonytalanságai és a bátorítás hiánya akadályozta is a folyamatos munkát. A saját magának és baráti körének való komponálás azonban frissességet, spontaneitást és mindenekelőtt kísérletezési szabadságot adhatott neki. „Előadóművészként egyenrangú akart lenni a „Sonntagsmusiken” fantasztikus zenészeivel, és zeneszerzőként pedig tisztában volt a kortárs repertoárral. Zenéjét játszva világossá válik, hogy csodálatos zongorista volt” – írja Ríos.
Fanny Mendelssohn műveinek számos kiváló előadója van. De ez a Paula Ríos album az, amit talán legjobban visszatükrözi azt az érzékenységet és tiszta szépséget, amelyek ott bujkálnak a darabjaiban. Paula Ríos erős személyiségű, kifinomult technikájú és eredeti előadóművész, aki elsősorban a spanyol és romantikus repertoárra specializálódott. Játékában ez tökéletesen megmutatkozik, nem analizál, nem összefoglal, és a hagyományos értelemben nem interpretál, hanem magától értetődően sodródik azzal az érzelemfolyammal, amely csak úgy árad a zongoraművekből.
Kiváló lemez, nincs olyan helyszín, alkalom, állapot, ahol és amiben nem hallgatható, a Goethe versből vett lemezcím pedig külön dicséretet érdemel.