A világhírű, 101 éves francia művész, Françoise Gilot (1921. november 26.) neve Magyarországon is sokak számára ismerősen csenghet, hiszen a Várfok Galéria 2000 óta rendszeresen rendez kiállításokat műveiből, és immár a New Yorkban élő művész egyetlen európai galériája.
A Várfok és Gilot közötti kapcsolat Rozsda Endrének köszönhetően jött létre 1999-ben. A fiatal Gilot a 40-es évek elején a magyar szürrealista festő párizsi műtermében kezdett az olajfestéssel komolyan foglalkozni, mely megalapozta a két alkotó életre szóló barátságát.
Françoise Gilot festészetének gyökerei a 20. századi művészet forradalmi virágkorába vezetnek vissza, ahol közvetlen kapcsolatban állt a kor olyan jeles alkotóival, mint Braque, Matisse, Paul Éluard, André Breton, Aragon, Cocteau. 10 évig (1943–53) volt Pablo Picasso élettársa. Számos csatát kellett megvívnia, míg levetkőzve magáról a „Picasso múzsája” címet, a szakma világszerte elsőrangú, önálló művészként ismerte el.
A művészetről való legmagasabb szintű diszciplináris gondolkodás áll Gilot munkáinak kiérleltsége, színbeli harmóniája és kompozícióinak feszessége mögött, és ez az, ami folyamatos fejlődésben tartja az életművet. Fontos inspirációt jelent számára a társművészetekkel, mint például a színházzal való kapcsolat. Számos színpadi előadáshoz tervezett díszletet és jelmezeket az 50-es évek óta és az úgynevezett „lebegő festmények” sorozata is ide köthető.
Gilot 1980–1986 között készítette ezeket a keretezetlen, szabadon függő, monumentális alkotásokat. A gyakorta 2–3 vagy akár 9 méteres vásznakat olaj helyett a gyorsabb száradás érdekében akrillal festette. A képtípusban érezhető a keleti utazások hatása, a tibeti tanka és a japán tekercsképek (kakemonók) formai hagyománya.
A sorozat egyik főműve az a grandiózus méretű, 4,5 x 9 méteres lebegő festmény, melyet az amerikai zeneszerző és karmester, Joel Thome megrendelésére készített. A Dream Twilight című darab bemutatójára 1985-ben a New York-i Guggenheim Museum Theaterben került sor. Gilot a projekt során teljesen szabad kezet kapott, és alig 14 nap leforgása alatt festette meg a madarat ábrázoló díszletet, amelynek nagysága miatt speciális műtermet kellett bérelnie.
Hasonlóan meghatározó mű a Várfok Galéria kollekciójában lévő Felszálló Főnix című kép. A kompozíció felületét egymásra festett áttetsző rétegek teszik sűrűn szövötté, a dinamizmust a fröcskölés expresszív gesztusa fokozza. A kompozíció a főnix szimbóluma köré épül, mely vissza-visszatérő jelképe Gilot művészetének. A hamvaiból feltámadó madár alakja egy csatazászlón megjelenő győzelmi jelképként hirdeti Gilot és a kreatív individuum diadalát.