November 10-én új kiállítás nyílt a Várfok Galériában. Kazi Roland Oksági modellek című tárlatán megidézi a tavaly év végén a Műcsarnokban megrendezett Az időtlenség terei egyéni kiállításának gondolatiságát, hogy új megfogalmazásokkal gazdagítsa azt.
Kazi Roland újszerű művészetének kezdeti inspirációs forrása gyermekkorának helyszíne, a szerb határ menti Kelebia és annak környéke volt. Ennek a korszaknak az installációi a művész szülőföldjének népszokásait és hiedelemvilágát kutatták.
A közönség először a 2014-es Art Market keretein belül, a Hiedelemverkli formájában, majd 2015-ben a Várfok Project Roomban a Hiedelemgyár kiállításon találkozhatott ezekkel a művekkel. A 2016-os Kicsiny falum címet viselő bemutatkozása, már Kazi saját gyökereinek, személyes élményeinek interpretálásáról szólt, ezután vált művészete mára az őt foglalkoztató tudományos tézisek és metafizikai kérdések értelmezésének eszközévé.
Gyakran ismételt frázis Kazi Roland objektumaival kapcsolatban, hogy valahol művészet és tudomány metszetében léteznek, és valóban, Kazi képes az einsteini relativitáselméletből kiindulva az észlelés relativizmusát és az ebből következő filozófiai kérdéseket egyetlen műtárgyon megfogalmazni. A Relatív helyzetek egy golyó pályáján névre keresztelt lightbox, amelyből három tekinthető meg a Várfok Galéria falain, ezt a problémát járja körül. A műalkotás tulajdonképpen egy hosszú záróidővel készült fotósorozat, ami egy foszforeszkáló golyó pályavariánsait szemlélteti a golyóra ható erőhatások és a kamera folytonos nézőpontváltása segítségével. Hasonló gondolatrendszerre épülnek a Relatív helyzetek egy toll pályáján címmel ellátott rajzgéppel készített grafikák, amelyeken több különböző irányú mozgás vonalakká redukálódik. A rajzgép egyes részei helyváltoztatásukkal saját koordinátarendszert hoznak létre, melyek összeadódnak az emberi beavatkozás során keletkező elmozdulásokkal, így különleges sorminta keletkezik. Kazi Roland ezt a jellegű aktivitást, vagyis több objektum egyéni kinézise által alkotott koordinátarendszerek összehangolódását részben a saját pályát bejáró Nap és a körülötte keringő bolygók haladásáról mintázta.
Kazi Roland metafizikai tapogatózásai ezúttal nem csak vizuálisan töltik meg a Várfok Galéria terét, hanem akusztikailag is, ugyanis Ütközések című kinetikus installációja egyenesen harsogja a művész szabad akaratról szőtt elméleteit. A 25 motor hajtotta kar együttes működésével a szomszédos karok véletlenszerű ütközésbe kezdenek, a hatások sorozata így szépen lassan az egész mezőre kiterjed. Kazi Roland így ír erről a művéről:
„Ebben a kinetikus objektben létrejött egy önmagát generáló ok-okozati viszonyrendszer, ami teljesen véletlenszerű. Vagy nem véletlenszerű. Ezt is lehetne boncolgatni filozófiai irányokba, mivel a szabad akarat is erősen kapcsolódik a kauzalitáshoz. Eleve el van-e döntve, hogy így történnek a dolgok, vagy bármikor közbeavatkozhatunk, hogy mi irányítjuk az eseményeket?”
Az Ütközések című mű mozgását grafikákon is szemléltette a művész, ezek pontosan visszaadják az installáció 3×30 másodpercben végbemenő helyváltoztatásait.
Kazi Roland Oksági modellek című kiállításán három projektjén keresztül, olyan ontológiai problémákat szemléltet, mint a tér és idő (mint fizikai és metafizikai modell), vagy az észlelés relativizmusa (és ezt továbbfűzve az emberi megismerés viszonylagossága). A kiállítás 2022. november 10. és 2022. december 23. között tekinthető meg a Várfok Galériában.
Kiállításhoz kapcsolódó program:
- Tárlatvezetés Kazi Rolanddal
- Időpont: 2022. december 17., szombat, 15:00
- Helyszín: Várfok Galéria (1012 Budapest, Várfok u. 11.)
- Az esemény magyar nyelvű, előzetes bejelentkezés nem szükséges, a részvétel ingyenes.