Kivételes csillagállás ez, amit kár volna kihagyni: az egyik legizgalmasabb vajdasági színésznő, a nagyszerű Béres Márta önboncoló stand-up-ja már jóideje repertoáron van, nézők tömegeit gondolkodtatta el, nevettette meg, késztette önvizsgálatra. Az, aki még nem látta, no meg az, aki többedszer újrázna, most Budapesten, a Kristályban tekintheti meg az előadást.
Nem lehetünk elégedettek, amíg Béres Márta nevét a lehető legtöbb színházszerető meg nem ismeri. A Junior Prima-díjas színésznőre a magyarországi színházi szakma és közönség a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásaiban figyelt fel a kétezres évek második felében. Jó ideig Urbán András rendező-társulatvezető egyik alapembere, előadásainak meghatározó alkotótársa volt Béres Márta, aki néhány éve a szabadúszást választotta.
Az olykori vendégjátékokon túl a magyarországi közönség is láthatta-láthatja itt-ott: a Vígszínházban Desdemonát játszott, a Radnótiban tavaly a 451 Fahrenheit női főszerepében tűnt fel. 2021-ben a mozikban nem csak filmbéli partnerét, Fekete Ernőt, de a romantikus komédia műfaja iránt fogékony mozinézőket is könnyedén az ujja köré csavarta az Így vagy tökéletes című filmben.
Kivételes kisugárzása, a belőle sugárzó törékenység és erő különleges elegye ideális esetben mégis a színházban tapasztalható meg igazán. Kezdőknek és középhaladóknak egyaránt kötelezően ajánlott a Béres Márta One Girl Show. A 2011-ben Szabadkán bemutatott, a Kosztolányi Dezső Színház és a szegedi MASZK Egyesület koprodukciójában készült, azóta hosszabb-rövidebb kihagyásokkal folyamatosan játszott előadás úgy beszél a színház és a színész hatalmáról, hogy közben egy megrendítően személyes történetet is megoszt nézőivel.
A színésznő húszas évei végéhez közeledve kérte meg Urbán Andrást, hogy készítsenek közösen egy előadást, így született a Béres Márta One Girl Show. A hosszú műhelymunka során időbe telt, míg eljutottak arra a pontra, hogy a színpadon a Béres Márta nevű színésznő egy Béres Márta nevű színésznőt játszik. Nem kell aggódni a posztmodern játékokban járatlan nézőnek sem: a sorok között mélyen emberi dráma bontakozik ki, közben pedig alaposan megismerjük a Szerbiában élő magyar lány, nő, színésznő problémáit és kérdéseit az őt körülvevő világról.
Olyan, máig lényeges, sokakat foglalkoztató témák kerülnek itt elő, mint a nők helyzete a színházban, a kisebbségi létezés a mindennapokban, a nők és férfiak kapcsolata, tabukérdések a pénztől a halálig – csak néhány a számos, érintett kérdés közül. Béres Márta nemrég egy interjúban így fogalmazott az előadással töltött időről: „…ez a több, mint tíz év számomra egy nagyon nagy színésziskola volt… az összes eddigi színházi munkám közül ezen a produkción keresztül tanultam a legtöbbet a szakmámról és önmagamról.”