Micsoda kincseket rejt az előző századforduló színpadi irodalma! Ismerjük Molnár Ferenc, Bródy Sándor, Heltai Jenő és még néhány szerző nevét és műveit, de sosem késő rácsodálkozni a rejtett szépségekre: a Dunaújvárosból a Városmajorba érkező Szerelem remélhetőleg sokakkal ismerteti meg szerzője, Barta Lajos nevét.
A mostaninál jóval több lehetőséget érdemelne a 85 éves korában, 1964-ben elhunyt Kossuth-díjas író, drámaíró, publicista, akinek Szerelem című drámáját az első világháború közepén, 1916-ban mutatta be a Vígszínház. A siker akkora volt, hogy a pályakezdőnek számító szerző azonnal felkérést kapott a következő színpadi műre.
A Szerelem főszereplői a Szalay-lányok: Nelli, Lujza, és Böske, egy keserű vénlány, egy különleges végzet asszonya és egy széllelbélelt csitri. Három különböző, más-más szempontból felvillanyozó, egyaránt izgalmas jelenség. A mesterterv mindegyikük esetében a szerelem. Na jó, legalább a házasodás, amihez komikus konoksággal ragaszkodnak ők, vagy még inkább a környezetük. Barta Lajos finom ecsetvonásokkal festi fel a családi portrét, amin előkelő hely jut a világról markáns elképzelésekkel rendelkező apának és anyának is.
A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban 2022 őszén bemutatott előadás nemzetközi koprodukció, a Kassai Thália Színház igazgatója, Czajlik József rendezte az előadást, ami a dunaújvárosi teátrum és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának közös bemutatója, ráadásul a helyi és vajdasági színészcsapat az Örkény Színházból vendégeskedő Kerekes Évával és a Marosvásárhelyen játszó László Csabával egészül ki.
A színészek gazdag panorámaképbe rendeződnek: az előadás legfőbb erénye a gazdagon rétegzett színészi játék. Kerekes Éva Szalaynéja vállán viszi a háztartást, de az egész előadást is – annyi mindent sűrít és foglal magába az, ahogy a hintán a magasba lendül, hogy a kép az előadás emblémája lehetne. Őze Áron alakítja Szalayt, a nyugalmazott kataszteri mérnököt, aki nem egy visszafogott, gyenge családfő, inkább egy aktívabb, rendteremtő apa, ráadásul aikido tudását is megcsillogtatja az előadás elején. A szabadkai „három nővér”, Kalmár Zsuzsa, Magyar Zsófia és Grgity Niki versengése az egyetlen valóban elérhető férfiért egyszerre mulatságos és szívbemarkoló. László Csaba brillírozik a gyámoltalan és kiszolgáltatott adótiszt szerepében.
Az előadást a vidéki és határon túli előadások seregszemléjén, a Szemle Plusz programsorozat első előadásaként láthatjuk, augusztus 28-án 19 órakor, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.