Véget ért a nyár, és a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programjainak jelentős része lefutott már. Igaz, a közel 3000 rendezvényből még azért jut jó néhány az év hátralévő részére is. Talán mégsem korai valamilyen számvetést készíteni, de ha az lenne is, számomra ennek az ünnepi évnek az egyik csúcspontja Händel Messiásának előadása volt a Bakonybéli Szent Mauríciusz Monostor szép templomában.
Már maga az elgondolás ígéretesnek látszott, hogy felvállalnak egy ilyen nagyigényű zenei produkciót. A Dr. Baán Izsák vezette Monostor már jól ismert egyházzenei programjairól, a legkiválóbb európai hírű együttesek léptek fel náluk – például az Organum Ensemble Franciaországból – a koncertek mellett lehetőséget adva a régió énekeseinek a közös tanulásra, műhelymunkákra is.
A koncertet megelőzte a híre, napokkal korábban felkerültek a közösségi oldalakra képek és lelkendező beszámolók (például a zongoraművész Csalog Gábortól). Ugyanis már a próbák helyszíne is varázslatos volt: a Balaton-felvidéki faluban, Dörgicsén, Andreas Reith portáján zajlottak a kóruspróbák, aki már évek óta helyet kínál saját házában zenei eseményeknek, de gyakorlásra és kisebb kurzusokra is lehetőséget ad. A zenekaros nyilvános főpróba pedig átköltözött a szomszédos Vászoly templomába, nagy sikert aratva.
A Messiás előadása egy forrónak ígérkező nyári nap estéjén szokatlan ötlet, a nagyszabású, sok előadót igénylő művet nem könnyed szórakozásnak képzeli az ember. Nagy tévedés! Ha nem is könnyed, de hihetetlenül szórakoztató mű, legalábbis, ha az ember annak nevezi a legmagasabbrendű szellemi töltekezés lehetőségét.
De az élmények nem a koncerttel kezdődtek, hanem a sétával a megkapó szépségű településen és környékén, hiszen ez Magyarország elismerten egyik legszebb vidéke. Már délelőttől (sőt korábbi napokon is) voltak kiegészítő rendezvények, műismertetés, kiállításmegnyitó a parkban, és folyamatosan emlékezhetett a látogató arra, hogy Szent Gellért ottani tartózkodásának, remeteségének éppen 1000. évfordulója van.
A koncertre zsúfolásig megtelt a Szent Mauríciusz Monostor temploma, sokan még a karzatra is felmerészkedtek, ahol egy kis technikai stáb is berendezkedett, hogy élő netes közvetítést nyújthasson az eseményről. Nekik köszönhetően egyébként most is megtekinthető a koncert a Monostor YouTube-csatornáján.
Vannak csillagos órák, amikor minden összejön. De ehhez elengedhetetlen az odaadás, az előadók jól érezhető lelkesedése. Hadd kezdjem a kórusokkal, hiszen három is volt belőlük, és a kórus a Messiásban éppoly fontos szereplő, mint a zenekar vagy a szólisták. Két állandó társulat, a Müncheni Bach Kórus tagjai, a világhírű Karl Richter-féle együttes utóda, valamint a Vikmann Pál vezette Orlando Énekegyüttes vállalta a kórusfeladat ellátását. A veszprémi együttes már két évtizede a hazai zenei élet jeles szereplője, egyre bővülő taglétszámmal. Ők egyébként főként régebbi, Händel előtti zenét énekelnek, de ebben a korszakban is tökéletesen jártasak, amint hallhattuk. A harmadik kórus, amit Andreas Reith hívott egybe, inkább alkalmi társulás, amelybe több lelkes amatőr is beszállt, de olyan lelkesen és ügyesen, hogy ez csak tovább javította a remek hangzást.
A Budapest Bach Consort művészeti vezetője Szokos Augusztin, csembaló- és orgonaművész, karmester, zeneszerző, tehát sokoldalú fiatal muzsikus. Olyan színvonalat hozott ez a nem túl nagy létszámú együttes, hogy azt szerintem Händel is megirigyelhetné. Persze rájuk is vonatkozik az egész produkciót jellemző lelkesedés, odaadás, amely a csapat professzionalizmusával felejthetetlen koncertet eredményezett. A hazai régi zenei életben gyakran lehet találkozni az este szólistáival: Nagy Anna Sára, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt énekelték a szólószerepeket. Ezúttal Balogh Eszter igézően szép mezzoszopránja váltotta ki a legerősebb hatást a hallgatókból.
A karmester Felix Mayer, aki otthon, Németországban az említett Bach Kórus tagjaival dolgozik, nemcsak a barokk zenében van otthon, romantikusokat és kortárs műveket is vezényel. Érződik rajta ez a széles spektrumú tájékozottság. Úgy tartotta össze a sokszínű előadógárdát, hogy látható volt, már előre érzi, hol kell az intenzívebb segítség, és hol lehet hagyni szabadon játszani, meg merem kockáztatni, ezúttal szárnyalni az előadókat.
A Messiást élő, izgalmas, mozgalmas, ezer színű, sziporkázó műnek fogja fel, sehol pátosz vagy ál-áhítat. A tökéletesen eltalált, egy pillanatra sem vontatott tempók, kitűnően érzett hangzásarányok, finoman, de hatásosan kibontott karakterek megtették a magukét: talán sohasem tapasztaltam még ilyen feszült, töretlen figyelmet a közönség részéről egy efféle hosszú mű előadásakor, és ritkaság, különösen egy templomban az a spontán üdvrivalgás, vagy stílszerűbben fogalmazva ünneplés, amely a mű végén kitört.
Az emberben a zeneművek általában bizonyos előadásokhoz, előadókhoz kötődve maradnak meg, visszhangzanak sokáig. Biztos vagyok benne, hogy akik ott lehettünk, ehhez az előadáshoz kapcsoljuk majd emlékeinkben a Messiást.
Az esemény támogatója a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Kultháló Bázis projekt.