• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Interviews

Ramón Vargas: ‘The sound is the result, not the process’

Szerző: Alexandra Ivanoff2023. február 19.
Facebook Twitter E-mail
Ramón Vargas
Ramón Vargas a Teatro Realban – fotó: Lou Valérie Dubuis

The internationally renowned Mexican-born operatic tenor Ramón Vargas has a special relationship with Budapest. Through the auspices of the local organization Coopera, Vargas began vocal masterclasses during the 2022 Debrecen Festival, and continued this year in February in Budapest. He and Coopera’s founder Dániel Vadász, have a mission to bring back an older tradition of singing, called ‘bel canto.’

Vargas and Vadász believe that the ‘bel canto’ (Italian for “beautiful singing”) method, inherited from early 19th century European vocal pedagogues and their descendants, is a valuable method for all singers to know. 

Vargas’ long career exemplifies the results of following these time-tested principles: that they help build and guarantee a healthy vocal longevity in the opera and concert world. His international debut took place in 1992 as Edgardo in Lucia di Lammermoor at the Metropolitan Opera House in New York, replacing Luciano Pavarotti. With more than 35 years of career, he has performed more than 50 roles in opera houses, concert halls, and theaters around the world like the Teatro alla Scala of Milan, the Staatsoper of Vienna, the Metropolitan Opera House of New York, the Opera of Paris, the Gran Teatre del Liceu, the Teatro Colón of Buenos Aires and the Teatro Real. In 2000, British Opera Now declared him Artist of the Year. This year, he presented a solo concert in Budapest on January 29th in the Hungarian State Opera House.

‘It’s not about loud, it’s about good singing.’

Coopera and Vargas offered a week-long masterclass in February with 6-8 singers per day at the historic Benczúr Ház mansion. One of his pearls of wisdom uttered to one student tenor was: ‘the sound is the result, not the process.’ This referred to this singer’s initial physical approach to starting and sustaining sound without tension and pressure in order to achieve a pleasing and effortless tone quality. His exercises were repeated slow slides (glissando) on a single vowel in short melodic patterns.

When I interviewed Vargas, he expressed his concern about the kind of training for young singers who are too often on the fast track into the world’s great opera houses. ‘Too many voices are suffering, and many are destroyed,’ he explained. ‘That means their prime [the best years of a singer’s life] is spoiled.’ Vargas recalled a moment at La Scala with Maestro Riccardo Muti, who told him: ‘Remember, Ramón, the public is deaf! They only hear the big voices and the high notes. It’s a battle we can’t win.’

Vargas feels that ‘the big roles should only be sung by experts,’ he declares. ‘I noticed this 25 years ago, now it’s worse – [the music business] only looks for phenoms. We should bring back this old concept of singing – it’s not about loud, it’s about good singing.’ 

Vargas’ Budapest masterclasses

With the Budapest course in February, Coopera employs the bel canto technique for the organization’s Hungarian singing colleagues. Such local singers as Zsófia Kálnay, Péter Balczó, Gergely Boncsér or Antal Cseh are just a few of the Hungarian participants, and opera singers from Vienna and other cities also participate. 

Many participants are already working professionals and others are still in training. Vargas’ gentle and supportive manner is reassuring; also, his many personal demonstrations, despite suffering with a cold on that day, of an easily-produced vocal line — that enables as many haunting pianissimos as glorious fortes — is the bel canto guarantee.

Vargas’ final comment to mezzo-soprano Zsófia Kálnay, after she went through a challenging session to be able to sing successful high notes, and achieved stunning results: “When you sing like that, you are giving us your treasure!” Both Vargas’ and Coopera’s intent is to keep these precious vocal treasures flowing.

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgy fuvolakultúra és egy könyv fejlődéstörténete
Következő bejegyzés Cate Blanchett BAFTA-díjat kapott a Tár című filmért

Ajánlott Bejegyzések

Ermonela Jaho - photo: Fadil Berisha
Interviews

Ermonela Jaho: “I have no expectations anymore, that’s why I always sing like it’s my last day on stage”

2023. március 20.11 perc olvasás
Fischer Iván és a Fesztiválzenekar - fotó: Marco Borggreve
Interviews

Iván Fischer: “I would do almost everything the same way”

2023. március 15.6 perc olvasás
Vilde Frang - fotó: Marco Borggreve
Interviews

Vilde Frang: “The important thing was to let the music happen”

2023. március 15.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.