Antonio Gadés táncos és koreográfus 2004-ben hunyt el. Halálának tizedik évfordulójára kollégái az ő szellemiségében gondolták újra egyik izgalmas művét.
A Fuego, azaz a Tűz 1989-ben, Manuel da Falla Bűvös szerelem című balettzenéjére készült (innen az előadás eredeti címe, az Amor brujo). A darabbal Antonio Gadés különös kapcsolatot ápolt: a hatvanas években, a Scala balettegyüttesében táncolt a műben, majd évekkel később, Chicagóban, már koreográfusként tért vissza hozzá. A Bűvös szerelem
a Carlos Saura rendezővel készített trilógia egyik darabja,
az 1981-es Vérnász és az 1983-as Carmen után, 1986-ban mutatták be. A Carmen Gadés társulatának repertoárjára került, a világot bejárták az előadással, a da Falla-koreográfiát csak a Párizsi Opera kérésére adaptálta színpadra, az 1989. januári 26-i, Theatre du Chatelet-beli premierre kapta a Tűz címet is. Ezt követően a társulat rövid idő alatt Franciaországban, Olaszországban, Németországban, Svájcban, Japánban és Brazíliában járt az előadással, Spanyolországban azonban nem mutatták be.
A színpadi verzió sokban eltér a filmtől. „Carlos és én egészen más történetet mesélünk el. A filmben a Jesos Lópes Cobos vezényelte Spanyol Nemzeti Szimfonikus Zenekar játszik, Rocío Jurado közreműködésével. Az előadásban is ezt a zenei anyagot használjuk, de más sorrendben, és került még bele flamenco, illetve több népszerű szám” – magyarázta egy alkalommal Antonio Gadés, aki életének egy meglehetősen nehéz időszakából kilábalva készítette a darabot.
A feleségével való szakítás, apjának és fiútestvérének halála – aki egyébként a társulat tagja is volt – nagyon megviselte, belefáradt az állandó turnézásba, és szinte eltávolodott a munkától. Ezek az évek 1989-ben értek véget: ekkor adták át a Kairói Operaházat, amelynek megnyitóját álmodta meg, a Spanyol Nemzeti Balett fennállásának tízéves évfordulója ekkorra esett, és ekkor volt a Tűz premierje.
Gadés hangulata erősen rányomta a bélyegét a koreográfia atmoszférájára:
az eredetileg sötét, elidegenedésről szóló történet álomszerű tónust kap.
A Tűz nem töredék, az alicantei születésű táncos-koreográfusban viszont rengeteg ötlet maradt, és haláláig foglalkoztatta az alapanyag. Gadés azt vallotta, hogy a fejlődés érdekében a gyökerekhez kell visszatérni, ezért a nevét viselő, az ő örökségét továbbvivő társulat számára az előbb említett tiszavirágéletűség inkább inspiráló kezdetet jelentett.
https://www.youtube.com/watch?v=UoNufp35Lb8