Koncert Budapestért címmel rendez hangversenyt a Fesztiválzenekar a Kongresszusi Központban május 8-án. Fischer Iván, az együttes zeneigazgatója rövid interjút adott lapunknak a hangverseny céljáról és BFZ társadalmi szerepvállalásának korábbi tapasztalatairól.
– Miért döntött úgy, hogy megrendezik a Koncert Budapestért hangversenyt? Mi a cél, és a korábbi tapasztalatok alapján mennyire lehet sikere egy ilyen kezdeményezésnek?
– Eddig is, ezután is felelősséget érzünk Budapest zenei ellátásáért. Ehhez hozzátartozik, hogy azokhoz is elvigyük a muzsikát, akik nem jutnak el koncerttermekbe, eljárunk például iskolákba, idősotthonokba. Az utóbbi két évben a főváros sajnos radikálisan csökkentette ennek a tevékenységnek a finanszírozását, ezért a budapesti polgárokhoz fordulunk: segítsék meg egymást, hogy a rászorultabbak is hozzájuthassanak a zenehallgatáshoz. Mi toleráns, szabad, jókedvű Budapestet szeretnénk, és tudom, sokan gondolkoznak még így. Velük együtt szeretnénk a budapesti jövőt ünnepelni, május 8-án a Budapest Kongresszusi Központban.
– Mit lehet elárulni a műsorról és a meghívott művészek, Csákányi Eszter, Mácsai Pál, Snétberger Ferenc és Szakcsi Lakatos Béla szerepéről?
– A koncerten elhangzik Brahms Akadémiai Ünnepi Nyitánya, illetve Liszt 1. magyar rapszódiája. Utóbbit egyébként a tolerancia jegyében roma muzsikusok részvételével adjuk majd elő. A koncert többi darabja meglepetés. Az eseményt és a kitűzött célokat számos művész támogatja. Az említett színészek, muzsikusok is azért jönnek el és lépnek fel ingyen, hogy segítsék a munkánkat. Ez egy gyönyörű gesztus, amiért nagyon hálás vagyok nekik.
– A TérTáncKoncert intézménye az idei évtől egész éves programmá válik. A felkészülés egyik helyszíne Cserdi, amely országszerte híres a roma közösség felzárkóztatásában végzett példaértékű munkájáról. Hogyan képzelhető el hosszútávon a közös együttműködés?
– A TérTáncKoncertre több mint 500 gyerek készül már táncprodukcióval az ország minden szegletében, nem csak Cserdiben. Leírhatatlanul sokat jelent a gyerekeknek, különösen a nehezebb helyzetben élőknek ez az élmény. Van, aki életében először jut el Budapestre, és most a Hősök terén fellép a Budapesti Fesztiválzenekarral együtt.
Ennek nem szabad elmaradnia.
– Budapest mellett szinte egyforma időt tölt Berlinben. Változott valamit az elmúlt időszakban művészeti tevékenységének és elkötelezettségének aránya a két város viszonylatában?
– Budapesten és Berlinben is hatalmas törzsközönség jár el rendszeresen a koncertjeimre, mindkét város zenerajongóit szeretem és felelősséget érzek velük szemben.
– A Budapesten elkezdett missziókat tekintve mennyire tartja érzelmileg és szakmailag fontosnak saját személyes közreműködését?
– Budapest többet jelent, mert itt nem csak a koncerttermekben zenélünk, és érzem, hogy azok is nagy figyelemmel követik a munkánkat, akik még nem kerültek a zene bűvkörébe. Itt megszólítanak az emberek az utcán, a boltban, a taxiban, szurkolnak nekünk, ez nagyon megható.
– Ön szerint mennyire fontos az utódlás kérdésének pontos megtervezése egy olyan bonyolult gépezet esetében mint egy szimfonikus zenekar, főként, ha azt hosszú időn keresztül egy karizmatikus személyiség határozta meg?
– Nem kell aggódni, mert sok a tehetséges fiatal.
– Mivel látja biztosítottnak a Budapesti Fesztiválzenekar megkezdett, alapvető társadalmi és művészeti fontosságú misszióinak jövőbeni létét?
– A zenészeink nagyon szeretik a társadalmi missziót, imádják a közösségi heteket. Folytatni fogjuk, éppen ehhez kérünk most egy kis segítséget a jószívű budapestiektől, akik a rászorultakat szívesen támogatják.