A Madách Színház június elején mutatta be a Szerelmes Shakespeare című filmből készült zenés darabot, amelyben Nagy Sándor alakítja Willt, azaz a bárdnak vagy az avoni hattyúnak is nevezett drámaíró-költőt, Shakespeare-t.
– Vannak számodra meghatározó Shakespeare-előadások, akár magyarok, akár külföldiek?
– A Vígszínház Vihar című előadása Hegedűs D. Gézával nagyon tetszett. De imádom a SÖR-t is, a Szerelmes Shakespeare című film is nagy kedvencem, persze. Zalaegerszegen a Hamletben Nagy Péter, a III. Richárdban pedig Szemenyei János szerintem zseniális volt, mindkettőt Bagó Bertalan rendezte. De hogy ne csak a maiakat említsük, nagyon sajnálom, hogy itt a Madách Színházban nem láthattam Gábor Miklós legendás Hamlet-alakítását.
– Kik azok a Shakespeare-karakterek, akiket szívesen eljátszanál?
– Orsino herceget a Vízkeresztből vagy Puckot a Szentivánéji álomból nagyon szívesen eljátszanám. Puck egy nagyon kedves karakter, Orsino pedig egy emberibb, férfiasabb történet, ezek közel állnak hozzám.
– Van néhány Shakespeare-mű, amelyből musical készült. Ha lehetne rendelni, te melyikből íratnál a magad számára musicalt?
– Biztos, hogy a Vízkeresztből.
– Mi fogott meg a Szerelmes Shakespeare-ben, miért számíthat mérföldkőnek a pályádon?
– Főleg abban, hogy két szerep egyben, mert lehetek Rómeó is, illetve William Shakespeare, tehát az is, aki megalkotta őt.
– Mennyit kellett rákészülni a szerepre, utánaolvasni a korszaknak? Egyáltalán megy-e enélkül, hogy kapcsolódási pontokat találj a karakterhez?
– Nyilván újraolvastam a Rómeó és Júliát és A két veronai nemest is, amelyek nagyobb részben megjelennek a mi darabunkban. Nagyon érdekes olvasmányokat találtam még Shakespeare-ről is, az irodalomtörténészek elég jól elvitatkoztak az elmúlt évszázadokban arról, hogy valóban ő írta a ma is meghatározó műveket, vagy valakik álneve volt, hiszen Shakespeare-ről csak néhány hivatalos irat maradt fenn, így egészen biztosan csak a keresztelője és a temetése időpontját ismerjük, minden más kérdéses.
– Megnézted-e ismét a filmet, vagy ilyenkor, pláne azért, mert más műfaj, azt el kell felejteni?
– Újranéztem, és főleg azt érdemes átvennem, hogy Shakespeare az állandó keresés, folytonos izzás állapotában van, még az alkotói válság idején is.
– Kortársunk, Shakespeare – írta híres, sokat hivatkozott könyve címében Jan Kott. Te miben látod a kortársságát?
– Vannak alapvető témák: a szerelem, a hatalom, a hazugság, az önkény, az álmodozás vagy a reménytelenség, ezek azóta sem változtak, a XXI. században pont olyan érvényesek Shakespeare megállapításai és karakterei, mint voltak a keletkezésük időpontjában.
Szerelmünk, Shakespeare – Fesztivál a Madách Színházban 2017 – különszám