1862. augusztus 22-én született Claude Debussy francia zeneszerző, akinek művészetében az irodalmi és képzőművészeti inspiráció mellett különös jelentőséget kapott a pillanat futó benyomása, egy napszak, egy illat megannyi gondolattársítása.
„Tévhit, hogy Debussy impresszionista zeneszerző – mondta egykor Kocsis Zoltán egy interjúban. Amikor megismerkedtem a munkásságával, akkor értettem meg, miért tiltakozott mindig ez ellen. Ahogy a Pelléas és Mélisande című operája sokkal több kérdést hagy nyitva, mint Maeterlinck drámája, a többi zeneműve is sokféle irányba képes továbbvezetni a hallgató gondolkodását. Ezért sokkal szerencsésebbnek tartanám vele kapcsolatban a szimbolista jelzőt…”
És hogy melyik volt a legkedvesebb kései Debussy-alkotása Kocsis Zoltánnak, arról így nyilatkozott: „A Hegedűszonáta első tétele nem túl távoli asszociációkat kelt Pilinszky János Aranymadár című gyermekvers-kötetének nyitódarabjával, a Kalandozás a tükörben című költeménnyel. A történet szerint a kisfiú eljut Tükörországba, és megtalálja a keresett kislányt, akit szeretne magával vinni a saját világába, azonban csak neki sikerül visszajutnia, a lány ottmarad. Debussy talán mosolyogna rajtam, de az az érzésem, hogy megértené, miért asszociálok erre a versre…” (az interjút teljes egészében ide kattintva olvashatja)
(Via valasz.hu)