Grabócz Márta, Franciaországban élő zenetörténészt a Francia Köztársaság Becsületrendjével (lovagi fokozat – Grade de Chevalier dans l’ordre de la Légion d’Honneur) tüntették ki egy strasbourgi egyetemi ünnepség keretében, június 8-án.
A nemzetközi hírű professzorasszony 28 éve tanít a strasbourgi egyetemen (amely 1991 óta többször változtatott nevet), továbbá világszerte érdeklődésre számot tartó kutatói és kutatás-szervezői tevékenységet folytat: nemzetközi tudományos konferenciák egész sorának megszervezése fűződik a nevéhez.
Az egyik legmagasabb francia érdemrendet vehette át Jonas Kaufmann
1986 óta 4 könyv, 10 könyvszerkesztés és 5 egyéb könyv, ill. folyóirat-szerkesztés kapcsolódik nevéhez: a kortárs zeneszerzők írásainak a publikálásában is vezető szerepet játszik (Mâche, Risset, Manoury stb.). Eddigi életművéről Laure Marcel Berlioz, a párizsi CDMC (Centre de Documentation de la Musique Contemporaine) igazgatója mondott laudációt a kitüntetési ünnepségen:
Grabócz Márta (Budapest, 1952. október 10.) zenetörténész, zeneesztéta, zenekritikus, a strasbourgi egyetem tanára, a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének egykori munkatársa (1977–1990), a zenetudományok kandidátusa (1989). Jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóintézet Külső Tanácsadó Testületének (KTT) tagja.
1971–1977 között Budapesten a Zeneművészeti Főiskola hallgatója. 1977–1979 között a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének gyakornoka, 1979–1990 között tudományos munkatársa. 1980–1981 között Párizsban tanult szemiotikát és kortárs zenét, doktori disszertációját 1985-ben védte meg a Paris-Sorbonne-I egyetemen. 1986–1990 között az MTA Zenetudományi Intézetben, az első OTKA-pályázat révén az ott tervezett komputerzenei stúdió kialakítását szervezte (részben Maróthy Jánossal), majd 1989-ben, az első évben, ill. 1990-es beszüntetése előtt vezette is azt. 1991 októbere óta a strasbourgi egyetem tanára, 1995-től professzora. 1993-ban habilitált „A narrativitás három létmódja a zenében” c. témával. 1997 és 2010 között a zenei, majd a teljes művészeti kutatócsoport („Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistique”) vezetője volt a strasbourgi egyetemen. Jelenleg a Labex GREAM (Laboratoire d’Excellence de l’Université de Strasbourg) „zenei jelentés és narratológia” csoportjának felelőse.
2009-ben, majd 2015-ben kinevezték az Insitut universitaire de France tagjának (e kinevezés jelentős egyetemi kutatási támogatást nyújt az ötéves ciklusban). 2010-ben Szabolcsi-díjjal tüntették ki, 2011-től pedig a Francia Köztársaság Akadémiai Pálmarendjének Lovagja.
Kutatási területe a zeneesztétika, a kortárs zene, az elektroakusztikus művek, a zene szemiotikája és a zenei narratológia, többek közt Liszt zongoraműveinek a zenei jelentés elméleteire épülő elemzése. 2013-tól az „Éditions des Archives contemporaines” párizsi kiadó „Music Studies” elnevezésű sorozatának vezetője.
(Via Parlando)