A harsonára ritkán gondolunk szólóhangszerként. Sokáig a zeneszerzők is mostohán bántak vele, a 20. és 21. század azonban meghozta számára a felszabadulást: ma már lehet valaki harsonavirtuóz, ahogy ezt a zseniális Peter Moore is bizonyítja. A még most is csak 22 éves zenész mindössze 12 volt, amikor minden idők legfiatalabb versenyzőjeként a BBC neki ítélte Az Év Fiatal Zenésze címet, és már 18 évesen a Londoni Szimfonikus Zenekar szólóharsonása lett.
Aki igazán különleges zenei élményre vágyik, mindenképpen legyen ott november 25-én a harsonás Peter Moore koncertjén a Müpában, mert ilyet még biztos nem hallott. A harsona ugyanis többnyire még mindig egyszerű zenekari szólamként él a köztudatban – telt, erős tónusa évszázadokig csak egyfajta töltelékként dúsíthatta a zenekar hangzását –, miközben a Peter Moore-hoz hasonló zenészek egyre inkább megerősítik a közönséget abban, hogy érdemes vele szólóhangszerként is számolni.
Miért is ne tennék, amikor állítólag Beethoven és más zeneszerzők is „Isten hangjaként” jellemezték a harsonát, és Mozarttól Straussig számos zeneszerző használta a hangszert drámai hangulatok érzékeltetésére a villámlástól a pokol mélységéig. Peter Moore játékát hallgatva pedig el is hisszük, hogy sok meglepetés rejlik még a harsonában: érdemes egy pillantást vetni az alábbi videóra, hogy 12 éves kisfiúként milyen fantasztikusan játszott a BBC gáláján – és nem mellesleg milyen magabiztosan nyilatkozott már akkor is.
5 éves korától harsonásnak készült
Zenészcsaládba született, így nem is olyan meglepő, hogy már 5 éves korától harsonásnak készült. Alig 13 évvel később már a Londoni Szimfonikus Zenekar szólóharsonáként folytathatta pályáját, de a zenekari feladatok mellett hasonló hangsúlyt fektet a személyes fejlődésére is. Egy 2017 elején készült interjúban elmondta:
Ebben a pillanatban ez az ideális állás számomra, mert a bolygó egyik legjobb szimfonikus zenekarának tagjaként rengeteg előnyt élvezek, és sokat tanulok, ugyanakkor nem vagyok teljesen lekötve. Így egyúttal lehetőségem van a szólókarrieremre koncentrálni, amivel kapcsolatban nagyon lelkes vagyok.
Bár még most is nagyon fiatal, számtalan együttműködés van a háta mögött: neves zenekarok kérték fel a Northern Chamber Orchestrától a Luzerni Szimfonikus Zenekarig, emellett Hongkongtól Új-Zélandig bejárta a világot.
„Hallgass annyi zenét, amennyit tudsz!”
Szenvedélyesen kutatja a harsonában rejlő lehetőségeket: budapesti koncertjén például Beethoven Kürtszonátáját és Schumann Fantáziadarabok ciklusát is előadja, sőt tolmácsolásában harsonán hallgathatjuk meg Brahms bibliai szövegű dalciklusát, a Négy komoly éneket, hogy utána egy merész ugrással Gershwinnél találjuk magunkat.
A lengyel származású brit zeneszerzőnő, Roxana Panufnik viszont már kifejezetten harsonára komponálta az ECHO (Európai Hangversenytermek Szervezete) felkérésére megalkotott új művét. Hogy milyen jól áll neki a kortárs, az alábbi videóból is kiderül:
A zenész – aki egyébként nagy rajongója a romantikus zenének – nagyon nyitottan áll más műfajokhoz. A BBC Radio 3-nek adott interjújában elmondta: