• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Zene Címlap

Bach-koncertek a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

Szerző: Tóth Endre2019. április 8.
Facebook Twitter E-mail
Szokolay Balázs és Ji - montázs: Papageno

Számos elmélet, különböző felfogás és olvasat kering arról, hogy valójában hogyan is kell Bachot jól játszani. Amikor annak idején magát a zeneszerzőt kérdezték billentyűs játékának titkáról, az anekdota szerint arra világított rá a német mester, hogy nincs abban semmi ördöngösség, csupán a megfelelő hangokat a megfelelő időben és módon kell megszólaltatni. Ji április 11-én, Szokolay Balázs és a Liszt Ferenc Kamarazenekar pedig április 13-án játszik Bach-műveket a BTF keretében, a Zeneakadémián.

Egy ifjú zongoristának tanulmányai elején Johann Sebastian Bach a mindennapi kenyere, hiszen a kötelező stúdiumok között találjuk a kis prelúdiumokat, a két- és háromszólamú invenciókat, később pedig a prelúdiumok és fúgák egy jelentős részét. Aztán miután ezekkel megvan – Schiff András egy sajnálkozó írása, az 1999-es Bach és a zongora című esszéje szerint is –, gyakran megszűnik a kapcsolata Bachhal, koncertjein ritkán veszi el a műveit, holott, ahogyan Schiff is összefoglalja:

„A zenész élete Bach nélkül olyan, mint a színészé Shakespeare nélkül.”

Gondolhatnánk, hogy talán épp az említett kötelezőség lehet ennek az oka, vagy a Bach-játékra rárakódott számos elmélet, elképzelés, illetve a gyakorlati megvalósítás sokszínűsége. Ha pedig az előadó esetleg ezek mentén – vagy éppenséggel ezek ellenében – kialakítani próbálna egy saját utat, arra mindjárt gyanakvó vagy ellenséges szemmel néznek a Bach-értők körének felkent papjai.

A cikk eredetileg a BTF magazinban jelent meg.

És még nem is szóltunk a historikus előadásmódról, amelynek értelmében a már idézett Schiff szerint is bizonyos körökben bűn lenne Bach zenéjét csembaló és az intim hangzású klavikord helyett modern zongorán megszólaltatni. Schiff egyébként még a közelmúltban is arra hivatkozott, hogy a modern szimfonikus zenekarok sem merik már elővenni a Brandenburgi versenyeket, hiszen például a Bécsi Filharmonikusok sem tűzte műsorára a német komponistaóriás legismertebb zenekari sorozatának darabjait 1976 óta. Tegyük hozzá, hasonló félelmeket a barokk repertoár játszhatósága kapcsán korábban a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertmestere, Tfirst Péter is megfogalmazott.

Ide kapcsolódik:
„Mára láthatóvá vált a Liszt Ferenc Kamarazenekar"

A Budapesti Tavaszi Fesztivál két kiváló zongoristát is kínál, akik nemcsak hogy mernek Bachot játszani hangszerükön, hanem nagyon is értenek hozzá, annak ellenére, hogy egyikük sem vált kizárólag Bach-specialistává. Első látásra inkább popsztárnak tűnhet a tüsi hajú, tetoválásos Ji-Yong Kim, rövid művésznevén Ji, aki április 11-én a Zeneakadémián Bach grandiózus Goldberg-variációival fogja elvarázsolni a hallgatót. A még most is csak huszonhét éves dél-koreai zongoraművész debütáló albumán is a Goldberg-variációkat játszotta 2018 januárjában. Annak idején ez volt az első lemeze Glenn Gouldnak is, aki a következőket írta a kompozícióról: „Ez a zene az intuitív érzékelésből, a mesterségbeli tudásból és a részletek alapos átvizsgálásából nyeri egységét, melyet a fölényes művészi tehetség érlel meg, és ebben a műben – a művészetben oly ritka módon – az egységet a tudatalatti terv látomása ereje teljében diadalmaskodva jeleníti meg számunkra.”

Ide kapcsolódik:
A dél-koreai Ji Bach-lemezéről beszél a világsajtó

Ji extravagáns felvételének frissességét és intenzitását dicséri a kritika, és ha már idéztük Gouldot, idézzük Jit is, hiszen maga sem átallotta szavakba önteni Bachhoz fűződő viszonyát:

„Miért érzek ilyen megmagyarázhatatlan érzelmi kötődést olyasvalakihez, akivel soha nem is találkoztam? […] A zene varázslatos dolog, hiszen lehetővé teszi mindenki számára, hogy csatlakozzon egy másik lélek által kifejezni kívánt valódi érzelmekhez.”

A két nappal később, április 13-án fellépő zongoraművészt, Szokolay Balázst nem kell bemutatni a magyar közönségnek, hiszen évről évre megörvendezteti hallgatóságát fantáziadús szólóestjeivel, emlékezetes kamarakoncertjeivel vagy épp versenyművek szólistájaként. Bach az ő számára is mindennapi lelki táplálék, így nem meglepő, hogy 2016-os őszi vállalását, amely során művésztársaival a barokk mester két-, három- és négyzongorás versenyműveit játszotta el, most az utókorra hagyott hét szólóversenymű előadásával folytatja. Azt a tényt, hogy Bach zenéje bármilyen hangszeren jól működik, éppen maga a szerző bizonyította ezen versenyművek megírásával, hiszen a Collegium Musicum élén töltött évekből származó darabok korábbi, más hangszerre írott concertók átiratai billentyűs hangszerre. Hogy vajon Bach miért nem írt teljesen új műveket, arra a mai napig keresik a választ a zenetörténészek, de mi Szokolay Balázst és a Tfirst Péter vezette Liszt Ferenc Kamarazenekart hallgatva valószínűleg nem ezen fogjuk majd törni a fejünket.

A Tavaszi Fesztivál háttéranyagai ide kattintva érhetők el.

zeneakadémia koncert zene liszt ferenc kamarazenekar bach budapesti tavaszi fesztivál 2019 szokolay balázs goldberg-variációk btf2019
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésOrszágszerte ingyenes koncerteket ad a Budapesti Fesztiválzenekar
Következő bejegyzés Balettmese valósággal és álmokkal

Ajánlott Bejegyzések

Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás
Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

Ha szerda, akkor Borszerda a Magyar Nemzeti Galériában – idén júliusban is!

2022. július 1.11 perc olvasás
- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.