Nagyszabású koncerttel érkezik április 20-án Budapestre napjaink egyik legfoglalkoztatottabb karmestere, Valerij Gergijev. A Maestro a Mariinszkij Zenekar élén Csajkovszkij ritkán játszott operáját, a Jolántát mutatja be a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, mely a 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legizgalmasabb előadásának ígérkezik.
A Jolánta, Csajkovszkij utolsó operája igazi csemege a műfaj szerelmeseinek. Az 1892-ben bemutatott mű minden szempontból különleges alkotás, hiszen témaválasztásának drámaisága mellett értelmezése is különleges feladat: a felszínen zajló emberi drámák mellett szimbolista, sőt pszichoanalitikus megközelítés is benne rejlik a műben. Az opera szakavatott ismerője, Valerij Gergijev több ízben dirigálta már a művet, a budapestihez hasonló koncerttermi előadásai nagy sikert arattak Hamburgban és Barcelonában, szcenírozott formában pedig Bartók egyfelvonásosa A kékszakállú herceg vára párdarabjaként New York-i Metropolitanben.
Az 1953-ban született karmester arra tette fel életét, hogy hazája zenei gazdagságát az egész világgal megismertesse. Talán senki nem tett annyit a 19. és 20. századi orosz repertoár népszerűsítéséért, mint Gergijev, aki fáradhatatlanságáról is ismert: szinte minden nap dirigál valamelyik neves koncertteremben, operaházban. 1988-ban lett a Mariinszkij Színház zenei igazgatója, 1996-tól pedig a zenekar mellett az operáért és a balettért is ő felel. Idén tavasszal mindhárom együttesét elhozza Magyarországra, hiszen a Jolánta mellett Prokofjev balettje, a Hamupipőke is megtalálható a fesztivál programján április 22-én 15 és 20 órai kezdettel az Erkel Színházban.
A Tavaszi Fesztivál háttéranyagai ide kattintva érhetők el.
A Müpában színre kerülő opera egy szép és fiatal, ámde születése óta vak hercegnő, Jolánta történetét meséli el. A címszerepben a fiatal szopránt, Irina Csurilovát hallhatjuk, aki több nemzetközi versenyen sikerrel szerepelt, a Mariinszkij Színházban 2013-ban debütált Gounod Faustjának női főszerepében. Napjainkban a társulat primadonnája, tizenöt produkcióban énekel, köztük olyan főszerepeket, mint Tatjána (Anyegin), Liza (Pikk dáma), Aida, Leonóra (A trubadúr) vagy Mimi (Bohémélet). Két visszatérő vendéget is köszönthetünk, Alekszej Markov 2017-ben Bellini A puritánok című operájában, Roman Burgyenko pedig Puccini A lidércek című művében lépett a Müpa színpadára.
Az előadás többek közt attól is különleges, hogy Gergijev most először áll a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem karmesteri pulpitusára saját együttese élén egy olyan opera előadásával, melynek ősbemutatója is a Mariinszkij Színházban volt 1892. december 18-án.