Pénzt vagy szerelmet? – a Manon Lescaut dilemmája újra az Erkelben

Manont megformáló Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kying - montázs: Papageno

Pazar látványvilággal és kiváló énekesek tolmácsolásában csaknem 8 év után tér vissza az Opera repertoárjára Puccini Manon Lescaut-ja. Szabó Máté rendező Kocsár Balázs vezényletével kettős szereposztásban viszi színre a darabot, amelynek főszerepeit Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kyung, Marcello Giorandi és Boncsér Gergely, Szegedi Csaba és Molnár Levente, valamint Palerdi András és Rácz István éneklik. A május 18-i premier az Erkel Színházban egyben a zeneszerző minden operáját és fontosabb művét felvonultató PucciniFeszt nyitó előadása.

Puccini 1893-ban bemutatott harmadik operája azáltal, hogy meghozta számára az átütő sikert, több szempontból is meghatározó volt további pályájára nézve. Először helyezett különleges, magával ragadó hősnőt darabjának középpontjába, akit a későbbiekben olyan nőalakok követnek, mint Mimi (Bohémélet), Tosca, Cso-cso-szan (A pillangókisasszony), Minnie (A Nyugat lánya), Angelica nővér vagy Turandot. Emellett a verizmus, avagy az itáliai naturalizmus, amely Mascagni három évvel korábban bemutatott Parasztbecsületével robbant be az opera műfajába, ugyancsak maradandóan érezteti hatását Puccini további alkotásain.

Ide kapcsolódik:
Puccini csaknem minden műve megszólal az Opera fesztiválján

Antoine François Prévost d’Exiles abbé 18. századi regényéből kiinduló operájában a zeneszerző Manon Lescaut-t a nélkülözéssel teli szerelem és a fényűző, ám érzelmileg üres lét tragédiába torkolló dilemmája elé állítja. Bátyja előbb a vagyonos, ám idős adószedőhöz, Geronte-hoz kívánja hozzáadni, a lány azonban megszökik a nincstelen diákkal, des Grieux lovaggal, akit ugyan elhagy a Geronte által megteremtett párizsi luxus kedvéért, szíve mégis visszahúzza szerelméhez, még ha ez meg is pecsételi későbbi sorsát. Szabó Máté rendező úgy fogalmaz: „A történet végére eltűnik az a világ, amelyhez Manon annyira kötődött, megszűnik minden, és valójában csak a szerelem marad. Az a szép és egyben tragikus, hogy mire a tiszta szerelem megvalósul, addigra elpusztul az, aki azt megélhetné.” A darab látványvilága is követi ezt a változást, Horesnyi Balázs grandiózus, kezdetben anyagi javakkal túlzsúfolt díszlete is fokozatosan üresedik ki, míg az univerzális térben Füzér Anni jelmezei is megidézik egyebek mellett a darab keletkezésében korát, a késő 19. századi franciás, bohém, nagyvilági külsőségeit.

Ide kapcsolódik:
Didergés, felhőkarcolók és automobilok – Puccini New Yorkban

A kettős szereposztásban Manont Létay Kiss Gabriella és Rim Sae-Kying, des Grieux-t Marcello Giordani és Boncsér Gergely, Lescaut-t Szegedi Csaba és Molnár Levente, míg Geronte-ot Palerdi András és Rácz István alakítja, míg a Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli (karigazgató: Csiki Gábor). A május 18-i premiert követően május 21-én, 25-én, 28-án és 30-án látható még az idei évadban a Manon Lescaut az Erkel Színházban.