Petr Šefl zongora-, orgona- és csembalóművész, hangszerépítő és -restaurátor mester, a Cseh Zenetörténeti Múzeum munkatársa 33 éve vesz részt a Váci Régi Zenei Napokon.
Petr Šefl több, mint három évtizede kölcsönöz csembalóikat és más billentyűs a fesztivál számára. A sokoldalú művész és hangszerkészítő úgy véli, a magas színvonalú eseménysorozat, a koncertek és a mesterkurzusok a magyar régizene-játszást nemzetközi szintre emelték. A színvonal pedig az évtizedek alatt egyáltalán nem csökkent. „Oly kevés a világon az ehhez fogható rendezvény. Manapság, amikor az anyagiasság és az üzleti szemlélet jellemzi Európát, ez a rendkívül fontos fesztivál megérdemli, hogy nagy figyelem essék rá” – fogalmazott Petr Šefl.
A 35. Régi Zenei Napok július 6-ig tart. A záró napon egy családias hangulatú barokk forgataggal búcsúzik a fesztivál. A Duna partján kézműves-foglalkozással, korhű viseletbemutatóval, fotózással és nép játszótérrel várnak mindenkit, aki szeretne egy kellemes és tartalmas barokk napot eltölteni a szabadban. A kastély pompás kertjét közösen díszíthetik fel az érdeklődők fel, antik szobrokat állítanak, és felkészülnek a hercegi pár fogadására. Készíthetnek barokk női és férfi parókát, legyezőt és árnyképet, de lesznek társasági játékok, megtanulhatják a titkos legyezőnyelvet, majd a mulatság közös tánccal zárul.
Részletes program
11 órakor kezdődik a vezetett séta a püspöki palotában (az ingyenes programra a [email protected] címen kell regisztrálni).
14 órakor megszólalnak a fanfárok.
14.30-tól zenés tárlatvezetés indul a Székesegyházi Kincstár és Egyházmegyei Gyűjteményben.
14 órakor kezdődik az egészen 19 óráig tartó Csipke és posztó című viseletbemutató, a játék a parton, a nosztalgiafotózás.
A Históriás Történeti Kalandozás 16 és 18 óra között zajlik.
A Régi Zenei Napok a Székesegyházban zárul a Capella Savaria, a Purcell Kórus, Kalló Zsolt és Bernhard Forck hegedűművészek hangversenyével július 6-án. A koncerten Szokos Augustin vezényel, műsoron pedig Vivaldi d-moll Concertoja és Bach több műve: az a-moll hegedűverseny, Es erhub sich ein Streit című darabja és a D-dúr Magnificat.
A koncert műsoráról
Antonio Vivaldi (1678-1741) hatalmas hangszeres és vokális életművének egyik gyöngyszeme a d-moll Concerto. A háromtételes mű megidézi egyben az olasz virtuozitást, és a keserédes múltba révedést.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) d-moll Kettősversenye a versenymű és kamarazene műfajának ötvözete, ahol az együttes és a két szólóhangszer áll szemben egymással. Bach egyházi kantátái közül csendül fel a Mihály arkangyal ünnepéhez kötődő BWV 19 jegyzékszámú Es erhub sich ein Streit kantáta. A művet záró négyszólamú korálfeldolgozás hűen tükrözi a mester korálfeldolgozási módszereinek ezen típusát. Gazdagon hangszerelt, telt és dicsőséges hangzással zárja a tételt. A Tamás-templom kántoraként Bach rengeteg művet komponált egyházi szertartásokra. 1723 karácsonyán mutatta be azt az Esz-dúr Magnificatot, amely a későbbi D-dúr eredetije. Az 1728 és 1731 között átdolgozott kottába fuvola és trombitaszólamok kerültek be. Utóbbi hangolása indokolta a hangnemváltoztatást. Az ötszólamú kórusra és zenekarra írt mű változatos énekesi felállásai, színes hangulati palettája és ünnepélyes hangvétele által vált Bach egyik legszeretettebb és legnépszerűbb darabjává.