Az Orlai Produkciós Iroda Becéző szavak című előadását hamarosan láthatja a szentendrei közönség, és a nyár folyamán több szabadtéri színpadon is bemutatják az anya-lánya kapcsolatot és a nőiség megélését is boncolgató produkciót, amelyet ősztől a Belvárosi Színházban játszanak tovább. Az Emma szerepét alakító Péter Katával beszélgettünk.
– Milyen évad áll mögötted?
– A kisfiam még csak egyéves, ezért én idén az évad második felétől kezdtem el dolgozni, márciusban volt az első bemutatóm a Katona József Színházban. Az Orlai Produkciós Iroda Becéző szavak című előadása még csak a második premierem lesz, amit szeptembertől a Belvárosi Színházban láthatnak majd a nézők. Úgy hogy nagyon friss vagyok, vártam már ezt a munkát!
– Miért izgalmas számodra a Becéző szavak?
– Egyrészt azért, mert még nem dolgoztam Hernádi Judittal, Gyabronka Józseffel és Horváth Illéssel, illetve Cseh Judittal sem, bár vele nagyon régóta ismerjük egymást. Örülök, hogy ezt a különleges anya-lánya viszonyt Judittal játszhatom.
Érdekes egy ilyen típusú kapcsolatot megnézni, ahol ennyire szoros viszonyok vannak, ahol néha felcserélődnek a szerepek és pillanatok alatt a gyerekből felnőtt lesz, az anyából pedig gyermek válik.
Szeretek azzal foglalkozni, hogy ez miért lehet így, mik ennek a következményei. Másrészt nekem minden munkában izgalmas az is, hogy egy leírt jelenetet hogy tudunk úgy visszaadni, hogy az igaz és érvényes legyen, átadva azt, amit mi gondolunk az adott történetről.
– A történet középpontjában anya és lánya konfliktusa és annak feloldása áll. Mibe és hogyan van belekódolva a probléma: a szülő-gyerek helyzetbe, abba, hogy a generációk nem értik meg egymást, vagy a női lét megélésének különböző útjaiba?
– Látszólag valóban állandóan vitatkoznak, de a létező legerősebb kapcsolat van közöttük, ami csak két ember között lehet. Mindent egymással beszélnek meg, csak egymásra számítanak. Szerintem abból erednek a konfliktusok, hogy
Aurora és Emma nagyon hasonlóak, tulajdonképpen ugyanolyanok. Nagyon erős függő viszony van közöttük, amiből nem tud egyikük sem kilépni, de nem is akarnak, egyszerűen nem léteznek egymás nélkül.
Az mindig nehéz, amikor egy gyereknek felnőttként is jelen kell lenni egy kapcsolatban, és ebben a történetben ez hangsúlyosan jelen van, Emma nem maradhat meg gyereknek Aurora mellett.
– Szabad téren lesz a premier, Szentendrén, a Városháza udvarán. Ez másféle színészi koncentrációt igényel?
– Egyelőre nem gondolkodunk azon, hogy hol lesz a bemutató, most még az a feladatunk, hogy a jeleneteket kidolgozzunk, megtaláljuk a legjobb formát minden résznek. Majd ha ott próbálunk a térben, illetve játsszuk az előadást, akkor biztosan tudatosulni fog, hogy vannak szokatlan zajok, szúnyogok, egyéb olyan akadályok, amiket át kell ugrani. Lesznek technikai és praktikus dolgok is, például, hogy megfelelően átbeszéljük a teret, de biztos vagyok benne, hogy majd a helyszínen az adott pillanatban meg fogjuk oldani ezeket a felmerülő problémákat is.
– A filmet a bemutató előtt úgy harangozták be, hogy „valószínűleg 1983 érzelmileg leghatásosabb filmje lesz”. Mi várható az előadástól, miben rejlik ennek a sűrített családtörténetnek az ereje?
– Nagyon végletes az egész, nagyon széles érzelmi skálán mozog az összes jelenet, hiszen elindul egy szellemes, humoros cselekmény, ami nagyon váratlanul csap át egy mély és szívfájdító történetbe. Hogy mi az ereje? Az a megkérdőjelezhetetlen szeretet, ami Aurorát és Emmát összeköti, és amit ők humorral és cinikusan mutatnak ki csak egymás felé.