November 14-én a Phillips aukciósház árverésén viszik kalapács az egyik legnépszerűbb amerikai festő és folyóirat-illusztrátor, Norman Rockwell Before the Shot (Injekció előtt) című munkáját. Az alkalom egyúttal kettős „premier” lesz: először fordul elő, hogy a Phillips kínálatában egy Rockwell-kép szerepel, ez a festmény pedig elkészülte óta először szerepel a nyilvános műtárgypiacon.
Norman Rockwell (1894–1978) negyven éven keresztül volt az egyik legnépszerűbb amerikai heti magazin, a The Saturday Evening Post illusztrátora, címlapjainak rajzolója. Jellegzetes, aprólékosan, néha kissé karikatúra-szerűen megrajzolt, a mindennapi életből vett humoros jelenetei hallatlanul népszerűvé tették az Államokban, noha tudott ő „keményebb” is lenni: egyik legismertebb képén, az 1963-ban készített The Problem We All Live With (A probléma, amellyel mindannyian együtt élünk) címűn egy fehér ruhás, koromfekete bőrű kislány látható, aki négy, csak válltól lefelé látszódó, keménykötésű , öltönyös-karszalagos testőr kíséretében megy kezében füzeteivel-vonalzójával az iskolába.
Rockwell munkáinak népszerűsége az utóbbi időben a műtárgypiacon is megmutatkozik: művei egyre gyakrabban szerepelnek az árverések kínálatában, és azokért esetenként igen magas árat is hajlandók megadni a gyűjtők.
A művész jelenlegi műtárgypiaci rekordját 2013 decemberében érte el, amikor is a Sotheby’s New York-i árverésén Saying Grace (Áldást mondani) című 1951-es festményéért az előzetesen becsült 15–20 millió dollár helyett 46.085.000 dollárt (10,2 milliárd forint) fizetett ki valaki (egyes, a hírekben is megjelent találgatások szerint George Lucas filmrendező). Mindenesetre komoly „ugrás” volt ez akkor a Rockwell-életmű „felértékelésében”, hiszen a művész korábbi árverési rekordja „mindössze” 15,4 millió dollár volt, ennyit 2006-ban fizettek az egyik képéért a Sotheby’s egyik árverésén (4-6 millió dolláros becsérték után).
A most kalapács alá kerülő Before the Shot (Injekció előtt) című, 1958-ban készült munkát a Phillips szakértői előzetesen 2,5–4,5 millió dollárra becsülik. A festmény – amely gyakorlatilag teljesen megegyezik a The Saturday Evening Post 1958. március 15-i címlapképével, vagyis a jelenet széles körben ismert volt, ráadásul az eredeti kép az elmúlt néhány évben a Norman Rockwell Museumban volt látható letétként – vonzerejét növelheti a gyűjtők szemében, hogy eddig soha nem szerepelt nyilvános árverésen: a festményt elkészülte után a művész annak egyik modelljének, saját orvosának, dr. Donald Campbellnek ajándékozta, később tőle került a mostani tulajdonoshoz, aki most piacra viszi.
Érdekes módon a doktor mellett a kép másik szereplőjének a személyazonosságát is pontosan ismerjük: a nyolc éves Eddie Locke-t Rockwell a Stockbridge Plain Általános Iskola ebédlőjében választotta ki a „szerepre”. (A kisfiú később több más Rockwell-képhez is állt modellt.) Ami pedig a jelenet „életszerű” megörökítését illeti, abban a művésznek alighanem nagy segítségére lehetett saját három fia, akiket nyilván ő maga is többször kísért el az orvoshoz az aktuális védőoltások beadására.