Az Ave Maria 1995-ben keletkezett. Az a capella kórusmű Margit, a hazának szentelt áldozat című misztériumoperából, Margit áriájának vegyeskari átirata.
Szokolay Sándor evangélikus családban született és lutheránusnak nevelték. Élete végéig hűséges maradt egyházához, de más felekezetek felé is nyitottsággal fordult. Vokális művei között nagy számmal találhatók szakrális alkotások.
Bach vallását vallom, de nem tagadom, hogy a hitem szeretne egyetemes lenni. Soha nem értettem, miért vannak feszültségek a felekezetek között.
Az Ave Maria vegyeskari kórusműről az alábbi gondolatokat fogalmazta meg a zeneszerző: „Hatodik operám Árpád-házi Szent Margit életéről szólt. Az opera a címszereplő imádság-stációinak áriáin keresztül jut el a végkifejlethez. Szent Margit szerzetesi életének legnagyobb fájdalma, hogy szeretetet nem kapott. Elkeseredésében Jézushoz imádkozott: »Téged legalább az édesanyád, Mária szeretett.« Magától értetődően, ebből fakadt az Ave Maria ária.
A bemutató után egy kórusvezető kérésére írtam át vegyeskarra a művet. A pentatonos kezdés fokozatosan válik polimodálissá, mely fauxbourdonos mixturákban bővelkedik. A polimodalitással igyekeztem az 1200-as éveket rejtetten archaikussá tenni, mely a drámai csúcspontokon a teljes hangkészletet mégis korszerűvé teszi.”
A felvételen Szabó Soma vezényletével a Cantemus Vegyeskar előadásában szólal meg az Ave Maria. Szokolay Sándor a nyíregyházi általános iskolából kibontakozott világraszóló Cantemus kóruskultúrában Kodály legszebb álmai megvalósulását látta. Szabó Dénes karnagyot és a Cantemus kóruscsaládot rajongva szerette és sokra becsülte. A Szokolay-kórusművek megörökítésében a Cantemus Gyermekkar, a Cantemus Vegyeskar és a Pro Muisca Leánykar is részt vett.