A Sotheby’s május 13-i New York-i árverésének minden bizonnyal legnagyobb érdeklődéssel várt sztártétele egy Francis Bacon-triptichon lesz: az ókori görög szerző, Aiszkhülosz Oreszteia című drámatrilógiája által inspirált nagyméretű alkotásért a ház nagyjából 60 millió dollárt remél – ez az összeg azonban még mindig messze alatta van a művész eddigi legmagasabb aukciós árának.
Francis Bacon (1909– 1992) brit festő számos egyéb munkája között összesen huszonnyolc darab triptichont, vagyis egyenként három képből álló festmény-együttest készített. Az első ezek közül az az 1944-ben festett Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion (Három tanulmány a keresztre-feszítéshez) című volt, amelyet először 1945 áprilisában mutattak be a londoni Lefevre Galleryben, és amely akkora sikert aratott, hogy alkotóját egy csapásra a háború utáni legismertebb brit művésszé tette.
A képet a kiállításon a művész akkori barátja, patrónusa és szeretője, Eric Hall (1890–1959) üzletember vásárolta meg, aki aztán (miután 1950-ben szakítottak) 1953-ban a festő több más alkotásával együtt ezt a munkát is a Tate Gallerynek adományozta, ahol azt ma is őrzik.
Bacon a következő nagy „triptichon-sikerét” 1989 májusában érte el, amikor is ő lett a legdrágábban eladott élő művész a világon, miután Triptych, May–June 1973 című, három úgynevezett „fekete triptichonjának” egyikét, amelynek mindhárom szárnya az egy közös utazásuk alkalmával egy párizsi fürdőszobában öngyilkosságot elkövető haldokló szeretőjét, George Dyert (1934–1971) ábrázolja, a Sotheby’s árverésén 6,27 millió dollárért vette meg Esther Grether svájci üzletasszony és műgyűjtő. (Érdemes megjegyezni, hogy ezt megelőzően Bacon ár-rekordja „mindössze” 1,76 millió dollár volt, amelyet 1987 májusában ért el.)
Legutóbb pedig 2017 novemberében New Yorkban a Sotheby’snél került kalapács alá egy Bacon triptichon: az 1966-os Three Studies of George Dyer (Három tanulmány George Dyerről) című festmény-együttes – 35 és 45 millió dollár közötti előzetes becsérték után – végül 35,5 milliós leütést, vagyis a jutalékokkal együtt 38.614.000 dolláros árat ért el (10,211 milliárd forint).
Ami pedig a most a Sotheby’s kínálatában feltűnt alkotást illeti: az 1981-ben készült Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus (Aiszkhülosz Oreszteiája inspirálta triptichon) című munka a hatodik olyan hármas-kép, amelyik valaha is árverésre kerül a művésztől. A Krisztus előtti 5. században élt drámaszerző három önálló színdarabjából (Agamemnón, Áldozatvivők, Eumeniszek) álló trilógia inspirálta festményt legutóbb a párizsi Pompidou Centre idén január 20-án bezárt nagyszabású Bacon-kiállításán lehetett megtekinteni; a mű tulajdonosa, az 1939-ben született norvég ipar-, ingatlan- és hajómágnás, Hans Rasmus Astrup, a világ egyik legjelentősebb műgyűjtője nyilván nem véletlenül ezt a pillanatot tartja alkalmasnak arra, hogy a művet – amelyet 1984-ben vásárolt a londoni Marlborough Fine Artban – áruba bocsássa, hiszen a képet a kiállításon rengetegen látták és nyilván a gyűjtők figyelmét is alaposan felkeltette.
Astrupnak egyébként egy saját magán-múzeuma is van Oslóban: az Astrup Fearnley Museetben a tulajdonos több mint ezerháromszáz modern és kortárs műalkotása látható, és a gyűjtő azt is bejelentette, hogy a Bacon-képből származó bevételét is az az általa 2013-ban a vagyonából létrehozott alapítvány fogja megkapni, amelyik a múzeum működtetését és gyűjteményének bővítését finanszírozza. Az „Oreszteia-triptichonért” amúgy a Sotheby’s az előzetes becslések szerint kereken 60 millió dollár (18,163 milliárd forint) körüli összeget vár.
Francis Bacon egyébként ma az egyik leginkább keresett és egyben a legsikeresebb alkotó a világ műtárgypiacán, akinek munkái rendszerint nagyon nagy pénzekért cserélnek gazdát: jelenleg tizenkilenc képével szerepel a 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt műtárgyak listáján. A legtöbbet mindeddig a Three Studies of Lucian Freud (Három tanulmány Lucian Freudról) című, 1964-ben készült triptichonjáért fizettek: a Christie’s 2013. novemberi New York-i árverésén 85 millió dolláros előzetes becsérték után, 80 millió dolláros kikiáltási árról indítva a liciteket 127 millió dolláron ütötték le, vagyis a jutalékokkal megemelve végül is 142.405.000 millió dollárt (31,7 milliárd forint) fizettek ki érte. És mivel ugyanez a kép 1967-ben még csak mindössze 2850 dollárért cserélt gazdát, vagyis bő negyvenöt év alatt csaknem megötvenezerszerezte (!) az értékét. Aligha lehet ez rossz előjel a most árverésre kerülő Bacon-triptichon beadójának…