Piano Day – A zongora ünnepén kétnapos zongorás maratonnal várjuk hallgatóinkat. Pénteken délelőtt 10 órától a Papageno Rádióban egészen estig szól a zongora – muzsikusok, színészek, költők személyes kedvencei. A szombat pedig legyen meglepetés!
A zongora napját hatodik éve ünnepeljük világszerte, negyedik éve Magyarországon is. A zongoraünnep a hangszer billentyűinek száma alapján minden esztendő 88. napján zajlik.
És hogy milyen darabokat választottunk? Álljon itt néhány személyes ajánlás zongoraművészektől, színészektől, íróktól és művészettörténészektől.
10:00 – Balázs János ajánlása: Rossini-Cziffra: Tell Vilmos – nyitány – (Cziffra György)
10:30 – Antal Mátyás ajánlása: Mozart: Esz-dúr zongoraverseny K 482 (Jandó Jenő)
- „1989-ben beköltöztem a Budapesti Olasz Kultúrintézetbe, ahol csodálatos három évet töltöttem karmesterként, Mozart összes zongoraversenyének lemezfelvételével, Jandó Jenő zongoraművésszel, és a Concentus Hungaricus zenekarral. A Naxos kiadó számára készült 11 CD zenei emlékeim egyik csodáját hordozza” – idézte fel Antal Mátyás.
10:36 – Balog József ajánlása: Schumann: Gyermekjelenetek, op. 15 – (Vladimir Horowitz)
10:53 – Baráti Kristóf ajánlása: Schumann: Szimfonikus etűdök op. 13 – (Cziffra György)
11:24 – Bogányi Gergely ajánlása: Chopin f-moll ballada, No.4 – (Alfred Cortot)
11:32 – Bolyki Sára ajánlása: Chopin: Mazurka, op. 17, No 4. – (Vladimir Horowitz)
- „Konzis koromban ez volt az egyik kedven Chopin-mazurkám, sőt darabom. Nagyon megfogott az a szabadság, amivel Horowitz játssza. Meg persze, ahogy csókot dob a végén” – mondja a műről Bolyki Sára.
11:37 – Cser Krisztián ajánlása: J. S. Bach: Goldberg-variációk (Glenn Gould)
- „A Goldberg-variációkat nagyon sokat hallgattuk otthon gyerekkoromban. Chopin e-moll prelude-jét pedig azért szeretem, mert rövid zongoratanulmányaim alatt ezt a művet nagyjából el tudtam játszani” – idézi zongorás élményeit Cser Krisztián.
12:17 – Dobri Dániel ajánlása: Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115 – (Solti György és Murray Perahia)
- „Bartók Kétzongorás szonátája tizenéves korom óta nagy kedvencem, talán nem is zenei közegből, hanem Hamvas Béla egyik írásából hallottam róla először. Ehhez a felvételhez egészen személyes kötődésem van: zeneakadémiai tanulmányaim alatt abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy 4 évig tanulhattam kötelező zongorát Prunyi Ilonától. A tanárnő mindig gondosan megválogatta a tanítványait, hozzá csak a legvirtuózabbak kerültek, általában orgonisták, zeneszerzők vagy zenetudósok. Én a mai napig nem értem, miért nézett ki magának, hiszen a zongoratudásom messze elmaradt a többiekétől. Mindenesetre 4 év alatt nagyon sokat tanultam tőle nem csak a hangszerről, hanem a zenéhez és az élethez való hozzáállásáról is. Jandó Jenő eközben a szomszéd teremben tanított. Gyakran dohányoztunk együtt az egyetem bejáratánál, épp csak néhány szót váltva, majd belépőkártyájával előzékenyen beengedett a tanárnő termébe, aki még olyan hevesen tanította az előttem lévő hallgatót, hogy nem hallotta a kopogásom. Tinédzserkorom nagy idolja ő is, házibulik, esti sörözgetések alkalmával gyakran hallgattuk egy barátommal Mozart zongoraversenyeit Jandó előadásában. Számomra Bartók remekműve az ő interpretációjukban a leghitelesebb” – vallja Dobri Dániel. (A rádióadásban – annak nem megfelelő minősége miatt – nem a Prunyi-Jandó-felvétel hangzik el.)
12:43 – Fazekas Gergely ajánlása: Bach: Triószonáta, No 4. BWV 528 – II. Andante (Víkingur Ólafsson)
12:48 – Fehér Viktor ajánlása: Dave Brubeck Quartet – Blue Rondo à la Turk
- „Nagyjából 18 éves lehettem, amikor bátyámmal felfedeztük a Dave Brubeck Quartetet. Iránymutató volt számunkra, ahogy a ritmusokkal és a keleti zenék nyugati hangzásba ültetésével kísérletezett” – mondja Fehér Viktor a Kerekes Band tagja.
12:55 – Kemenes András ajánlása: Bach-Rachmaninov: E-dúr partita, No. 3 – Preludio – (Szergej Rachmaninov)
12:59 – Kolonits Klára ajánlása: Mozart: A-dúr zongoraszonáta, KV 331 – (Friedrich Gulda)
13:24 – Kovács János ajánlása: Schubert: Moment musical, No. 6 – (Szvjatoszlav Richter)
13:36 – Kunos Tamás ajánlása: Zimmer: Interstellar – Fő téma
- Kunos Tamás így ír a darabról: „Elragadott a film, az egyik nagy kedvencem. A hozzá megírt Hans Zimmer-zene pedig csak fokozta a hatást. A repetitív dallam, a kezdő kis hangközeivel, egyszerű, de jól kitalált szólamvezetése mint egy spirál, magával ragad. Ehhez jön a fokozás, hangszerelés, zseniális.”
13:40 – Laczkfi János ajánlása: Liszt: VI. Magyar rapszódia – (Cziffra György)
13:47 – Lajkó István ajánlása: Rachmaninov: III. zongoraverseny – (Arkagyij Volodosz)
- „Rachmaninov III. zongoraversenyének minden hangja roppant személyes jelentéssel bír számomra, nagy örülök, hogy 2021 januárjában eljátszhatom a művet a Zuglói Filharmóniával, Rajna Martin vezényletével. Legalább 30 különböző felvételem van a műből – néhány művésszel akár két, három vagy akár négy különböző is, most Arkagyij Volodosz felvételét ajánlom a Berlini Filharmonikusokkal, James Levine vezényletével” – írja Lajkó István.
14:28 – Mácsai Pál ajánlása: Beethoven III. zongoraverseny op. 37 – (Szvjatoszlav Richter)
15:00 – Martos Gábor ajánlása: Johnson-Ammons: Sixth Avenue Express
- „Két okból is választottam ezt a zenét: először is, mert ha zongora, akkor az nekem mindenekelőtt a boogie woogie, itt meg ráadásul egyszerre ketten is játsszák; másodszor meg mert azt remélem (és hátha ez a felvétel másnak is reményt adhat rá), hogy bármilyen zenét minél hamarabb fogunk tudni újra élőben, ennyire közel egymáshoz akár játszani (már aki tud), akár közönségként élvezni. Persze ki-ki, amilyet és ahol szeret: koncertteremben, pódiumon, vagy akár éppen egy pubban” – mondja Martos Gábor művészettörténész.
15:04 – Mocsári Károly ajánlása: Rachmaninov: d-moll zongoraszonáta, op. 28 (Kocsis Zoltán)
- „Egy egyedülálló és eddig még nyilvánosságra nem hozott Kocsis Zoltán
felvétellel szeretném megörvendeztetni a Papageno Rádió hallgatóit. Rachmaninov op. 28-as d-moll (első) zongoraszonátájának 2. és 3. tételének élő, koncertfelvétele Kocsis Zoltán tolmácsolásában. Ez volt az utolsó olyan szólókoncertje (2012 augusztusában) amikor még ereje teljében volt. Egy hónappal később történt az életmentő szívműtétje, amely után ugyan még pár évet közöttünk volt, de már tudta, hogy a tervét nem tudja megvalósítani. Szerette volna stúdió körülmények között feljátszani ezt a darabot is a már meglévő b-moll szonáta párjaként. Sajnos a sors ezt már nem tette számára lehetővé. Érdekessége még a felvételnek, hogy a darabot frissen tanulta az akkor 60 éves zongorista és ez volt az első alkalom, hogy pódiumra állt vele. Egyszer mindent el kell játszani először is – mondta viccelődve – a koncert után nekem. Maximalista révén, akkor nem is engedte, hogy leadja a rádió a felvételt. Szerintem mára már talán megváltozott volna a véleménye. A darabot jól ismerem, magam is játszottam és azt gondolom, hogy egészen elképesztően energikus és lehengerlő zongorázást hallhatunk, ami egyben torokszorongató…”– idézi fel emlékeit Mocsári Károly
15:25 – Némedi Csaba ajánlása: Mozart: d-moll zongoraverseny, K 466 – I. Allegro – (Fischer Annie)
- „Ha zongora, akkor én abszolút Fischer Annie-függő vagyok. Nehéz lenne csupán egyetlen darabot kiválasztani vele, mert összeségében imádom, különösen az élőfelvételeit, amelyek legtöbbször minden, csak nem a sterilen perfekt-kategória, de olyan lelke, aurája és sodrása van, hogy mindig elkap, beszippant, mint egy vízörvény: „nincs menekvés.” Az első és mindent eldöntő kulcsélmény viszont egy igazi, elnyűhetetlen klasszikus volt: a Hungaroton által kiadott Mozart-album” – mondja Némedi Csaba operarendező.
15:35 – Oláh Kálmán ajánlása: Art Tatum: Yesterdays
15:38 – Palojtay János ajánlása: Chopin: Esz-dúr noktürn op. 55, No 2. (Ignaz Friedman)
15:43 – Rajna Martin ajánlása: Mozart: Esz-dúr zongoranégyes, KV 493 (Széll György)
- „Széll Györgyről kevesen tudják, hogy gyerekkorában kivételes tehetségű zongoristának indult. A legendás karmester zenei érzékenységének, zenei dimenzióinak közvetlen bizonyítéka ez az Esz-dúr felvétel” – szól Rajna Martin ajánlása.
16:05 – Rost Andrea ajánlása: Mozart: A-dúr zongoraverseny, KV 488 – (Vladimir Horowitz)
16:28 – Sárik Péter ajánlása: Rachmaninov: II. (c-moll) zongoraverseny, op.18 – I. tétel – (Kocsis Zoltán)
16:38 – Simon Izabella ajánlása: Debussy: Két arabeszk – (Faragó György)
- „Kamaszkoromban találkoztam ezzel a felvétellel, és azonnal rabul ejtett Faragó György csodálatos játéka. Sajnos fájdalmasan kevés felvétel maradt ettől a különleges művésztől” – írja Simon Izabella.
16:45 – Sütő András ajánlása: Einaudi: Elegy For The Arctic (Einaudi)
- Sütő András színművész így fogalmaz: „Mikor ezt a művet hallgatom, mindig ráeszmélek, hogy mennyi kárt tudok okozni a saját önzőségemből. Emlékeztet rá, hogy sokszor van hajlamom megfeledkezni róla, hogy mennyire törékeny vagyok. Hogy csak egyszer élek és fel kellene nőni hozzá, hogy ezt kiérdemeltem.”
16:48 – Szabó Marcell ajánlása: Poulenc: 3 Novelettes (Miki Aoki)
16:55 – Szabó T. Anna ajánlása: Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc – 6. Vallée d’Obermann (Obermann völgye) – (Lazar Berman)
- Szabó T. Anna: „Sötét nyugtalanság, fájdalom, kitáruló táj, alkonyfény, sűrű erdő; levelek és lepkék tánca, fellélegzés, magasság; álom pernyéje, csókforró éjszaka; csobogás, lombzaj, pici örvények a vízben; aztán a harag és a kétsébeesés. Állandó vágy a továbblépésre, örök vándorlás, örök szomj. Nagyon szeretem ezt a felvételt, édesapámnak vettem meg egyszer a lemezt, ő is sokat hallgatta. Hiába ismerem jól, soha nem tud háttérzene lenni egy pillanatra sem, teljes odaadást követel, és néha egyenesen elviselhetetlen, a bátorsága, a szélsőséges érzelmessége, a szinte sláger-dallamoktól sem visszariadó játékossága, vadsága, lendülete. Ilyenkor egy ideig nem hallgatom; de aztán nem bírom ki, és megint, és újra. Most épp Széchenyiről és a koráról olvasok könyveket, az ő naplórészleteit lehetne megfeleltetni ennek a felvételnek, Petőfi Felhők-ciklusát, a fiatal Vörösmartyt, a modernebbek közül Jékelyt. Utólag olvasom, hogy valóban versek, Petrarca, Schiller, Byron inspirálták – nekem persze magyarul szól. Íme, két Petőfi-vers, amit most hozzáolvastam – alig pár évvel későbbiek, mint a Liszt-sorozat.”
17:09 – Szászvárosi Sándor ajánlása: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei – (Lazar Berman)
- Szászvárosi Sándor: „Még konzis koromban kezdődött a szerelem az Egy kiállítás képei és köztem. Zeneirodalom órán Huszár Lajos tanár úr megmutatta nekünk először az eredeti művet, amit Muszorgszkij zongorára komponált, majd a Ravel-féle hangszerelést. Nagyon jónak érzem, azóta is ezt az ismerkedési sorrendet. Ezért maradhatott meg kedvencnek a zongoraváltozat, mert abban engedte Huszár tanár úr először felfedeznünk a rezdüléseket, egészen kicsi mozdulatokat, melyeket hatalmas „ecsetvonásokkal” fest újra Ravel egy csodálatos, már-már francia zenévé váló kompozícióban. Aztán feleségemmel – akkor még menyasszonyommal – vásároltunk egyetemi éveink alatt egy fekete bakelit lemezt, melyen Lazar Berman játszotta ezt a csodálatos művet. Azóta többször újra és újra hallgatva sem tudom, hogy a rajongás kezdete, vagy a hosszan tartó szerelem érlelte kedvenccé ezt az előadást. De mindenesetre azzá nőtte magát mindkettőnk lelkében!”
17:43 – Szokolay Ádám ajánlása: Liszt: Haláltánc – (Cziffra György)
- Szokolay Ádám: „Liszt Haláltáncát ennél félelmetesebben senkitől sem hallottam. Cziffra virtuózítása kevés darabban elementálisabb, mint ahogy itt hallhatjuk.”
17:59 – Szokolay Balázs ajánlása: Beethoven: 31. (Asz-dúr) zongoraszonáta, op. 110 – (Solomon)
- Szokolay Balázs: „A Beethoven év tiszteletére ezzel a szonátával, valószínűleg minden idők legszebb felvételével szeretném megajándékozni a hallgatókat. Solomon valóban a mester késői műveinek legavatottabb interpretátora volt.”
18:20 – Tarr Bernadett ajánlása: Adès: Darknesse visible (Thomas Adès)
- Tarr Bernadett: „Ezekben a dekameroni időkben számomra különösen kedves most ez a felvétel. A lamentáló hangok között egy-egy kibomló tiszta zenei szándék és gondolat jelenik meg. Nekem egyszerre jelent siratót és hálaadó fohászt.”
18:26 – Várjon Dénes ajánlása: Mozart: 23. (A-dúr) zongoraverseny, K. 488 – (Radu Lupu (zongora), a Bécsi Filharmonikusokat Végh Sándor vezényli)
- Várjon Dénes: „Két legendás, nagy mester ritka együttműködésének dokumentuma.”
18:53 – Várnagy Andrea ajánlása: Schubert-Liszt: Ständchen – (Vladimir Horowitz)
- Várnagy Andrea: „Schubert Szerenádja számomra azért is különösen kedves, mert ez volt az a mű, amelyet 13 évesen játszottam és annyira magával ragadott, hogy ezután határoztam el, hogy ha ilyen gyönyörűségeket játszhatok, akkor én is muzsikus szeretnék lenni. A gyönyörű, különleges átirat pedig Liszt Ferencé, aki nem csupán muzsikusként, hanem emberileg is az egyik legnagyobb példakép számomra. Horowitz előadása lenyűgöző, szinte szívbemarkoló, ahogyan a zongorán énekel, ahogy a visszhangokat megszólaltatja. Egészen éteri, elegáns és valahogy földöntúli. Ilyenkor érzi azt leginkább a hallgató, hogy az ilyen nagy művészek nem csupán a zongora, hanem a szív billentyűin is képesek játszani…”
19:01 – Fehér Viktor ajánlása: Bill Evans: Peace Piece
- Fehér Viktor: „Ebben a dalban minden benne van, amiben hiszek: több energia, kevesebb akkord. Néhány hanggal is el lehet mesélni történeteket, ha elég jó a mesélő.”
19:06 – Markó-Valentyik Anna ajánlása: Satie: Gymnopédies – (Alexandre Tharaud)
- Markó-Valentyik Anna: „Eric Satie-t választottam, mert őt furcsa módon az elektronikus zenén keresztül ismertem meg. Fiatal felnőttként egy underground buliban hallottam először ezt a dallamot. Csak álltam a tánctéren, és hallgattam. Megbabonázott.”
19:22 – Sárik Péter ajánlása: Rachmaninov: III. (d-moll) zongoraverseny, op. 30 – I. tétel – (Kocsis Zoltán)
19:40 – Zsoldos Dávid ajánlása: Bach-Siloti: h-moll prelűd (Emil Gilels)
19:45 – Weyer Balázs ajánlása: Keith Jarrett: Long As You Know You’re Living Yours
- „Kamaszkoromban kaptam egy kazettát egy barátomtól (valójában az ő nővérének az akkori pasijától, egyben jazz-zenésztől). Nem tudtam akkor, hogy mi az, ami rajta van, de a két oldalára két számomra máig meghatározó lemez volt másolva: Miles Davistől a Tribuite to Jack Johnson az egyikre, Keith Jarrettől a Belonging a másikra. Ez a szám volt rám a legnagyobb hatással egyrészt Garbarek miatt (én is lelkesen szaxofonoztam akkoriban), másrészt pedig addig sosem hallottam olyan önkéntelen együtt mormolást, vokalizációt a zongorával, amit ezen Jarrettől lehet hallani. Ma már tudom, hogy az egyik védjegye, de addig hasonlóval sem találkoztam, és azt a kontrollálhatatlan gyermeki örömet fejezte ki számomra, amit a zene számomra is okozott, illetve okoz ma is” – idézi fel Weyer Balázs.