• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Papageno Klasszik Zene Címlap

A színházi streamektől egy új Beethoven-kötetig – Ízelítő a Papageno Klasszik témáiból

Szerző: Papageno2020. november 6.
Facebook Twitter E-mail

A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása november 7-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Dubóczky Gergellyel, Hábetler Andrással, Kovács Patríciával és Rácz Judittal.

Budapest Sound Collective

1802. november 25-én gróf Széchényi Ferenc a magyar nemzetnek ajándékozta tudományos gyűjteményét, így ezt a dátumot tekintjük a Magyar Nemzeti Múzeum alapításának. Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója 2017-ben hagyományteremtő szándékkal indította el az alapító, gróf Széchényi Ferenc tiszteletére azt az ünnepélyes koncertsorozatot, amelynek idei hangversenyén két mű hallható: Haydn 80. szimfóniája és Mozart d-moll zongoraversenye a Budapest Sound Collective előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Az est szólistája a nemzetközileg is elismert zongoraművész, Fejérvári Zoltán.

A Budapest Sound Collective 2013 óta működik projektzenekarként; művészeti vezetője és karmestere Dubóczky Gergely, aki a kísérletező, új formákat kereső, avantgárd formációt saját ötleteinek megvalósítására hozta létre. Többszörös fellépői a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválnak, a 2019-es Átlátszó Hang Fesztiválon pedig első magyar együttesként nagy sikerrel mutatták be Georg Friedrich Haas in vain című művét a Müpában.

Dubóczky Gergely karmester a hagyományos, klasszikus repertoár mellett elkötelezett híve a barokk és a kortárs zenének, számos kortárs mű ősbemutatója és összművészeti előadás fűződik a nevéhez, emellett gyakori közreműködője különböző színházi produkcióknak és operaelőadásoknak is. Az elmúlt években szinte az összes jelentősebb magyar zenekart dirigálta itthon és külföldön, köztük a MÁV Szimfonikus Zenekart, az Óbudai Danubia Zenekart, a Concerto Budapestet, a Pannon Filharmonikusokat, a Miskolci Szimfonikus Zenekart, és az Alba Regia Szimfonikus Zenekart, amelynek az utóbbi két évben művészeti vezetője is volt. 2009 óta a Semmelweis Egyetem Medikus Zenekarának művészeti vezetője és karmestere. Dubóczky Gergelytől azt is kérdezzük, hogyan egyeztethető össze két zeneóriás, Haydn és Mozart munkássága egy újító zenekar, zenei közösség elgondolásaival; mi az, amit ő maga személyesen nagyon kedvel a Széchenyi korában élt klasszikusok műveiben; mi az, amit ők képviselnek a zenében és mi az, amit megítélése szerint a magyar tudomány és Széchenyi szellemisége jelent a nagyvilág számára?

Vajda János és Molière

A Mario és a varázsló, a Leonce és Léna és a Karnyóné után immár a negyedik Vajda János-mű kerül az Opera színpadára, melynek alapja ezúttal Molière A képzelt beteg és a francia vígjátékíróról szóló Bulgakov-színdarab, az Őfelsége komédiása. A zeneszerző új operája egyszerre fergetegesen szellemes, ugyanakkor elgondolkodtató kicsengésű:

„Ez az első operám, amely saját ötletet vett alapul. Az eredeti elképzelésem a Bulgakov-darab megkomponálása volt, amely Molière életéről szól, s amelynek a hátterében zajlik A képzelt beteg című darab. A helyzet nálam megfordult: előttünk zajlik a Molière-vígjáték; a francia szerző élete, küzdelmei a hatalommal a háttérben húzódnak meg. Hogy mi az oka e tükrözésnek? Úgy éreztem, Molière művéhez találtam meg azt a zenei megfelelőt, amelynek az egész operámon végig kell húzódnia” – mondja Vajda János, a Képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című opera szerzője, amelyet az Eiffel Műhelyben láthatunk, hallhatunk novemberben.

A Várady Szabolcs librettójára épülő opera rendezője Szabó Máté, az Operaház zenekarát Kovács János vezényli. A darab főszerepét, pontosabban kettős szerepét, Moliére-t és Argant Hábetler András operaénekes alakítja, akit arról is kérdezünk, milyen érzései voltak, amikor megkapta a felkérést; hogyan viszonyul a moliére-i világhoz és hogyan a Vajda által képviselt modern operához?

SzínházTV

Tavasz óta egész életünk megváltozott, és ez alól kivételesen senki nem kivétel: a járványügyi helyzet átírta a mindennapokat, a munkát, a családi életet és természetesen a művészvilágot. A színházak, koncertek, kiállítások, számos alkotó is kénytelen volt igazodni a megváltozott élethez, ahogyan a művészetért rajongók is: még mindig sokan és lelkesen próbálunk eljutni egy-egy jó előadásra vagy koncertre, de az élmény azért nagyon más, mint előtte. A világ azonban igazodik a helyzethez, és számos előremutató kezdeményezés érzékelteti már ezt: jó pár hónapja megjelentek a streaming csatornák, amelyeken keresztül a világ vezető operaházai nézők tízezreinek tették lehetővé, hogy bekapcsolódjanak közvetítésekbe. Most itthon is új szakasz kezdődhet a SzínházTV megjelenésével: otthonunkban is megnézhetjük a Katona József Színház vagy a Játékszín, vagy éppen a Centrál Színház egy-egy előadását élőben. Együtt lehetünk kedvenc színészeinkkel, sőt a legmodernebb 4k ultra HD minőségben közvetített előadások mellett nemcsak a színházi élmény válik valóságossá, de a felvezető műsorok és a backstage túrák segítségével még izgalmasabbá és teljesebbé, mint valaha.

A SzínházTV háziasszonya Kovács Patrícia színművész, akivel arról beszélgetünk, hogy az elmúlt hónapokban mi adott erőt, motivációt a színészeknek, színházi közösségeknek; volt-e alkalma bekapcsolódni külföldi streaming szolgáltatók közvetítéseibe; mi az a pozitív, hozzáadott érték, ami a járvány okozta katasztrófában mégiscsak egy reményteljes dolog, ami hasznunkra válhat; amikor felkérték a SzínházTV arcának és megismerkedett a projekttel, mi volt az első, ami megfogalmazódott benne; mit érdemes tudni az indulásról?

Beethovent hallani

„Mindannyiunknak ismerős a kép a szenvedélyes, komor Beethovenről, aki elszántan küzdött, hogy felülkerekedjen siketségen, aki hallása elvesztése után is több mint egy évtizeden át folytatta a zenélést és a komponálást. Ezt általában emberfeletti hősiességnek tekintjük, de az igazság az, hogy Beethovennek a siketségre adott válasza nagyon is emberi. És azzal, hogy demisztifikáljuk a tetteit, sokat tanulhatunk Beethoven zenéjéről. Talán senki nem tud erről többet, mint Robin Wallace, aki nem csupán Beethoven zenéjének szentelte életét mint zenetudós, de szoros személyes tapasztalattal is rendelkezik a siketséggel kapcsolatban. Egy napon, negyvennégy éves korában Wallace felesége, Barbara azt tapasztalta, hogy nem hall a jobb fülére – a hallásvesztést az agydaganata kezelésére alkalmazott sugárterápia okozta. Három évvel később a bal fülére is megsiketült. Az életéből hátralévő nyolc és fél év alatt, bár cochleáris implantátumot használt, Barbara soha többé nem élhetett úgy, mint egy halló ember. Wallace megmutatja nekünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben Beethoven nem hőseiesen harcba szállt a siketséggel, hanem annál valami még nehezebb és nagyobb feladatot hajtott végre: alkalmazkodott a halláskárosodáshoz és megváltoztatta a zenével való kapcsolatát, s e folyamat közben a zene természetének fontos szempontjait ismerte meg.

A zene létrehozása vizuális és fizikai folyamat lett számára, amely látható utasításokból és a hangszerek mozgásából és rezgéséből fakad. A siketség talán lelassította, de páratlan mélységű alkotásokhoz is vezette őt. Beethoven alkotó életének története fonódik össze a könyvben Barbara és szerettei tapasztalataival, olyan szempontokat ismertetve meg velünk, olvasókkal, amelyeket csak a siketséggel élők mutathatnak meg. E szempontok könnyebben elérhetővé, érthetőbbé és átélhetőbbé teszik Beethoven zenéjét is, és segítenek megérteni, hogy egy fogyatékosság miként járulhat hozzá az élet teljességének megéléséhez és a fejlődéshez.” Az elhangzott ajánló az Európa Kiadó nemrég megjelent könyvéhez, a Beethovent hallani – A zene elvesztésének és újra megtalálásának története című kötethez készült, amelynek kapcsán Rácz Judittal, a könyv fordítójával beszélgünk.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. november 8-án, vasárnap este hét órától kerül sor.  Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

opera zene beethoven könyv dubóczky gergely klasszik rádió 92.1 kovács patrícia
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés4 rendező, 4 szerző, 1 évszázad – Az ember tragédiája 2.0-a a Vörösmarty Színházban
Következő bejegyzés Decembertől felfüggeszti előadásait a Jurányi Ház

Ajánlott Bejegyzések

Kern András - fotó: Emmer László
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás
Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Magyar Zene Házától Veszprémig a Papageno Klasszikban

2023. január 27.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.