December 1-jén 19:30-tól először ad online szólóestet Bogányi Gergely. A debreceni Kölcsey Központ Nagyterméből sugárzott koncerten Liszt, Chopin és Debussy műveiből játszik a Kossuth-díjas zongoraművész. Erről kérdeztük.
– Mit hallhatunk a debreceni koncerten?
– Több műsorváltoztatás történt a covid19 és az ebből adódó egyéb nehézségek miatt. Október 13-án még meg tudtuk tartani bérletes koncertünket a Kodály Filharmonikusokkal közösen, ahol egyébként az Al-Ula Symphonic Poem című művem első nyilvános bemutatójára is sok került. A december 1-jére, normál körülmények között meghirdetett koncertre viszont már csak online kerülhet sor. Mindent leszámítva, nagyon örülök, hogy így is eljut majd a közönséghez. A műsor Liszt-, Chopin- és Debussy-művekből áll össze. Ez tulajdonképpen a Kárpát-medencei turném programja, ami az eredetihez képes egyébként szintén módosított.
– Volt már korábban is élő online koncertje?
– A napokban volt az első alkalom, hiszen Pécsen és Győrben is egy-egy zongoraversenyt adtunk elő a Pannon, illetve a Győri Filharmonikusokkal.
– Milyen tapasztalatokat adott ez a közönség nélküli, eddig nem ismert szituáció?
– Számomra nem volt közönség nélküli egyik online hangverseny sem. Én úgy mentem ki játszani, mintha ott lett volna a hallgatóság. Érdekes módon nem éreztem nagy különbséget, hiszen tudtam, hogy ott vannak a képernyők előtt.
– Eddig zenekarok kíséretében játszott élőben, most viszont egy szólókoncert következik. Van különbség?
– A szólóest alapvetően mindig más, mint amikor szólistaként ugyan, de zenekarral játszom. A hozzáállásom viszont nem fog változni, most is úgy fogok kimenni, mintha ott ülne a közönség a debreceni Kölcsey Központban. Ezt az egyébként felemás érzést az említett korábbi koncerten kapcsán már elraktároztam, és bízom benne, hogy most is biztonságosan fogom magamat érezni.
– Mennyiben pótolhatja egy online hangverseny az igazit?
– A mostani helyzetben nagyon is. Örülök, hogy ha ilyen formában is, de van lehetőségem koncertezni. A korábbi alkalmak kapcsán olyan visszajelzéseket kaptunk, hogy a lényeg, a darabok lelkülete online is képes érvényesülni. Új élmény ez a nézőknek, hiszen sokkal közelebb jöhetnek a zenészekhez. Láthatják például a fuvolista ujját a hangszeren, vagy azt, hogy hogyan veszi a levegőt. Analitikusabb tapasztalatokat lehet szerezni, ami a hangzás tekintetében sincs másképpen. A mikrofont olyan közel lehet tenni, gondolok itt például a zongoratesten belül elhelyezett technikákra, hogy olyan hangzást kapunk, amit még a zongorista sem hallhat sosem. Nyilván az élő koncertek fontos összetevője a fizikai tér, hiszen a hangélményhez hozzátartozik a helyszín akusztikája, és emiatt persze kissé természetellenes is az online hangzás. Éppen ezért remélem, hogy a komolyzene rajongók nem szokják meg teljesen ezt a helyzetet, és nem maradnak majd otthon akkor is, ha már ismét lehet koncertekre menni. Az „illat”, az „íz” mindig erősebb lesz az nem online koncerteken. Ez az, ami igazán pótolhatatlan. Valószínűleg mind a két formának helye lesz majd a jövőben.
További információ és jegyvásárlás ide kattintva.
– Önt személy szerint hogyan érinti a mostani helyzet?
– Nincs kevesebb munkám. Most az alkotó művészet, a zeneszerzés irányába tolódott el a hangsúly az életemben. Óramennyiségben és intenzitásban még talán több is a teendőm megszokottnál, de természetesen nagyon várom, hogy újból rendszeresen lehessen koncertezni és élőben találkozni a közönséggel.
* Az interjút készítette: Kiss Judit Erzsébet