Papageno Radio
Címlap A klasszikus cirkusztól a világszínvonalú magyar jazzig - Ízelítő a Papageno Klasszik...

A klasszikus cirkusztól a világszínvonalú magyar jazzig – Ízelítő a Papageno Klasszik következő adásából

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása január 9-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Fazekas Gergellyel, Füzy Anitával, Keleti Kristóffal és Kovács Zalánnal.

Üveggyöngyjátékok, avagy mit akar a kortárs művészet címmel január 12-én beszélgetést hallhatunk a kortárs zenéről, képzőművészetről, irodalomról, társasjátékról, társművészetek közösségéről, művészi közösségünk és hagyományaink játékszabályairól Fazekas Gergely zenetörténésszel és vendégeivel, Kovács Krisztinával, a Várfok Galéria művészeti vezetőjével és  Bárány Tibor irodalomkritikussal. „A nyugati zene, irodalom és képzőművészet történetének egyik meghatározó sajátossága, hogy folyamatosan tart valamerre, sőt folyamatosan előre tart. A hagyományos történeti elbeszélések többnyire azokra az alkotókra összpontosítottak, akik saját művészetük nyelvét megújították, vagyis a mindenkori avantgárdokra. A 20. század végére aztán… művészeti ágakon átívelő, általános jelenséggé vált, hogy a kortárs alkotások csak egy szűk, hozzáértő kör számára érdekesek, Hermann Hesse 1946-os, Nobel-díjjal jutalmazott utópisztikus regényének kifejezésével: üveggyöngyjátékká lettek. Persze ez az állítás csak akkor igaz, ha a hagyományos elbeszélés szerint az újítók számára sajátítjuk ki a ’kortárs’ kifejezést. Kovács Krisztina művészettörténész, a Várfok Galéria művészeti vezetője, Bárány Tibor irodalomkritikus és Fazekas Gergely zenetörténész beszélgetése ilyesféle kérdésekről fog szólni: hogy mire vonatkozik a ’kortárs’, hogy halad-e még valamerre a művészet története, vagy véget ért, mint Hegel óta oly sokan megjósolták” – olvasható az esemény ajánlójában.

Fazekas Gergelyt arról is kérdezzük, mit jelentett egykor a kortárs kifejezés és mi maradt meg ebből mostanra?

Ide kapcsolódik:
Fazekas Gergely: „A zenei élmény mélysége nemcsak a zenén múlik”

A nagy múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz korábbi épületének lebontása után, 1971. január 14-én nyitotta meg újra kapuit a nagyközönség előtt. Az akkori impozáns megnyitó évfordulójának tiszteletére a cirkusz most ismét nagyszerű magyar artistákat bemutató, látványos gálaműsort rendez. A klasszikus cirkuszi, varieté elemeket is felvonultató, nagy elődöket megidéző gála a Hortobágyi Károly-díjjal kitüntetett, többszörös cirkuszfesztivál-díjas erőemelő duó, a Silver Power (Füzy Anita és Kranitz Krisztián) rendezésében és Valc Szabolcs mesterkoreográfus munkája nyomán valósul meg. Az eseményt a cirkusz Facebook-oldalán az érdeklődők élőben követhetik január 14-én 19 órától. 

A gálaest kapcsán az esemény egyik rendezőjét, Füzy Anitát arról is kérdezzük, az 1971-es megnyitó gálán mit láthatott a közönség, és ebből mit idéznek meg a közelgő díszelőadáson?

A Budapest Jazz Club a  főváros jazzéletének központja, amely különleges atmoszférájával, jazzkávézóval, éttermével önmagában is elegendő kikapcsolódást nyújthatna, de a lényeg nem ez, hanem a klubéletben unikálisnak számító estek, valamint a hazai és nemzetközi jazz elismert művészeinek koncertjei. A Budapest Jazz Club évek óta megjelenik a legrangosabb szakmai lap, a DownBeat magazin világszínvonalú jazzklubokat bemutató listájában is. A BJC támogatja a fiatal tehetségeket, teret biztosít a hazai jazzélet szakmai eseményeinek, ám mindezek mellett létrejöttének elsődleges célja, hogy igényes közeget teremtsen a jazz rajongóinak. A 2021-es évet is számos koncert gazdagítja már januárban.

Keleti Kristóffal, a BJC kommunikációs vezetőjével a januári eseményekről, valamint az Év Fiatal Jazz zenésze versenyről beszélgetünk.

Ide kapcsolódik:
Csúcsminőség, ingyen! - A BJC is elindította az online közvetítéseket

Az Egressy Béni Református Művészeti Szakgimnázium első diákjai 2001 szeptemberében kezdték el a tanulást. Az évek alatt a képzési kínálat bővült, és a zenei alapképzés mellett elindult a nyolc osztályos ének-zenei gimnázium, a szakgimnáziumi képzés és az érettségi utáni szakképzés. Az intézménytípusok teljes spektrumában a színművészet, a táncművészet és a zeneművészet számos területén biztosítja az intézmény a képzést. A magyarországi konzervatóriumok közül egyedüliként fedi le az előadóművészetek széles skáláját. 2012-ben kérte az Egressy a református fenntartásba való kerülését, ezzel a Magyarországi Református Egyház legmagasabb fokú művészeti képzését biztosítja. 

Az iskola új igazgatója Kovács Zalán tubaművész, többszörös nemzetközi versenygyőztes szólista, a Bach Mindenkinek fesztivál igazgatója, akitől azt is kérdezzük, mit képvisel az Egressy Béni konzi a hazai és a nemzetközi képzésben?

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2021. január 10-én, vasárnap este hét órától kerül sor.  Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is.


 

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Promóció

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X