Befejeződtek a Csokonai Színház Toldi című előadásának forgatási munkálatai. Az Arany János klasszikusából készített koncertszínházi produkciót, amelynek próbafolyamatai a napokban értek véget, három napon át vették fel a Nagyerdei Stadion Halljában, amely a korlátozások megszűnte után valódi előadáshelyszínként is szolgál majd.
Az elkészült filmet a színház a Debreceni Tankerületi Központhoz juttatja el, hogy a megyei általános iskolák hatodik osztályos tanulói ilyen módon is megismerkedhessenek a 170 éves szöveggel. A rendező, Valcz Péter, aki először dolgozott a Csokonai művészeivel, bátran nyúlt a szöveghez:
„Nem tehetünk úgy, mintha a Toldi minden szavát, költői képét értenénk. Pedig Arany célja ez volt. És én ehhez a célhoz szerettem volna visszasegíteni a művet zenével, mozgással és a helyenkénti átírással.”
A produkció szereplőit (Varga Klári, Lehőcz Zsuzsa, Kránicz Richárd, Takács Dániel és Pálóczi Bence) nemcsak ének-, hanem hangszeres tudásuk alapján válogatták ki a színház vezetői és az alkotók, hisz a Toldiban számos hangszer szólal meg. A Darvas Benedek-Ádám Rita zeneszerzőpáros és Valcz Péter amolyan ős-színházban gondoltak a zenei anyaggal kapcsolatban: „Önfeledt kísérletezésnek nevezném” − mondja a rendező. „A kiindulás a tábortűz volt. Ül valaki egy gitárral a tűz mellett és mesél. Csak nálunk öt színész van és számtalan hangszer, de azon kívül semmi díszlet, semmi jelmez. Csak fantázia és játék. A zene olyan természetességgel kapcsolódik a történethez, akár egy hangsúly vagy testtartás. Sokféleképpen és sokféle stílusban. A tartalomhoz illesztjük a stílust: a bikás rész kőkemény metál, a farkas rock, a falusi készülődés naiv kánon ‑ és ezzel összhangban változik a játékstílus is. A műfaj itt nem szab korlátokat. Ezért meséli el ebben az előadásban Toldi történetét egy együttes, az Ilosvai Band.”
Lehőcz Zsuzsa szerint fontos, hogy Toldi egy igazi mai hős legyen, olyan figura, akiért rajongani lehet. „Így került az Arany-féle történet síkja mellé egy zenekar története, hogy ilyen módon a színpadi sztárság fogalma összekapcsolódjon Toldi figurájával. Mi öten, az Ilosvai Band tagjai közösen meséljük el Toldi történetét. Egyrészt, mert együtt csinálni valamit a legjobb dolog a világon, másrészt mert egy ekkora kaliberű hőshöz mindannyiunkra szükség van. Ahogy a rendező mondta sokszor,
mindannyiunkban van egy kis Toldi.
És ha mindezeket a tulajdonságokat összerakjuk, megszülethet az a gigantikus hős, akiről ez a történet szól.”
Bár a klasszikus, örökérvényű művek sohasem szűkülnek be egy értelmezési tartományba, a Csokonai Toldijában a külső és belső akadályok leküzdésén és egy fejlődéstörténeten van a fókusz. Azon, hogy a kilátástalanságból mindig akad egy lépés a fejlődés irányába. Toldi fölfedezi magában, hogy miben jó és képes érte tenni, ugyanakkor egy legenda. Az egyik legnagyobb magyar mitologikus hős. A rendező és a színészek arra tettek kísérletet, hogy az emberfelettiséget emberközelivé tegyék.
Varga Klári szerint azért volt érzékeny és különleges az előadás próbafolyamata, mert
a mozgás, a zene, az eredeti szöveg és az abból induló interakciók határozzák meg a Toldi nyelvezetét.
„Fontos, hogy Arany varázslatos világát megidézzük, de legalább olyan fontos, hogy ezt közel hozzuk a fiatalokhoz. Gyönyörű dalokat írtak ennek a produkciónak Darvas Bence és Ádám Rita, Valcz Péter rendező pedig érti és érzi a Toldiban rejlő finom humort és a történet nagy pillanatait is. Egy nagy utazás, és mi rendíthetetlenül szlalomozunk a sors adta terepasztalon.”