• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kiállítás Címlap

Vászonról a szakmába – Preraffaelita modellek és festőnők

Szerző: Borbély Zsuzsa2021. szeptember 25.
Facebook Twitter E-mail
Preraffaelita nők - modellek és alkotók

Hullámzó hajzuhatagú lányok, meseszép, éteri nőalakok: irodalmi, mitológiai, bibliai szereplők megtestesítői a festményeken. A preraffaelita festészet látszólag a nőket helyezte a középpontba, kérdés azonban, hogy csupán esztétikai eszközként, allegóriaként, vagy a hús-vér asszonyokkal is tudtak mihez kezdeni ebben a korban. Gerevich József a Magyar Nemzeti Galéria Vágyott szépség című kiállítása kapcsán tartott előadásában ennek járt utána – múzsák, modellek és alkotónők sorsáról mesélt.

A művészettörténeti kánon úgy tesz, mintha nem is léteztek volna női alkotók a preraffaeliták között, emelte ki Gerevich József. A nőket szinte kizárólag múzsaként mutatja be, akik csupán a férfiak játékszerei. Nem véletlen, hogy az irányzathoz tartozó női alkotókat későn fedezték fel. A londoni Portait Galley-ben – nem a Tate-ben – 2019-ben rendeztek egy nagyszabású kiállítást „Pre-raphaelite Sisterhood” azaz Preraffaelita Nővériség címmel, amely elsőként koncentrált kifejezetten a női alkotókra. Külön figyelemreméltó volt a kiállítás megrendezésében, hogy a nőművészeknél inkább az alkotói kvalitásokat, vagy a férfialkotókhoz való viszonyt helyezték előtérbe.

Az irányzat művészeinek képeire – bármilyen témát is ábrázoltak – legtöbbször a családtagok, legtöbbször feleségek vagy lánytestvérek, kerültek. Bonyolult, belterjes kapcsolatrendszer állt fenn a preraffaelita művészek közösségében.

A preraffaeliták körében találunk nagyon érdekesen ellentmondó személyiségeket, például John Ruskint, az elismert esztétát megnyerő modora, előkelő származása, hatalmas műveltsége és vagyona emelte a kor fő művészeti ideológusává. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy a nőkhöz való viszonya nagyon ellentmondásosnak bizonyult.

Felkarolta, és évente egy bizonyos összeggel támogatta az általa nagyon tehetségesnek ítélt Elisabeth Siddalt,

Rossetti modelljét és feleségét, ugyanakkor a saját feleségével, Effie Grayjel (1828-1898), megdöbbentően kíméletlenül bánt.

Ide kapcsolódik:
Mit fizet egy nő, hogy művész lehessen – és mennyit érnek a képei? - Interjú Martos Gáborral

Hosszú udvarlás után házasodtak össze, a férfit azonban a nászéjszakán olyan undor fogta el a meztelen nő látványától, hogy nem is hálták el a házasságot. Magához kötötte az asszonyt, miközben nem tudott vele mit kezdeni.

Kettejük hivatalos válása a korszak egyik legnagyobb botránya lett azt követően, hogy miközben John Everett Millais barátja, Ruskin portréját festette, a festő, és az asszony egymásba szerettek. Akkoriban ugyanis példátlan volt, hogy egy nő elváljon a férjétől, főleg a társaság olyan prominens tagjai esetében, mint amilyen Effie és a köztiszteletben álló Ruskin voltak.

Effie Gray és John Ruskin 1863-ban
Effie Gray és John Ruskin 1863-ban

Az angol közélet végül a nőn állt bosszút: a korábban a társaság középpontjának számító Effie-t kivetették maguk közül, elsősorban a királynőhöz közeli körökből. Ezzel fizetett a Millais-vel kötött, boldog házasságáért, amelyből hat gyerekük is született. Házasságuk során Gray valamennyi lánytestvére felkerült férje vásznára.

Millais festészete átalakult magánélete radikális megváltozásával:

korábbi elvont nőalakjait, történelmi mitológiai figuráit vásznain élete érzelmileg fontos személyei váltották fel.

A Gray család, többek közt Effie édesanyja és édesapja és John Everett Millais 1855-ben.
A Gray család, többek közt Effie édesanyja és édesapja és John Everett Millais 1855-ben.

Alapvetően három kategóriába sorolhatóak azok a hölgyek, akik kapcsolatba kerültek a preraffaelita közösséggel.

Voltak, akik kizárólag modellként, múzsaként töltöttek be fontos szerepet. Akadtak, olyanok, akik modellszerepüket ugródeszkának használták festői tevékenységük kibontakozásához. Végül találunk olyan nőket, akik mind múzsaként, mind alkotóként maradandót életművet hagytak maguk után.

Elizabeth Siddal

Festészeti tanulmányait megelőzően a kor legemblematikusabb múzsája volt. Ő volt a modellje Millais legismertebb festményének, az Opheliának, majd Rossetti állandó modellje, múzsája, később felesége lett.

Elizabeth Siddal (1860) - forrás: wikipedia
John Everett Millais: Ofélia (1851 - 1852)
John Everett Millais: Ofélia (1851 – 1852)
Dante Gabriel Rosetti rajza Elizabeth Siddalról (1852)
Dante Gabriel Rossetti: Beata Beatrix, 1864-70
Dante Gabriel Rossetti: Beata Beatrix, 1864-70

Modellként vált ismetté Jane Morris, illetve Burn-Jones felesége, Georgiana MacDonald is, akikről később derült ki, hogy kiváló művészek. A modellkedés ekkoriban veszélyes szakmának számított. A köztudatban összemosódott a prostitúcióval. Úgy tartották, hogy aki meztelenül odaáll a vászon elé, másra is képes. Éppen emiatt válogatták meg nagyon ezek a nők, hogy kinek ülnek modellt.

Dante Gabriel Rosetti: Annie Miller portréja
Dante Gabriel Rosetti: Annie Miller portréja

A közösség egyik vezéralakja, William Holman Hunt azért szakította meg jegyességét korábbi modelljével, Annie Millerrel, mert a nő Dante Gabriel Rossettinek is modellt ült. Amikor Hunt a Közel-Keletre utazott, hagyott egy listát Millernek azokról a művészekről, akikkel megengedte, hogy a távollétében együtt dolgozzon. Rossetti nem volt a listán. Ennek ellenére Annie neki is modellt ült. És mivel Rossettiről az a hír járta, hogy a legtöbb modelljével testi kapcsolata is volt, Huntnál betelt a pohár.

Marie Spartali Stillman (1844 –1927) 

szintén modellként szívta magába a művészet levegőjét. Az egyik leggyönyörűbb preraffaelita nőnek tartották: magas volt, igazi manöken alkat, ezért imádták. Amikor Swinburne, a kiváló angol költő meglátta Stillmant, kijelentette, olyan gyönyörű, hogy legszívesebben leülne és sírna.

Stillmann már a preraffaeliták második nemzedékhez tartozott. Nagyon magas kort ért meg: hatvan éven keresztül alkotott, több mint 150 művet készített. Nagyon erős intellektuális kapcsolatokat tartott fenn férfiakkal, akik inspirálták ugyan, de emellett nagyon jellegzetes, egyedi stílusa alakult ki, melyet messziről meg lehet ismerni.

Marie Spartali 1868-ban - forrás: közkincs
Dante Gabriel Rossetti: Fiammetta jelenése - a modell: Marie Spartali Stillman - forrás: wikipedia
Marie Spartali Stillman: Szerelmes üzenet (1885) - forrás: Delaware Art Museum
Marie Spartali Stillman: Madonna Pietra degli Scrovegni, 1884 - forrás: közkincs
Marie Spartali Stillman: Önarckép - 1871-ben - forrás: Delaware Art Museum

Ha a szociális háttér szempontjából egy kicsit jobban megvizsgáljuk a modelleket és az alkotókat, a két szélső pólust, akkor egyértelműen látszik, hogy

a modellek az alacsonyabb társadalmi rétegekből kerültek ki, az alkotók pedig a kifejezetten magas körökből.

Utóbbiak voltak ugyanis azok, akik megtehették, hogy művészettel foglalkozzanak. Ilyen volt Joanna Mary Boyce és Evelyn De Morgan, akik olyan társadalmi pozíciót foglaltak el, hogy nem kellett „kijárniuk a múzsaiskolát”.

Joanna Mary Boyce (1831-1861)

„csak” festő volt, viszont annak nem is akármilyen. Szerencsésnek mondhatta magát: az édesapja és a legidősebb fivére támogatták a festészeti ambícióit. Ha a férfiak, ráadásul fontos férfiak támogatnak valakit, akkor volt esélye egy nőnek is művészeti karriert létrehozni, hiszen így lehetősége nyílt külföldön is képezni magát, Párizsban Thomas Couture műtermében tanult, és sokat utazott.

A modellek és az alkotók között egy további, igen jelentős különbségnek bizonyult, hogy az előbbiek soha nem hagyták Londont vagy tágabban nézve Nagy-Britanniát. A női művészek azonban ellátogattak Firenzébe vagy Párizsba, ahol megismerkedtek a középkori festészettel és emellett kiváló mesterektől tanulhattak.

Joanna Mary Boyce: Elgiva - 1855
Joanna Mary Boyce: Elgiva – 1855

Joanna Mary Boyce művészetét Ruskin, az irányzat teoretikusa is nagyon hamar fölfedezte, egy-egy festményéről tanulmányt is írt, de Millais is nagyon dicsérte. Sajnos, Stillmannel ellentétben tragikusan korán, 30 esztendős korában elhunyt: a második gyermeke születése után fellépő szövődmény következében veszítette életét. A festőnő lezáratlan életművet hagyott maga után. Kiemelkedő műveket készített.

Evelyn de Morgan (1855-1919)

a második preraffaelita nemzedék egyik legkiemelkedőbb egyénisége volt. Szintén magas társadalmi rétegből érkezett, minden megadatott neki, hogy jó festő legyen. Korán elkezdte képezni magát, emellett szigorúan beosztotta mindennapjait, hogy mindenre jusson elég idő.

Evelyn de Morgan, preraffaelita alkotó - forrás: wikipedia
Evelyn de Morgan – forrás: wikipedia

Naplójában rendszeresen megdorgálja magát, hogy teázni ment aznap, és nem a műterembe. Hihetetlenül céltudatos, ambiciózus nő volt. Amikor úgy döntött, hogy festeni fog, elment Rossettihez, hogy megkérdezze, kitől érdemes tanulni. Eljutott Firenzébe is, ahol különösen Raffaello tett nagy hatást a művészetére. Már 1876-ban, tehát talán huszonegyéves korában a Dudley Galériában állították ki a képeit, ami akkor ritkaságszámba ment.

Evelyn de Morgan: Flora (1894) - forrás: wikipedia
Evelyn de Morgan: Éjszaka és alvás (1878) - forrás: wikipedia

Azonban elutasított minden olyan kezdeményezést, hogy részt vegyen a társasági életben. Még a családja sem tudta rávenni, hogy a kor társadalmi normái szerint érintkezzen az emberekkel.

Jane Morris (1839 – 1914)

az egyik leghíresebb preraffalita múzsa volt, egyúttal William Morris felesége és saját jogán is alkotó ember. Fantasztikus anyagokból készített remek gobelineket és textileket, létrehozta az irányzaton belül elkülöníthető „Arts and crafts” kézműves vonalat. Két lányával és húgával együtt az ő kezük munkái voltak a lakberendezési és egyéb dísztárgyakat készítő Morris & Co. termékei, amelyek azonban hivatalosan a családfő neve alatt futottak. A cég termékei jelentős befolyást gyakoroltak a korabeli házak berendezésére és visszahozták a kézművesipar megbecsülését.

Jane Morris (1865) - forrás: wikipedia
Jane Morris (1865) – forrás: wikipedia

Jane Morris munkáját azonban akkoriban úgy interpretálták, hogy amíg a férfiak a nagy alkotásokat hoztak létre, addig az asszonyok csendben kézimunkázgattak. Ma már azonban egyre inkább felfedezik ezeknek a kézimunkáknak a valós értékeit.

Dante Gabriel Rossetti: Prosperina 1874
Jane és May Morris 1865 körül
Dante Gabriel Rossetti: Álmodozó (1880) - modell: Jane Morris - forrás: wikipedia
Dante Gabriel Rossetti: A kék selyem ruha (1868) - modell: Jane Morris - forrás: wikipedia

Jane Morrisról csodálatos képeket festettek az irányzat neves alakjai közül férje és Rossetti is. A művésznőt azonban megviselte az özveggyé válás: megőszült a haja, megöregedett. A férfi preraffaelita festők pedig nem festettek idős nőt, szépségeszményükbe nem illett bele.

Evelyn De Morgan: Tanulmány Jane Morrisról (1904) - forrás: wikipedia
Evelyn De Morgan: Tanulmány Jane Morrisról (1904) – forrás: wikipedia

Egyetlen művész volt, aki éppen ekkor, immár ősz hajjal, örökítette meg őt. Nem véletlen, hogy ez a festő nő volt, Evelyn de Morgan. De Morgan bár maga is preraffaelita volt, de nem eszményekben gondolkozott, hanem a hús-vér valóságban. Igenis így, teljes valójában akarta megörökíteni Jane Morrist. A modellek közt is sok érdekes személyiséget találunk.

Fanny Cornforth

Rossetti házvezetőnője volt. Egyszerű származása ellenére Rossetti szívesen örökítette meg legerotikusabb alkotásain. Vonásai azonban sok esetben sajátosan keveredtek egy másik nő, Alexa Wilding alakjával. Utóbbi finomabb szépség volt.

Fanny Cornforth 1863-ban - forrás: wikipedia
Fanny Cornforth 1863-ban – forrás: wikipedia

Így gyakran fordult elő az, hogy Rossetti megfestette a megrendelt képet, amelyhez Fanny Cornforth ült modellt, s ha a megrendelő elégedetlen volt, a művész átfestette a képet. Ilyenkor Wilding arca került Cornforth alakjára.

Dante Gabriel Rossetti: Lady Lilith (1868), (Fanny Cornforth, vonásait Alexa Wilding arcával festette felül) - forrás: Delaware Art Museum
Dante Gabriel Rossetti: Lady Lilith (1867), (Fanny Cornforth eredeti vonásaival) - forrás: Delaware Art Museum

Alexa Wilding

és Rossetti a tengerparton ismerkedtek meg: tekintetük összetalálkozott, majd a férfi azonnal ostromolni kezdte a nőt, hogy legyen a modellje és másnap keresse fel a műtermében. Wilding megígérte, de másnap mégsem jelent meg. Titokzatos, tartózkodó attitűdje miatt Rossetti élete végig rajongott érte.

Dante Gabriel Rossetti: Veronica Veronese (1872) - modell: Alexa Wilding - forrás: közkincs
Alexa Wilding, kedvelt preraffaelita modell az 1860-as években - forrás: közkincs

Fanny Eaton

Dél-Amerikából érkezett Nagy-Britanniába. Félvér volt, egzotikus külseje miatt nagyon kedvelt modellként vált ismerté, különösen a női alkotók között.

Joanna Boyce Wells_-Mulatt női fej - Fanny Eaton portréja
Joanna Boyce Wells_-Mulatt női fej – Fanny Eaton portréja

Maria Zambaco (1843 – 1914)

egy gazdag görög kereskedő család sarja volt. Stillmannel és az unokatestvérével, Aglaia Coronióval hármójukat „görög gráciákként” emlegették. Maria Zambaco azonban nem ragadt meg a modellszerepben, hanem maga is megtanult festeni: apja halálát követően az örökség kellő pénzforrást biztosított számára, hogy szabadon rendelkezzen az életével, és képezze magát.

Párizsban szobrászatot tanult többek közt Rodinnál.

Ebből az időből is maradtak fenn főleg fiatal lányokat ábrázoló munkái, jellemzően büsztök és plakettek.

Maria Zambaco - preraffaelita modell és alkotónő
Edward Burne-Jones: Maria Zambaco (1870) - wikipedia
Dante Gabriel Rossetti: Maria Theresa Zambaco, 1870 - forrás: wikipedia

Zambaco a már házas Burne-Jonesszal tartott fenn szerelmi viszonyt, aki többször megfestette őt. A férfi megpróbálta elhagyni a feleségét, Georgianát a szeretője kedvéért, de akkora botrány lett belőle, hogy végül úgy döntött, szakít Zambacóval, és visszatér a feleségéhez. A nő ekkor kettős öngyilkosságra próbálta rávenni Burne-Jonest. A férfi erre nem volt hajlandó, az egyedül vízbe ugró Zambacót pedig kimentették. A viharos történet ellenére Zambaco alakját még évekkel később is felfedezhetjük Burne-Jones festményein.

Ide kapcsolódik:
Munkásmozgalmak, vallási ellentétek és prostitúció - Megnéztük a Nemzeti Galéria preraffaelita kiállítását
interjú nő művész férfi múzsa preraffaelita modell művésznő rosetti ruskin gerevich józsef
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA legszebb látványvilágú filmek versenyeznek Szolnokon
Következő bejegyzés Elhunyt Baksa-Soós János

Ajánlott Bejegyzések

Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij orosz színész, rendező - forrás: KultúrSokk blog
Intermezzo

Sztanyiszlavszkij, aki szerint a színésznek azzá kell válnia, akit megjelenít

2022. augusztus 7.4 perc olvasás
Szomorú vasárnap

kis önarckép

2022. augusztus 7.1 perc olvasás
Jaeden Izik-Dzurko - forrás: Concurso de Piano de Santander Paloma O'Shea - FB-oldal
Intermezzo

Jaeden Izik-Dzurko nyerte a 20. Santanderi Nemzetközi Zongoraversenyt

2022. augusztus 5.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Zempléni Fesztivál Promóció

Hamarosan kezdődik: augusztus 12-től 21-ig tart a XXXI. Zempléni Fesztivál

Forrás: Lőrinczy György/Facebook Promóció

Lőrinczy György: „Az összefogás felé kell mennünk”

Forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színház Promóció

Fantasztikus hangzás és látvány – az Attila opera a Margitszigeten

Fotó: Márkos Tamás Promóció

Augusztusi koncertsorozat a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával!

Mucsi Zoltán - forrás: Zsámbéki Színházi Nyár Zsámbéki Nyári Színház

Zsámbékon A fajok eredete Scherer Péterrel és Mucsi Zoltánnal

Tihanyi Bencés Apátság - forrás: Tihanyi Bencés Apátság Promóció

Harmónia a vizek felett – Ismét fesztivált rendeznek a Tihanyi Apátságban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.