Tele vagy inspiráló ötletekkel, de bizonytalan vagy, hogyan lesz az elképzelésedből izgalmas előadás? Közreműködőként már részt vettél számos fantasztikus előadásban, de most szeretnél belevágni és megvalósítani a saját álomprojektedet? A projektmenedzsment szerencsére nem egy ördöglakat, csupán több szemszögből kell követni és irányítani a folyamatokat. A következő írás ebben adhat segítséget. Szálka Zsuzsanna művészeti menedzser írása.
Ötletelés
A sikeres projektek kiindulópontja mindig legyen nálad: olyan témát válassz, ami igazán inspirál, motivál és alig várod, hogy ezt megoszd a nagyvilággal. A téma fókuszálhat zenei megfogalmazásra, társművészetekre, tudományra, a jelenkor történéseire vagy bármilyen területre, ami éppen izgat. Ha egy koncertről van szó, akkor lényeges, hogy legyen egy íve, és a hallgató is megértse a koncepciót, hogy miért pont ezeket a zeneműveket és miért pont ilyen sorrendben választottad. Ha pontosan meg tudtad fogalmazni a saját inspirációdat, akkor vizsgáld meg, hogy mit szeretnél kommunikálni a projekteddel. Mit szeretnél, hogy a közönség tagjai átéljenek, tapasztaljanak, megtanuljanak és magukkal vigyenek az előadásod után?
Célközönség
Mielőtt fel tudnád mérni, hogy mi is érdekli a közönségedet, érdemes pontosan definiálni, hogy ki is ők pontosan. Erre sokszor az a válasz, hogy mindenki. Természetesen mindenkit szeretettel vársz a koncertedre, de melyik az a három célcsoport, amely a legesélyesebb, hogy érdeklődik a koncerted iránt és legkönnyebben be tudod őket vonni? Ez meghatározhatja a műsorválasztásodat, a koncert formátumát és természetesen a kommunikációt is. Ha az egyik célcsoportod a rendszeres koncertlátogatók, akkor egész máshogy kell alakítanod a koncepciót, mint amikor egy színházi, irodalmi fesztivál látogatói, akik most ismerkednek a komolyzene műfajával. A közönség definiálása sokszor kimarad, mert arra koncentrálunk, hogy mi mit szeretnénk megvalósítani, de a közönségünket csak úgy tudjuk elérni és bevonni, ha a művészeti koncepció megérinti őket, és a számukra is releváns.
A koncepció kialakítása
A művészeti koncepció kialakításánál tehát egyaránt szem előtt kell tartani, hogy mi az, ami téged lelkesít, és mi az, amire a kiválasztott célközönséged nyitott és érdeklődik. Emellett izgalmas megnézni a hazai és nemzetközi trendeket, egyrészt, hogy lásd, hogy a te projekted miben különleges (mert erre mindig érdemes törekedni), illetve, hogy milyen más nagyobb projekthez tudsz kapcsolódni. Itt lehet szó akár fesztiválokról, amelynek, ha a tematikájához kapcsolódni tudsz, az akár forrást is jelenthet a megvalósításhoz.
Forrásszerzés
A saját projektek egyik elsődleges buktatója általában az, hogy hogyan tudsz elég forrást szerezni a megvalósításhoz. Fontos, hogy a koncepció kialakítása kapcsán legyen benned egy határozott iránytű, ami mutatja a saját irányodat, de lényeges, hogy kellő rugalmassággal kezeld a folyamatokat. Egy pályázati kiírás vagy egy lehetséges szponzoráció kapcsán nem kell, hogy változzon a projekted küldetése, azonban a kisebb korrekciókra készen kell állnod. Az álomprojektednek nagyjából kétféleképpen találhatsz forrást. Az első, hogy felkelted az érdeklődését egy-egy koncerthelyszínnek vagy fesztiválnak, aki befogadják saját rendezvényként a projektedet, és biztosítják az anyagi forrást. A másik lehetőség, hogy hazai vagy nemzetközi pályázatokon nyersz pénzt a projekted megvalósítására. Mindkét esetben a két kulcsszó a küldetés és rugalmasság.
Koncerthelyszín
A koncepció, a célközönség és az együttműködő partnerek már támpontot adnak a helyszínválasztához. A leggyakorlatibb szempont, hogy a színpad megfelelő legyen a produkciónak. Azonban lényeges arra is gondolni, hogy a helyszín passzoljon a koncepcióhoz. Ha egy innovatív és progresszív előadás van a fejedben, akkor nem érdemes egy nagyon hagyományos, esetleg poros helyszínt választani. Ha egy alternatívabb közönséget szeretnél megszólítani, akkor nem érdemes a szokásos termekbe vinni, mert egy különleges helyszín izgalmas színt ad az előadásnak.
A megvalósítás buktatói
Erről akár egy külön bejegyzést is lehetne írni, de röviden összefoglalva: a küldetés szem előtt tartásával, világos struktúrával, rugalmassággal és kommunikációval lehet a legtöbb buktatót elkerülni vagy megoldani. Fontos, hogy az iránytűd mindig a szemed előtt legyen, és ne feledd a projekted küldetését! A világos struktúra a szervezésben neked pont annyira lényeges, mint az együttműködő partnereidnek. Tervezd meg pontosan a lebonyolítás lépéseit (a szerződéskötéstől a technikai forgatókönyv pontos leadásán át az aznapi lebonyolításig), tartsd és tartasd be a határidőket, és legyél naprakész az együttműködő partnerek és a művészek felé is. A koncertszervezés sok váratlan fordulatot hozhat, ami természetes, nem kell tőlük megijedni, de rugalmasság és bizalom a partnerek felé kulcs lehet a megoldás felé. Bonyodalmak és akadályok idején is fontos segítőtársad a nyílt, tiszta kommunikáció. Mindenki hibázhat, művészek, együttműködő partnerek és te is. Egymást segítve mindig van egy optimális megoldás, de lényeges, hogy beismerd, ha te hibázol, türelmes légy, ha más hibázik, és mindig a közös problémamegoldást tartsd szem előtt.
Projektértékelés
A projekt értékelése és lezárása sokszor elhanyagolt, de lényeges mozzanat. Ez egyrészt jelenti az adminisztratív projektzárást (számla, kifizetések, beszámolók). Másrészt viszont az egész projekt értékelését: átbeszélni, hogy mi az, amit sikernek lehet elkönyvelni, mi az, ami kihívás volt, de sikerült megoldani és mi az, ami nem úgy alakult, mint ahogy eredetileg megálmodtátok. A projektzárás elengedhetetlen része az ünneplés és a visszajelzés a résztvevők felé.
Szálka Zsuzsanna művészeti menedzser a FOCUS on You program keretében november 13-án tart workshopot erről a témáról fiatal előadóművészeknek és zeneszerzőknek.