Szemerey-Kiss Balázs kőszobrász restaurátor dolgozik a felújítás alatt álló Lánchíd oroszlánjainak restaurálásán. A kőoroszlánok a tervek szerint jövő év végére kerülnek vissza a helyükre.
A hídfőket díszítő kőoroszlánokat augusztusban szállították el a felújítás alatt álló Lánchídról. A több mint tíztonnás oroszlánokat egy újpesti műteremben szállították, ahol restaurátorok szakértő kezei között újulnak meg, és a közúti forgalom 2022. decemberi újraindulására térnek vissza a helyükre, a talapzatukra.
A sóskúti mészkőből készült szobrokat több kőtömbből faragták, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna. Egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna, vagyis valamelyest nehezebb, mint egy alacsonypadlós, városi szóló autóbusz utasok nélkül. Miután a szakemberek eltávolították a szoborelemeket összekötő cementfugát, a kődarabokat egyesével, toronydaruval emelték le a háromméteres gránittalapzatról.
Az eredeti darabjaikra bontott oroszlánok műterembe szállítása után a restaurátorok először felmérték, hogy milyen állapotban vannak a szobrok, ezután megerősítik őket a szükséges pontokon. Mivel a mészkő a környezeti hatások miatt „elgipszesedik”, megköti a szennyeződéseket, a felszíne pedig elszíneződik, először különleges vegyszerekkel kell megtisztítani a szobrokat. Ezt követően pótolhatják a hiányzó darabokat, és végezik el rajtuk a szükséges javításokat. Az MTI fotósának, Koszticsák Szilárdnak a fotóin Szemerey-Kiss Balázs kőszobrász restaurátor dolgozik a felújítás alatt álló Lánchíd oroszlánjainak restaurálásán az A-Híd Zrt. budapesti műtermében. A kőoroszlánok a tervek szerint jövő év végére kerülnek vissza a helyükre.
A szobrok mérete és tömege külön kihívást jelent a restaurálás során, hiszen a műtermi mozgatásukhoz ugyancsak nagy teherbírású gépekre van szükség.
(forrás: BKK honlapja, MTI)